הפגנה נגד הרפורמה בתל אביב, אתמול
(צילום: נדב אבס, satview, גל תמיר)

נולדתי בשכונת גבעת שאול בירושלים ושם גם קבורים הוריי. בן למשפחה שחצייה מכורדיסטן וחצייה מבוכרה. בגבעת שאול התגוררו אז משפחות חרדיות אשכנזיות, לצידנו הכורדים, ולצידם של אנשי הציונות הדתית. השכנים האשכנזים שלי היו לוקחים אותי מדי פעם להתפלל בשבתות בישיבת "מרכז הרב" שנוסדה על ידי הרב קוק, אבל אני אישית העדפתי את בית הכנסת שהקים סבא שלי אללה ירחמו, אברהם, עבור בני העדה הכורדית. גיבורי ילדותי היו ללא ספק אורי מלמיליאן, מספר 8, ומנחם בגין, שבעקבות אמירה מטומטמת של בדרן מפורסם, אמר פעם משהו שנכנס לי ללב ולא יוצא ממנו: "אשכנזי, עיראקי, יהודים, אחים, לוחמים".
המשפחה שלי, ברובה, הייתה ועודנה מסורתית וימנית מאוד. ליכוד, ש"ס והרבה יותר ימינה משם. אלה האחיות שלי, בני הדודים והדודות שלי, אלה השכנים שלי. אלה האחים שלי. בצבא הייתי לוחם, מסתערב, ביחידת דובדבן. בצוות שלי היו מזרחים, אשכנזים, דתיים, חילונים ודרוזים. את האלונקה סחבנו יחד, בלי לחשוב לרגע מי הוא מה. כשנלחמנו, נלחמנו יחד, והכדורים שירו המחבלים, לא ידעו לומר מה הוא מי. נפצעתי בהיתקלות עם חוליית חמאס שביצעה פיגועים בגזרת חברון ותכננה לעשות עוד. שפכנו דם, יזע ודמעות, דמעות של לוחמים, של האחים שלי.
כבר לא מעט שנים אני מסקר את המזרח התיכון. למדינת ישראל יש שפע של אתגרים ביטחוניים מול הפלסטינים, מול חיזבאללה בצפון ומול איראן בזירות רחוקות יותר. עם הכל, עם כל איום חיצוני, המדינה הזו תוכל להתמודד. קשה ככל שיהיה. אבל אני אומר כאן לבנימין נתניהו ולתומכיו - עם דבר אחד העם הזה לא יודע להתמודד ולא יכול: עם קרע בתוכנו, עם מלחמת אחים. קרע כזה מסוכן וקטלני יותר מכל רפורמה. וקרע שכזה האויבים שלנו מריחים, רואים ומחכים לו בקוצר רוח.
אבי יששכרוףאבי יששכרוףצילום: טל שחר
הקרע הזה יהיה הפרס הגדול ביותר שחמאס, חיזבאללה ואחרים יכלו לפלל לו. וזה הזמן והמקום שבו אתה, מר נתניהו, יכול להיות ראש הממשלה של כולם, לאחד את העם ולהוביל להידברות. כן, בוא נדבר. יש לך בידיים הזדמנות היסטורית להוביל שינוי, אולי אפילו לקדם רפורמה - אבל בהסכמה, בהידברות ובאחדות. אני פונה לתומכיו ומבקש: תמנעו את הקרע, תעצרו את הטירוף הזה, ותובילו אותנו להזדמנות הגדולה ביותר שהייתה לנו אי פעם, דווקא עכשיו ברגע הכי קשה של המשבר - להתפייס ולהשלים. לא מלחמת אחים, אלא אהבת אחים.
למה הצטרפתי לגל המחאה הנוכחי? כי מישהו כאן מנסה לשנות את כללי המשחק ולהרוס את מערכת המשפט. ועל זה אני לא יכול לשתוק. יש לנו עדיין הזדמנות לעצור ולדבר עם כולם, היהודים והערבים, האשכנזים והמזרחים, הדתיים והחילונים, אנשי הקיבוץ ואנשי העיירות. עלינו לאחד את קצוות העם הזה, לבנות את הבית השלישי ולא להרוס אותו.
  • אבי יששכרוף הוא פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות". מתוך הנאום שנשא בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il