שר החוץ של לבנון, עבדאללה בו-חביב, פרסם היום (שישי) הצהרה חריגה לאחר פגישה עם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי - בה קרא לשחרר את החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. בו-חביב תמך בקריאות ארה"ב והמתווכות מצרים וקטאר לחדש את השיחות ולהגיע לעסקה בין ישראל לחמאס. לדבריו, "יש לסייע לפלסטינים ברצועת עזה ולחטופים ומשפחותיהם שחווים סבל גדול".
1 צפייה בגלריה
עבדאללה בו חביב
עבדאללה בו חביב
שר החוץ של לבנון, עבדאללה בו-חביב
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בו-חביב הוסיף כי "המאמצים שעשו שלושת המנהיגים (של ארה"ב, מצרים וקטאר - לב"א) ראויים לשבח. ממשלת לבנון סבורה כי אין מקום לעיכוב נוסף וקוראת לכל הצדדים להאיץ את תהליך שחרור החטופים, הפסקת האש ויישום ההסכם".
עוד הוא מסר כי "לבנון מצטרפת לקריאה לחדש את הדיונים ב-15 בחודש", קריאה אליה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נענתה לה הלילה, זמן קצר לאחר ההודעה החריגה מצד שלושת המנהיגים - ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי ותמים בן חמד אל-ת'אני.
"הגיע הזמן לפעול בנחישות", סיכם שר החוץ הלבנוני בהודעתו, שכאמור יצאה לאחר שנפגש עם ראש ממשלת לבנון. המסר הזה מצד מדינת לבנון מגיע בעיתוי מעניין, בזמן שבישראל דרוכים למתקפה אפשרית מצד חיזבאללה, ארגון הטרור השיעי ששולט בלבנון, כנקמה על חיסולו של פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה.
בישראל היו מי שסברו בימים האחרונים כי חיזבאללה יהיה זה שיחל במתקפה - שעלולה להגיע גם מצד איראן ישירות לאחר חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן בשבוע שעבר.
מוקדם יותר השבוע נועד שר החוץ של מצרים בדר עבד אל-עאטי עם בו-חביב בקהיר. במסיבת עיתונאים משותפת של השניים אמר השר הלבנוני כי "אנחנו פועלים כדי לא להגיע למלחמה כוללת. אנו שואפים לכך שהתגובה לא תהיה חזקה, כזו שתוביל אותנו למלחמה רחבה". אל-עאטי הוסיף: "אנו פועלים עם האמריקנים לצמצום ההסלמה ועצירת המלחמה בעזה".
במהלך השבוע הגיעו מסרים, גם פומביים, מצד בכירים בישראל - בהם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי - שהזהירו את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. "כפי שהדברים מסתמנים, נסראללה עלול לגרור את לבנון לשלם מחירים כבדים ביותר", אמר גלנט. "הם לא מתארים לעצמם מה יכול לקרות, אני מניח שאם הם ייקחו תמונה של עזה הם יבינו, אבל לא תמיד ההיגיון מדבר".