2 צפייה בגלריה
עמאן ירדן הפנת תמיכה ב אל אקצא
עמאן ירדן הפנת תמיכה ב אל אקצא
הירדנים לא יכולים לערוב לביטחון הישראלים. הפגנה על אל-אקצא בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ מנע חרם על חוקרים ישראלים מהטכניון בכנס בינלאומי להנדסה אזרחית שהתקיים בשבוע שעבר ברבת עמון, שארגן האיגוד העולמי להנדסה אזרחית בשיתוף אוניברסיטת אל-זייתונא בירדן שאירחה את הכנס.
לכנס הוזמנו שלושה חוקרים מהטכניון על-מנת להציג את ממצאי המחקרים שלהם, ותשעה ימים לפני פתיחתו קיבל ראש המשלחת הישראלית, פרופסור רפאל זקס, הודעה מהאיגוד העולמי שמארגן את הכנס שמודיע שהירדנים מבקשים שהישראלים לא יגיעו. הסיבה: חוסר יכולת לערוב לביטחונם בשל אירועי הר הבית, ומחשש להפגנות והתפרעויות של אנשי סגל באוניברסיטה.
הטכניון פנה למשרד החוץ ועדכן אותם בפנייה מצד מארגן הכנס. החטיבה לדה-לגיטמציה במשרד החוץ, גוף שהיה עד לאחרונה במשרד לנושאים אסטרטגיים שבוטל ומוזג למשרד החוץ, הפעיל את הקונסוליה הישראלית בשיקגו, שהאיגוד הבינלאומי להנדסה אזרחית נמצא בתחום שיפוטה. לאחר שיחות עם אנשי האיגוד התברר למשרד החוץ שהסיפור כלל אינו נוגע לחשש לביטחונם של הישראלים, אלא שמדובר באירוע חרם לכל דבר. הספונסרים המקומיים של הכנס איימו על האוניברסיטה הירדנית שאם המשתתפים הישראלים ישתתפו בכנס - הם ימשכו את תמיכתם.
משרד החוץ והקונסוליה בשיקגו, בשיתוף הטכניון ועד ראשי האוניברסיטאות, הפעילו לחצים על האיגוד הבינלאומי ודרשו ממנו שלא יתפשר עד שתאושר השתתפותם הפיזית של החוקרים הישראלים. בשלב מסוים הציעו באיגוד, בתור פשרה, שהחוקרים הישראלים ישתתפו דרך הזום - אך ישראל התנגדה בתוקף.
לאחר מסע לחצים האיגוד האמריקני קיבל החלטה משמעותית ושלל את זכותה של אוניברסיטת אל-זייתונא לארח את הכנס - שהועבר למלון אינטרקונטיננטל בעמאן. האיום של הספונסרים מומש וחלקם אכן ביטלו את חסותם לכנס. כתוצאה מכך, האיגוד האמריקני מימן את ההוצאות שאבדו לאחר ביטול החסות.
2 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
"נחשפנו לניסיונות מצד גורמים אנטי ישראלים לקדם חרם אקדמי". עידן רול
(צילום: שלומי אמסלם לע״מ)
לבסוף הגיעו החוקרים הישראלים לרבת עמון, בהם גם שני דוקטורנטים בעלי אזרחות קולומביאנית וירדנית, והשתתפו בכנס. במשרד החוץ ציינו כי אירועי חרם מתרחשים כל העת והחטיבה לדה-לגיטימציה נאבק על בסיס יומיומי ביוזמות דומות. עוד ציינו כי לאחר מיזוגה של החטיבה למשרד החוץ השתפר מאוד התיאום עם נציגויות ישראל וזאת מאחר שבתקופת המשרד לנושאים אסטרטגיים הייתה יריבות מובנית בין המשרדים.
סגן שר החוץ עידן רול אמר כי "נחשפנו במשרד החוץ בזמן אמת לניסיונות מצד גורמים אנטי ישראלים לעשות שימוש לרעה בהסלמה הביטחונית בהר הבית לאחרונה, כדי לקדם חרם אקדמי מסווה על חוקרים מהטכניון".
רול הוסיף כי "טיפלנו באירוע הזה מיד בכל הכלים שיש לנו, בגלוי ובערוצים חשאיים, ומנענו את החרם. חוקרי הטכניון, הטובים בתחומם בעולם, השתתפו בכנס ואף בלטו בו. לא נאפשר חרמות מכל סוג נגד ישראל, בין אם מדובר בחרם גלוי, או חמור מכך, חרם מוסווה".