מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (שישי) לדיון דחוף בנושא המלחמה בעזה ומצב הרפואה ובתי החולים ברצועה. הדיון נפתח בדקה דומיה לזכר הנרצחים וההרוגים בשני הצדדים, ולאחריה עלה לנאום מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO), ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, שטען כי "בכל 10 דקות ילד נהרג בעזה". השגריר גלעד ארדן אמר כי "האו"ם איבד לגמרי את המצפן המוסרי".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
הדיון נפתח בדקת דומייה: מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
לדברי מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, "1.5 מיליון אנשים נעקרו מבתיהם ומחפשים מקלט בכל מקום שאפשר ברצועה, אבל אין מקום ואף אחד לא מוגן". הוא התייחס גם לחטופים הישראלים בעזה: "הארגון מודאג מאוד ממצב החטופים. רבים מהם קשישים, ילדים וכאלה עם צרכים רפואיים דחופים". לדבריו, עד כה היו 250 התקפות על גורמי בריאות ורפואה בעזה ובגדה המערבית, ו-25 בשטח ישראל - כולל על אמבולנסים ובתי חולים. "מערכת הבריאות בעזה נמצאת על הברכיים", הזהיר.
מנכ"ל הסהר האדום הפלסטיני, מרואן ג'ילאני, שדיבר אחרי ג'ברייסוס, אמר כי ב-24 שעות האחרונות כוחות צה"ל תקפו ארבעה בתי חולים, כולל שיפא. "המתקפות נועדו להבריח אוכלוסייה אזרחית מעזה. האמבולנסים שלנו הופצצו, ואדם נהרג בהפצצה של בית החולים אל-קודס". הוא הוסיף כי "הגנרטורים הפסיקו לפעול בגלל מחסור בדלק. יש חשש רציני שתינוקות באינקיבטורים ימותו". ג'יליאני קרא להגביר את הסיוע ההומניטרי ולקרוא לשמירה על חוקי הדין הבינלואומי בלחימה ולפעול נגד התקפות של מתקני ועובדי בריאות: "הקשיבו לבכי של ילדים שנמהל בדם". מוקדם יותר, דובר צה"ל מסר ל-CNN כי הפיצוץ בחצר בית החולים שיפא נגרם כתוצאה מירי כושל של מחבלים.
3 צפייה בגלריה
תאודרוס אדהנום גברה-יסוס
תאודרוס אדהנום גברה-יסוס
"בכל 10 דקות ילד נהרג בעזה": מנכ"ל ארגון הבריאות בעולמי
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שענד את הטלאי הצהוב כפי שנוהג לעשות בדיונים האחרונים, עלה לנאום כשלצידו יושב מסעב חסן יוסף, בנו של אחד מראשי הנהגת חמאס שהפך בשנים האחרונות לדובר בולט נגד ארגון הטרור. ארדן תקף את הדוברים שלפניו ואת הדיס-אינפורמציה שלדבריו הם מפיצים, ותקף: האו"ם איבד לגמרי את המצפן המוסרי שלו. תפסיקו להאמין לשקרים של חמאס", קרא למדינות החברות.
"זה לא מדאיג אתכם שבתדרוך של ד"ר טדרוס הוא לא ציין פעם אחת את הניצול שחמאס עושה בבתי החולים והאמבולנסים לטובת טרור? זה לא מרים דגל אדום? אנחנו גם מתודרכים כאן על ידי הסהר האדום, אבל לא על ידי מגן דוד אדום, זה לא מטריד? זה לא מצחין מהטייה? למה אתם לא מספרים על האמבולנסים שחמאס מנצל? או שזאת מציאות לא נוחה שעדיף לכם לשתוק לגביה? ישראל עושה הרבה יותר לטובת העזתים מאשר ארגון הבריאות העולמי או כל גוף של האו"ם. אם היה באמת אכפת להם הם היו עובדים איתנו יד ביד כדי למצוא פתרונות ולא רק לגנות את ישראל".
3 צפייה בגלריה
גלעד ארד
גלעד ארד
"האו"ם איבד את המצפן המוסרי". השגריר ארדן
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
בתוך כך, שליש מחברי הסנאט האמריקני חתמו על מכתב לשגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, בקריאה להעביר החלטה בפני מועצת הביטחון שתגדיר ותטיל סנקציות על חמאס כארגון טרור. המכתב, בראשות הסנאטור הרפובליקני ג'יימס לנקפורד והדמוקרטית ג'קי רוזן, מגיע על רקע ביקורת אמריקנית על כך שהאו"ם טרם גינה רשמית את חמאס ואת מתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר.
לדברי החותמים על המכתב, האו"ם הטיל בעבר סנקציות על קבוצות טרור אחרות כמו אל-קאעידה ודאעש, אך חמאס זוכים כביכול להגנה מצד רוסיה, המחזיקה בסמכות וטו במועצת הביטחון. במכתב נטען כי "הפעולות, הטקטיקות והמטרות המוצהרות של חמאס אינן שונות מאלה של קבוצות טרור אחרות שעליהן הוטלו סנקציות על ידי האו"ם". עוד נטען כי המצב הקיים "מסכן לשחוק את אמינות האו"ם בתגובה לאחת מהתקפות הטרור הקשות ביותר בהיסטוריה". לדברי המחוקקים, היעדר הסנקציות העולמיות של הארגון מאפשר לחמאס להימנע מסנקציות אמריקניות שכבר הוטלו עליו, מאפשר לו גישה למערכת הפיננסית הבינלאומית ולבקש תרומות צדקה, וכן לנצל סיוע הומניטרי המיועד לאזרחים בעזה.