ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בריאיון לרשת ABC האמריקנית כי "הניצחון במרחק נגיעה". הוא ציין: "אנחנו נגיע לגדודי חמאס האחרונים שנמצאים ברפיח, ונעשה את זה - ובזה אני מסכים עם האמריקנים - תוך שנבטיח מעבר בטוח לאוכלוסייה האזרחית". הוא נשאל לאן יתפנו יותר ממיליון עקורים אם צה"ל אכן ייכנס לרפיח והשיב: "יש הרבה מקום שפינינו מצפון לרפיח".
נתניהו בריאיון ל-ABC: "הניצחון במרחק נגיעה"
(מתוך ABC News)

"אנחנו עובדים על תוכנית מפורטת בשביל זה", הבהיר נתניהו בצל הלחץ הבינלאומי להימנע מפעולה בעיר שהפכה מקלט לפליטים. לדבריו, "זה מה שעשינו עד עכשיו, זה חלק מהמאמץ המלחמתי שלנו להוציא אזרחים מאזורים שבהם יש נשק והמאמץ של חמאס הוא להשאיר אותם שם. עד כה הצלחנו בזה - ונצליח שוב. מי שאומר לנו שללא תנאים אסור לנו להיכנס לרפיח אומר לנו במילים אחרות - תפסידו במלחמה. תשאירו את חמאס שם".
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל התייחס לתמרון קרקעי אפשרי של צה"ל ברפיח, ומסר כי הוא "מהדהד את האזהרה של כמה מחברות האיחוד האירופי שמתקפה ישראלית ברפיח תוביל לאסון הומניטרי שלא ניתן לתארו במילים, ולמתיחות רצינית עם מצרים". בורל הוסיף בחשבון ה-X שלו כי "חידוש המשא ומתן לשחרור החטופים ולעצירת העוינות היא הדרך היחידה למנוע שפיכות דמים".
3 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
אוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
3 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
מפנים ציוד אחרי תקיפת צה"ל
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
שרת החוץ של הולנד האנקה ברוינס סלוט התייחסה לאפשרות שצה"ל יחל לפעול בעיר השוכנת בדרום רצועת עזה, ומסרה כי "קשה לראות איך מבצע צבאי רחב היקף באזור כה צפוף לא יוביל לאבדות רבות בקרב אזרחים ולאסון הומניטרי גדול יותר. זה לא מוצדק". ברוינס סלוט הוסיפה בחשבון ה-X שלה כי "ישנה חשיבות עליונה שהמשא ומתן יוביל במהרה להפסקת אש. זה חיוני גם לכלל החטופים, שיש לשחררם בהקדם האפשרי ללא תנאים".
שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון הביע גם הוא דאגה מהוראת נתניהו לצה"ל ולמערכת הביטחון להיערך לפעילות בעיר. קמרון ציין כי הוא "מודאג מאוד בנוגע לאפשרות של תקיפה צבאית ברפיח - שבה מסתתרת יותר ממחצית מאוכלוסיית הרצועה". קמרון הוסיף בחשבון ה-X שלו כי "העדיפות חייבת להיות הפסקה מיידית בלחימה כדי להכניס סיוע ולהוציא משם את החטופים, ואז להתקדם לעבר הפסקת אש קבועה".
3 צפייה בגלריה
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
האזהרה של ארה"ב: "לא נתמוך בפעולה שתהווה אסון". ביידן
(Photo by Nathan Howard/Getty Images)
ביום חמישי האחרון הזהיר הבית הלבן כי ארה"ב לא תתמוך ב"פעולות צבאיות של ישראל ברפיח", וציין כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבהיר את חששותיה של וושינגטון לגבי צעד מעין זה. "כל פעולה צבאית גדולה ברפיח בזמן הזה, בנסיבות האלה - ללא התחשבות ראויה בביטחונם של כמיליון וחצי פלסטינים המחפשים מקלט ברפיח - תהיה אסון, ואנחנו לא נתמוך בו", הבהיר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי.
בשבועות האחרונים, ככל שהמלחמה מתקדמת, מתמקד הסיקור התקשורתי העולמי בעיקר בסבל העזתי, והלחץ על ישראל למנוע את החרפתו גובר. גם ארגוני הסיוע, שמזהירים בחריפות מפני ההשלכות של כניסת צה"ל לרפיח, מגבירים את הלחץ הזה.
הנפה הייתה בית ל-250 אלף תושבים לפני המלחמה, אך ככל שהתקדם התמרון הקרקעי של צה"ל נדחקו לשם ולאזורים אחרים ברצועה עוד ועוד עזתים שחיפשו מפלט מהקרבות. רפיח, אומרים ארגוני הסיוע, סובלת מעלייה משמעותית במחירי המזון, ממים מזוהמים וממחלות שמתפשטות. חלק גדול מהסיוע ההומניטרי שנכנס פנימה נגנב, ובכל מקרה לטענת ארגונים הומניטריים מדובר ב"טיפה בים".
ישראל מאשימה בכך את חמאס - שאנשיו גונבים חלק ניכר מהסיוע, הנכנס מכרם שלום ומניצנה - ואת האו"ם, שנכשל בחלוקה מיטבית של הסיוע. לאור זאת שוקדים בישראל על תוכנית להכנסת הסיוע מצפון רצועת עזה, היכן שצה"ל תמרן קרקעית ופגע במשילות של חמאס, ולהעבירו הלאה לתושבים דרך מקומיים.