שר הביטחון יואב גלנט חשף אתמול (ד') מסמך של בכיר בחמאס שחוסל, ולפי הודעת לשכתו המכתב שנשלח למנהיג חמאס יחיא סינוואר ואחיו מוחמד מתאר את המצב הקשה של ארגון הטרור. אולם בתמונות שצירפה לשכת שר הביטחון, ובהן נראה גלנט אוחז במה שתואר כגרסה המקורית בערבית של המסמך, מופיע למעשה תוכן אחר לגמרי.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בביקורו ביחידת האמש"ט של אגף המודיעין
יואב גלנט בביקורו ביחידת האמש"ט של אגף המודיעין
גלנט והמסמך בערבית
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בביקורו ביחידת האמש"ט של אגף המודיעין
יואב גלנט בביקורו ביחידת האמש"ט של אגף המודיעין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במסמך שגלנט מציג בערבית מתוארת בכלל התייחסות של אותו בכיר שכתב את המכתב - לפי לשכת גלנט מדובר במח"ט חאן יונס ראפע סלאמה שחוסל ביולי לצד מוחמד דף - למתווה לעסקת חטופים מול ישראל. המחבר כותב שקרא את ההערות של סינוואר (שמכונה במסמך "אבו איבראהים"), ומדבר על זה שישוחררו 33 חטופים בשלב הראשון בעסקה - ילדים, נשים, מבוגרים וחיילות.
לפי המכתב שנשלח לסינוואר - לפי הערכות כנראה בחודש מאי - 30 אסירים ישתחררו תמורת כל ילד, אישה, או מבוגר; ומפתח שחרור החיילות יעלה ל-50. "במסמך הקודם היה המספר 40", נכתב. אותם אסירים יהיו 30 ששפוטים למאסר ארוך ו-20 ששפוטים למאסר עולם.
בדף שמופיע בצילומי הלשכה לא צוין ממתי המכתב או מי מחברו - אבל בלשכת שר הביטחון אמרו אמש כי מדובר במסמך בן כמה עמודים שחיבר ראפע סלאמה, וכי גלנט פשוט הציג את הדף הראשון שלו. בהודעה המקורית של לשכת גלנט פרסמו קטע מתורגם מהמכתב, שלא נכלל בצילום המסמך המקורי שצורף, ובו כאמור מתאר סלאמה את מצבו הקשה של חמאס ברצועה.
גלנט על המסמך
(צילום: אלעד מלכה)

בתרגום של אותו קטע נכתב: "לאחים סינוואר הנכבדים והאהובים, אנא קחו בחשבון את הדברים הבאים: אנו שומרים על הציוד ואמצעי הלחימה שנותרו, שכן איבדנו את היכולת הרקטית שלנו 90%-95%; ואיבדנו מנשקנו האישי בשיעור של 60%; איבדנו מחימוש הנ"ט מטולים ורקטות לפחות 65%-70% והכי חשוב שאיבדנו מלוחמי הקודש שלנו, בין שהיד לפצוע, לפחות 50% וכעת נותרו 25%". סלאמה כתב עוד: "ה-25% האחרונים, בני עמנו הגיעו למצב שהעם לא סובל אותם יותר, שבור ברמה הנפשית או הגופנית. אנו מתפללים לאללה שידריך אותנו בדרך הישר. אחיכם אבו-מחמד (ראפע סלאמה)".
לפי גלנט, דברים אלו מעידים על "מצוקה אמיתית שפוגעת בחמאס ופוגשת את המפקדים הבכירים ביותר". סלאמה, הסביר שר הביטחון, "זועק לעזרתם של האחים סינוואר, אבל הם כמובן לא יכולים להושיע אותו. מדוע? כי אנחנו ממשיכים במאמץ שהתחיל בחודש אוקטובר ונמשך צעד אחר צעד, צעד אחר צעד ומגיע לכל בכירי החמאס. את זה הוא כתב לאחים סינוואר, גם אליהם אנחנו נגיע".
אלא שהטון בדף עצמו שכן מופיע בצילום, ובו כאמור הצעה להקשחת עמדות במו"מ, לא ממש תואם את אותה אזהרה שנכללת ממצבו של חמאס. הדף שמופיע בצילום נפתח בברכה של סלאמה על הרג של ארבעה חיילים ישראלים ופציעתם של עשרה נוספים ברפיח. "אני שולח את המסר הזה על מנת שתראו מה אנחנו חושבים על המתווה האחרון, לאחר שקראתי את הערותיו של אחי הגדול אבו איבראהים (יחיא סינוואר)", נכתב שם.
הוא הוסיף כי מדובר בהערות שהוא כותב אחרי ביקור שערך עם הנמענים - כלומר האחים סינוואר - כמה ימים לפני שליחת המכתב, ושבו שוחחו על ההצעה לעסקה. "כאן אני כותב את מה שהציע אבו איבראהים (יחיא סינוואר) על המתווה והחששות והטריקים שבמתווה הקיים", הוא הוסיף - ואז פירט את הדרישות השונות.
3 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
משלחת חמאס בראשות חליל אל-חיה נפגשה עם המתווכות בדוחא
בתוך כך, חמאס הודיע אמש כי משלחת המו"מ של ארגון הטרור, בראשות חליל אל-חיה, נפגשה בדוחא עם נציגים מקטאר ומצרים. לדברי חמאס, המשלחת נפגשה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין של מצרים עבאס כאמל.
חמאס בירך את מצרים וקטאר "על המאמצים שלהן במשא ומתן עקיף למען הפסקת המלחמה נגד עמנו", והוסיף: "אנו נכונים ליישם באופן מיידי את הסכם הפסקת האש על בסיס הודעת הנשיא ביידן ב-31 במאי 2024, החלטת מועצת הביטחון מס' 2735, ומה שסוכם קודם לכן, במיוחד ההסכמים מיום 2 ביולי 2024, מבלי לקבוע כל דרישות חדשות, ודחיית כל תנאי חדש להסכם זה על-ידי כל צד".
כוונת חמאס בהודעה זו היא שהוא ממשיך להתעקש על התשובה שהעביר ב-2 ביולי למתווה המקורי של ישראל ממאי. לא נראה כי יש פריצת דרך משמעותית בדברי הארגון, שכן תשובתו ב-2 ביולי כללה 20 תנאים, בהם נסיגה מוחלטת מרצועת עזה - כולל מציר פילדלפי. גם הפעם הדגיש חמאס כי הוא דורש "נסיגה של צה"ל מכל שטח רצועת עזה, באופן שישיג את האינטרסים של עמנו וסלילת הדרך למען עסקת חטופים, הכנסת סיוע לעמנו, החזרת העקורים ושיקום".
חמאס התייחס גם לסוגיית "היום שאחרי", והדגיש: "אנו דוחים כל פרויקט הקשור לתקופה שלאחר הפסקת המלחמה נגד רצועת עזה, ומבהירים כי ניהול הרצועה הוא עניין פנים-פלסטיני המוסכם בחזון הפלסטיני". חרף פסימיות שהשמיעו בימים האחרונים בארה"ב, גורם בכיר בקהיר אמר לתקשורת המצרית כי הדיונים עם חמאס בדוחא היו "רציניים" - ולדבריו ישנו "סימן של תקווה לסיום המשבר".
פורסם לראשונה: 22:16, 11.09.24