הפסנתרן היהודי-רוסי פאבל קושניר, שהתנגד למלחמתה של רוסיה באוקראינה ונעצר בעקבות סרטוני מחאה שפרסם ביוטיוב - מת אחרי חמישה ימים של שביתת רעב בבית המעצר שבו הוחזק. קושניר בן ה-39 היה סולן התזמורת הפילהרמונית בעיר בירוביג'אן, בירת המחוז היהודי האוטונומי שבמזרח רוסיה. הוא לא חסך מלהביע את ביקורתו כלפי שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין - מה שהוביל בסופו של דבר למותו.
צפו באחד מסרטוני היוטיוב שבגינם נעצר:
1 צפייה בגלריה
פאבל קושניר פסנתרן יהודי שמת בבית מעצר ברוסיה עקב שביתת רעב
פאבל קושניר פסנתרן יהודי שמת בבית מעצר ברוסיה עקב שביתת רעב
"הצליח לנקות את המוזיקה משכבות בנות מאות שנים". קושניר
קושניר, שנחשב למוזיקאי מוכשר ומבטיח, רכש לו שם ומעמד במהלך השנים. כלי תקשורת של האופוזיציה הרוסית דיווחו שהוא ניהל ערוץ יוטיוב, ומאז נובמבר 2022 פרסם ארבעה סרטונים שבהם מתח ביקורת פואטית על מדיניות השלטונות הרוסיים, על החוקים שאומצו בה ועל הפלישה לאוקראינה. בנוסף, נכתב כי הוא הפיץ עלונים בעלי תוכן פוליטי.
מוסקבה טפלה עליו האשמות מגוחכות שהוא סוכן FBI בשירות ארצות הברית וטענה שהוא תומך בטרור בפומבי. בחודש מאי הוא נעצר - ונשפט לשבע שנות מאסר. חברת ילדותו של קושניר, הפסנתרנית אולגה שקריגונובה, אישרה את מותו בשיחה עם ה"מוסקבה טיימס", עיתון מקוון היוצא לאור בשפה האנגלית בבירה הרוסית. "גופו לא עמד בשביתת הרעב", סיפרה. "הוא מת ב-27 ביולי".
קושניר גדל בעיר טמבוב, הממוקמת כ-415 קילומטרים דרום-מזרחית למוסקבה, וסיים את לימודי המוזיקה בקונסרבטוריון "צ'ייקובסקי" שבעיר הבירה. במשך שבע שנים היה סולן התזמורת הפילהרמונית האזורית בעיר קורסק, שסמוכה לגבול עם אוקראינה, ולאחר מכן עבד שלוש שנים בעיר קורגן, ליד קזחסטן.
(הופעה בקונצרט של הפסנתרן היהודי-רוסי פאבל קושניר)

עמיתיו וחבריו של הפסנתרן ציינו שהיה מוכשר מאוד, והמוזיקולוג היהודי-רוסי מיכאיל קזיניק כתב עליו כי "הפרשנויות המוזיקליות שלו למלחין סרגיי רחמנינוב היו מדהימות. הוא הצליח לנקות את המוזיקה משכבות בנות מאות שנים".
מותו של קושניר הותיר רבים בקהילה היהודית ברוסיה המומים. אלכס טנצר, פעיל עלייה לישראל, אמר כי "אפשר היה להציל את חייו של הפסנתרן בעסקת חילופי האסירים שהתקיימה לפני כמה ימים בין רוסיה למדינות המערב, שבה שוחררו גם כמה ממתנגדי פוטין והמלחמה באוקראינה".
הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה והרב של מוסקבה לשעבר - שברח ממנה עקב סירובו לגנות את המלחמה באוקראינה - הוסיף כי "חלק לא מבוטל מהפוליטיקאים ואנשי התקשורת שישבו בבתי הכלא הרוסיים והוחלפו בעסקה הם יהודים או ממוצא יהודי. אלפים מהם עדיין נמקים בכלא".