ועדת הכספים של עיריית ירושלים אישרה אמש (שני) תקציב של כ-430 מיליון שקלים עבור ביצוע תשתיות תחבורה בעיר. מתוך התקציב, כ-360 מיליון שקל יועדו לביצוע שלושה מקטעים מרכזיים של הקו הכחול של הרכבת הקלה: מקטע קרן היסוד (169 מיליון שקל), עמק רפאים (136 מיליון שקל) ומקטע החאן (כ-55 מיליון שקל).
לפי התכנון הנוכחי, העבודות על המקטעים צפויות להתחיל כבר בחודש הבא, וחלקו הראשון, שיכלול שני קווים - מגילה לרחוב יפו וממלחה ליפו - צפוי להיפתח לקהל לקראת אמצע שנת 2029. שנתיים וחצי לאחר מכן, לקראת סוף שנת 2031 או תחילת שנת 2032, הקו הכחול אמור להיות פתוח במלואו לקהל הרחב. עד אז, במסגרת העבודות הענפות על הפרויקט, תושבי העיר צפויים להרגיש החמרה משמעותית ביכולת התנועה בעיר, בין היתר בשל סגירת נתיבים וביטול מקומות חנייה רבים.
הקו הכחול צפוי להיות קו הרכבת הקלה הארוך ביותר בירושלים, ובנייתו עלולה להיתקל בקשיים רבים, בעיקר בשל העובדה שחלקו עובר בשכונות חרדיות, שחלק מתושביהן מתנגדים להקמת הקו בשטחם, ולעיתים הם אף מחבלים בעבודות בכוונה תחילה. למעשה, עד כה חרדים קיצוניים גרמו נזק במאות מיליוני שקלים לתשתיות הרכבת הקלה בירושלים בשל התנגדותם למהלך.
בפועל, פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל הקמה של שלושה קווי רכבת קלה: הכחול, התכלת והסגול, שיצטרפו לחמישה קווים קיימים בתוואי האדום ולתוואי הקו הירוק, ויחד ייצרו את רשת הרכבות הקלות בבירה. הקו הכחול נסלל משכונות גילה בדרום העיר ועד לשכונת רמות בצפונה, עם מקטע תת-קרקעי מרחוב יפו ועד הר חוצבים. הקו התכלת נמתח מקניון מלחה ועד לקמפוס הר הצופים, ויקשר בין הקו הכחול לירוק, והקו הסגול ישתרע מהדסה עין כרם, דרך קריית יובל, מלחה ותלפיות עד לדרך חברון, ויקשר בין הקו האדום והכחול עם אפשרות עתידית להארכת הקו עד לארמון הנציב (תלפיות מזרח).
הקו החדש, שהוא בעצם שלושה קווים, צפוי להצטרף לקו האדום שפועל בעיר זה מספר שנים, ושהארכתו לנווה יעקב ולבית החולים הדסה עין-כרם עתידה להתחיל לפעול גם היא בינואר 2025, לפחות נכון לעכשיו. כמו כן, המקטע המרכזי של הקו הירוק מגילה לבנייני האומה עתיד להיפתח להפעלה בעוד כשנה, בסוף שנת 2025, והמקטע הנוסף של הקו הירוק מבנייני האומה להר הצופים דרך רחוב בר אילן צפוי לפעול מסחרית בראשית 2027 ויחבר את הקמפוסים של הר הצופים ושל גבעת רם.
האורך הכולל של הקו הכחול עומד על כ-31 ק"מ של מסילות, מתוכן 2.5 ק"מ מתחת לקרקע; 53 תחנות, מתוכן שלוש תת-קרקעיות, ותוספת של 132 קרונות. בקו צפויות להתבצע כ-250 אלף נסיעות נוסע ביום, שיהוו כ-50% מכלל הנסיעות ברשת הרכבת הקלה בירושלים.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר עם אישור התקציב: "התוואי הכחול הוא שלב חשוב ומרכזי בחזון התחבורה של העיר ירושלים. הוא יאפשר לתושבי ירושלים והמבקרים בה להעדיף שימוש בתחבורה ציבורית בתוך העיר על פני שימוש ברכב הפרטי. מרבית תושבי העיר ייהנו מתחנה במרחק של 100-50 מטרים מהבית.
"הדבר יביא להפחתת התנועה ועומסי התנועה בעיר, לשיפור באיכות הסביבה, באיכות האוויר, בניקיון ובשקט העירוני, ולשיפור הנגישות לכל מקום בעיר ובמדינה - לכולם", הוסיף. "אנו גאים להוביל את המהפכה התחבורתית החכמה הראשונה בישראל, שתציב את ירושלים לצד הערים המודרניות ביותר בעולם. ירושלים תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים".
ומה קורה עם הרכבת הקלה בגוש דן?
העבודות על הקו הסגול ועל הקו הירוק של ה"דנקל" נמשכות, ולאחר כמה דחיות חוזרות ונשנות הצפי הנוכחי עומד כעת על שנת 2028 לפתיחת הקו הסגול (לעומת 2026 בתכנון המקורי), ועל שנת 2029 לפתיחת הקו הירוק (לעומת 2027 בתכנון המקורי). יחד עם זאת, גם כאן מדובר בתחזית אופטימית במיוחד, שייתכן מאוד שתידחה שוב, כפי שנדחתה בעבר. במקביל, גם המטרו בגוש דן סובל מדחיות ועיכובים, ולפי לו"ז עדכני שהוצג על ידי בכיר במשרד התחבורה, השלב הראשון של הפרויקט יפתח לציבור הרחב רק בעוד יותר מעשור, בתרחיש האופטימי ביותר.