ועדה נוספת לקביעת מעמד סרן ת' כחלל צה"ל - אמו בריאיון
(צילום: אסף מגל, נוויל האריס)

על רקע הקמת הוועדה לבחינת מעמדו של קצין אמ"ן סרן ת' כחלל, אמו, ר', אמרה בריאיון לאולפן ynet כי "הוועדה הזו הייתה צריכה לקום כבר מזמן. ציפינו שהדיונים בנושא כבר יסתיימו בשלב הזה, אחרי שנה וחצי".
- אתם ברכבת הרים רגשית לא מעט זמן. אתם מרוצים מהתנהלות הצבא? "אנחנו מצפים לתשובות ומצפים להנצחה של הבן שלנו. אנחנו מקווים שבעקבות הוועדה הזאת זה מה שיקרה, ואז נוכל להתחיל להתאבל כמו שכל משפחה מתאבלת על יקירה, כי עד עכשיו רק נלחמנו בניסיון לקבל תשובות והסברים. יש לנו תקווה שהוועדה הזאת תסיים את העניין".
נזכיר, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מינה בימים האחרונים את האלוף (במיל') ניצן אלון לראשות ועדה לבחינת מעמדו של סרן ת'. מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי בצה"ל נוטים בקרוב להכיר בת' לפנים משורת הדין כחייל בזמן מותו, למרות ששוחרר מהשירות הצבאי במהלך תקופת מעצרו, כמה שבועות לפני שמת.
2 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
אמו ואביו של סרן ת'
(צילום: דנה קופל)
עורכת הדין של המשפחה, אפרת נחמני-בר, מתחה ביקורת קשה על התנהלות צה"ל עד עתה. "השאלה היא מה התכלית האמיתית של הוועדה", אמרה. "עד עכשיו הצבא עשה כל מיני ועדות ויצר כל מיני תדריכים ופעולות שהתכלית היחידה שלהן היתה להסתיר. אנחנו מדברים על קצין מדהים, שתרם רבות לביטחון המדינה, וכשמשהו לא הסתדר להם הם העלימו אותו מהציבור, התעלמו ממנו, וכשהוא מת בצורה שאין ספק שהצבא אחראי לה, גם ניסו לקבור גם את השאלות שעולות מהפרשה".
בהמשך נחמני-בר פירטה את השאלות המרכזיות שהמשפחה מצפה שהוועדה תענה עליהן: "מאחר שאנחנו מדברים על קצין מוכשר ומלא מוטיבציה, שקיבל פרסים על ביטחון ישראל ושהצבא נאלץ להודות שלא פעל ממניע אישי בשום צורה ודרך, אנחנו שואלים מה האחריות של היחידה לסיבות שהובילו למותו? מה האחריות להיעדר הפיקוח, למסרים שנמסרו לו. עד עכשיו הצבא התחמק".
2 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
(צילום: גיל נחושתן)
עורכת הדין המשיכה: "השאלה המרכזית השנייה היא 'איך סרן ת' מת?' מדובר במישהו שהיה בהשגחה מלאה ומוחלטת של הצבא, 24/7. מה האחריות של הצבא לעניין הזה? של רשויות הכליאה? אנחנו ראינו את הסרט המצמרר של השעות והדקות האחרונות שלו. ראינו את חבריו לתא קוראים לעזרה. הוא עוד לא מת, הוא נאבק לנשום, ואף אחד לא הגיע. מה קרה שם ומי אחראי? הייתה ועדה על אחריות רשויות הכליאה, אך צה"ל ממשיך להסתיר את מסקנותיה. וגם, למה ליחידה היה כל כך חשוב בהתחלה להסתיר אותו?".
- שאלה אחרונה, ל-ר'. אני מסתכל על הסיפור הזה גם כהורה. איך מעכלים את כל הדבר הזה? "אנחנו באמת לא מעכלים את העניין. מתחילתה של הפרשה, מהמעצר ועד היום. למען האמת. גם הופתענו מהמעצר וגם מכל מה שקרה בחודשים שהוא היה במעצר, ובטח ובטח מההודעה שקיבלנו באישון לילה שהוא מת. כן, אני חושבת שזה צריך להדאיג הורים אחרים. לא היה לי אף פעם שום דבר נגד צה"ל. חשבנו שהם לוקחים אחריות. ככה היה כשאנחנו היינו בצבא, אבל מסתבר לנו שהיום הדברים הם לא כאלה. לכן אנחנו לא מרגישים מאוד טוב עם מה שקורה מסביב לפרשה הזאת, ואני חושבת שזה צריך להדאיג גם את הצבא".