התחקיר הראשוני של תקרית התקיפה שלשום בפאתי רפיח הצפוניים עדיין לא שופך אור על הסיבה שגרמה לשריפה הקטלנית, שבה נהרגו עשרות עקורים עזתים. בפיקוד הדרום הגישו אמש (יום ב') לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי את ממצאי התחקיר הראשוני של האירוע בתחילת השבוע שבו חוסלו שני בכירים ממטה הגדה של חמאס, בעיירה תל אל-סולטאן ליד רפיח, בתקיפת חיל האוויר.
האש ברפיח אחרי התקיפה, שלשום

5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל במרחק 1.7 ק״מ מהמרחב ההומניטרי
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל במרחק 1.7 ק״מ מהמרחב ההומניטרי
מפות צה"ל לאזור התקיפה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח
תצלום אווירי של בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
"התפוצצה תחמושת שלנו". עזתים משוחחים על התקיפה
(צילום: דובר צה"ל )

הלוי ביקש השלמות ונתונים נוספים והתחקיר צפוי להימשך, אך מהממצאים הראשוניים שצה"ל מציג כעת גם לתקשורת הזרה, עולה כי נקודת התקיפה הוגדרה כמרחב טרור לכל דבר, ממנה חמאס הוציא פעולות טרור, 47 מטרים מנקודת התקיפה היה משגר רקטי של חמאס ובקרבת המקום גם בורות שיגור, וקילומטר הפריד בין האזור הבטוח שצה"ל הגדיר לעקורים לבין נקודת התקיפה.
עוד עולה כי השניים שחוסלו היו בתוך מתחם פחונים סגורים ומסודרים ולא במאהל העקורים שבקרבת מקום, ששימש את האזרחים. לצורך התקיפה השתמשו בחיל האוויר בחימושים שבהם נעשה שימוש מאות פעמים בחודשים האחרונים - שני טילים קטנים ששוגרו ממטוסי קרב, וכל אחד מהם נשא 17 קילוגרמים של חומר נפץ בראש הקרב שלו. בצבא מציינים כי חימושים אלו לא היו אמורים להצית את מתחם האוהלים הסמוך: "יש לנו חשד, בעקבות מעקב מודיעיני וניתוח הסרטונים מהאירוע שהופצו ברשתות החברתיות, שפיצוצי משנה במקום נגרמו מאחסון תחמושת של חמאס. החשד הזה בבדיקה".
5 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
זירת השריפה ברפיח, בבוקר אחרי התקרית
(צילום: AP /Jehad Alshrafi)
5 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
הממצאים הועברו למנגנון התחקור המטכ"לי בראשות אלוף במיל' יואב הר-אבן, שמתחקר את התקרית החריגה בהוראת הפרקליטות הצבאית. עוד ציינו בצה"ל כי אחר שני הבכירים שחוסלו, יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס וחאלד נגאר, בכיר במטה הגדה, נוהל מעקב ממושך והמודיעין המדויק לגבי השניים הגיע משב"כ. תמונות וסרטונים מזעזעים מתוצאות ההרג במרחב ובהם גופות של ילדים, הובילו לגינויים נגד ישראל ברחבי העולם.
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הדגיש בהצהרה לתקשורת הזרה כי "חמאס יורה רקטות מהמקומות האלה לעבר ישראל מאז טבח 7 באוקטובר", וכן כי נמצאו מסמכים ועדויות נוספות לכך שנשק אוחסן באזור התקיפה. בנוסף, צה"ל פרסם הקלטה בין שני תושבים עזתיים, שבה הם מציינים באופן ספציפי כי תחמושת שאיחסן חמאס במקום התלקחה והתפוצצה כתוצאה מתקיפת חיל האוויר.
בהקלטה נשמע אחד הדוברים אומר כי "אומרים שהם (פעילי חמאס שחוסלו) ישבו בפגישה, ושיש (מתקן) ובנוסף, הייתה תחמושת שהתחילה להתפוצץ. תיקים של כסף התפזרו באוויר". בן שיחו נשמע שואל אם "זה (התחמושת שהתפוצצה) באמת שלנו?", והדובר הראשון עונה כי "כן, זה מחסן תחמושת. ההפצצה של היהודים לא הייתה חזקה, זה היה טיל קטן – בגלל שהוא לא יצר בור גדול, ולאחר מכן החלו פיצוצי משנה גדולים".
במקביל נמשכת הפעולה של צה"ל בפאתי רפיח שמוגדרת בצבא כ"ממוקדת". בצה"ל סרבו לאשר את הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס לפיו טנקים ישראלים נכנסו הבוקר למרכז העיר, אך הודיעו שחטיבה שישית, ביה"ס למכ"ים, צורפה הלילה לאוגדה 162 שאחראית על הפעולה. "חשפנו עד כה עשרות מנהרות, חלקן חוצות לסיני ובתיאום עם המצרים. אנו פועלים לפירוק גדודי חמאס ברפיח", נמסר. בצבא ציינו עוד כי החקירה המשותפת לתקרית הירי אתמול בין חיילי צה"ל לצבא המצרי במעבר רפיח שבה נהרג חייל מצרי - נמשכת בתיאום מלא עם מצרים.
על רקע כניסת צה"ל למרכז רפיח, גורמי בריאות בעזה דיווחו כי 21 פלסטינים נהרגו היום בתקיפות באזור אוהלי העקורים בעיר. ב"אל מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דווח גם על עשרות פצועים כתוצאה מתקיפות שכוונו לאוהלי העקורים בסביבת בית חולים שדה האמריקני במערב רפיח. לאחר מכן הבהיר צה"ל כי לא תקף באזור כלל.
נתניהו על רפיח: "תקרית טראגית, נחקור ונסיק מסקנות"
(צילום: ערוץ כנסת)

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון דחוף בנוגע לתקיפה ברפיח. כך מסרו מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לדברי המקורות, המועצה תתכנס לבקשת אלג'יריה, כשברקע מדינות רבות בעולם דורשות מישראל לציית להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע לפעולה ברפיח, שבו לכאורה נדרשה להפסיק את הפעולה הצבאית בעיר שבדרום הרצועה.
הדיון במועצת הביטחון מתכנס יומיים לאחר התקרית הקשה ברפיח, ובעקבות שורת גינויים וזעם רב ברחבי העולם. בין המדינות שקראו לישראל לציית לצו היו גם בעלות בריתה באירופה, ושרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק אמרה כי חובה לכבדו. "הדין ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם, גם על ההתנהלות של ישראל במלחמה", אמרה. גינוי נשמע גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר שהוא "מזועזע" מההתקפות האחרונות של ישראל, שלדבריו גרמו למותם של פליטים רבים ברפיח. "הפעולות הללו חייבת להיפסק. אין שום אזור בטוח ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית", מסר.
שר ההגנה האיטלקי גווידו קרוזטו הזהיר כי להפצצות כמו זו שהייתה ברפיח יהיו השלכות ארוכות טווח כלפי ישראל. "הבחירה הזו של ישראל מפיצה שנאה, משרישה שנאה שבה יהיו מעורבים הילדים והנכדים שלהם (של הפלסטינים). הייתי מעדיף בחירה אחרת", אמר לתקשורת האיטלקית. בכירים אחרים באירופה השמיעו אמירות חריפות אף יותר, ושר החוץ הספרדי חוסה מנואל אלברס, שרק לאחרונה הכירה ארצו במדינה פלסטינית, הצהיר: "אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה".