חגיגות בשועפט, ג'נין, עזה ואזור שכם אחרי הפיגוע בירושלים

המחבל שרצח אתמול שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים זוהה כחיירי עלקם, בן 21, תושב שכונת א-טור במזרח ירושלים. לא היה לו רקע ביטחוני קודם, אך הוא בעל עבר פלילי על רקע עבירות רכוש שביצע. הוא היה חמוש באקדח, ובדרכו להימלט מהזירה נורה על-ידי שוטר ומתנדב שהגיעו למקום. מחוץ לביתו התאספו הערב עשרות צעירים, כשבמקביל כוחות הביטחון עצרו את אמו ואביו לתחקור.
לצעירים שהתאספו סביב ביתו אמר אביו של המחבל כי הוא לא יודע דבר - ולדבריו הוא לא מגדל את ילדיו מכיוון שהוא עובד, אלא האם. הקהל אמר לו שחינך את בנו היטב, והביעו תנחומים על מותו.
אביו של המחבלים עם הצעירים שהתאספו סביב ביתו

4 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
חיירי עלקם והזיקוקים שנורו בשכם אחרי הפיגוע
4 צפייה בגלריה
סבו של המחבל
סבו של המחבל
משמאל למטה: סבו של המחבל שנרצח
זמן קצר אחרי הפיגוע דווח בתקשורת הפלסטינית כי המחבל נושא את שם סבו, חיירי עלקם, שנרצח בדקירות ב-13 במאי 1998 ברחוב שמואל הנביא בירושלים - לפי החשד על-ידי יהודים שלא נתפסו עד היום. רצח עלקם עורר זעזוע גדול בישראל, והנשיא דאז עזר ויצמן אף הגיע לביקור תנחומים אצל האלמנה דלאל עלקם. בביקור סיכם עמה שאביה זכריא סולימאן יוכל לשוב לירושלים מכוויית, ובהמשך הונפקה לאב תעודת תושב ארעי - והוא שב לישראל. עלקם גם קיבלה פיצויים, כמו שמקבלים נפגעי פעולות איבה יהודים.

טבח בירושלים - כתבות נוספות

4 צפייה בגלריה
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
חגיגות בחברון
( צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
פלסטינים חוגגים את הפיגוע בחברון
מחלקים ממתקים בחברון
( צילום: רויטרס)
ולעומת הזעזוע שהיה אז בישראל בעקבות רצח הסב, במזרח ירושלים, בג'נין, ברצועת עזה ובמקומות נוספים דווקא חגגו אמש את הפיגוע שביצע הנכד. דקות אחרי הפיגוע החלו החגיגות במחנה הפליטים בג'נין, על רקע המבצע שהיה בו יום קודם - שבו חוסלו מחבלים שמזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי, חלקם היו בדרכם לבצע פיגוע והוגדרו "פצצה מתקתקת". גם יושבי סוכת האבלים של המחבלים החלו בחגיגות, ואמו של אחד מהם נצפתה מחלקת ממתקים.
"אנחנו מברכים על המבצע, שהגיע בזמן ובמקום הנכון בתגובה לטבח בג'נין", אמר דובר הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון. "זו תגובה טבעית ולגיטימית לפשעי הכיבוש נגד עמנו. המבצע המבורך הזה מוכיח כי עמנו והתנגדותנו חיים ונוכחים בכל הזירות, ולא נאפשר לכיבוש לבצע את פשעיו נגד עמנו ללא תגובה שהולמת את היקף הפשעים". דובר חמאס אמר גם הוא כי הפיגוע הוא "תגובה טבעית לפעולות הפליליות של הכיבוש".
במחנה הפליטים שועפט פרצו מהומות אחרי הפיגוע, ומתפרעים הבעירו צמיגים. המסגדים בשועפט הכריזו על הפיגוע בחגיגיות, וקראו קריאות "אללה אכבר" בעקבותיו. במקומות אחרים במחנה הפליטים חילקו ממתקים, וכך גם ברצועת עזה, בחברון ובאזורים נוספים ביהודה ושומרון. באזור שכם ירו כמה פלסטינים זיקוקים.
במחנה הפליטים נהר אל-בארד שבלבנון יצאו המונים לחגוג, וקראו קריאות בעד הפיגוע ורצח הישראלים.
פורסם לראשונה: 21:59, 27.01.23