הצלחה לדיפלומטיית הסחיטה של טהרן מול המערב: שבדיה שחררה היום (שבת) מהכלא את אסיר העולם חמיד נורי, לשעבר בכיר במערכת המשפט באיראן, שהורשע בהשתתפות בהוצאה להורג ועינויים של אסירים פוליטיים בשנות ה-80 ברפובליקה האיסלאמית. בתמורה שחררה איראן שני שבדים הכלואים אצלה: יוהאן פלודרוס (33), דיפלומט המכהן באיחוד האירופי, וסעד עזיזי – איראני במוצאו המחזיק באזרחות שבדית.
נסיכות עומאן פרסמה הודעה רשמית שלפיה עסקת החילופים בוצעה בתיווכה. ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, כתב בחשבון ה-X שלו: "יוהאן פלודרוס וסעד עזיזי שוחררו והם על המטוס חזרה לשבדיה. בקרוב יתאחדו עם בני משפחותיהם".
1 צפייה בגלריה
תמונתו של יוהאן פלודרוס איש שירות החוץ של האיחוד האירופי שנעצר ב איראן באפריל 2022 על גבי פרסומת של האיחוד למחפשי עבודה
תמונתו של יוהאן פלודרוס איש שירות החוץ של האיחוד האירופי שנעצר ב איראן באפריל 2022 על גבי פרסומת של האיחוד למחפשי עבודה
הדיפלומט יוהאן פלודרוס. המעצר שהושתק
קריסטרסון הוסיף: "איראן השתמשה בשני האזרחים שלנו באופן ציני כפיונים על מנת לשחרר את האזרח האיראני חמיד נורי מהכלא. הוא הורשע בפשעים חמורים שביצע באיראן בשנות ה-80. כראש ממשלה יש לי אחריות מיוחדת לשלומם של אזרחים שבדים, ולכן הממשלה פעלה בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי הביטחון של שבדיה, שניהלו את המו"מ מול איראן בעניין".
לאורך השנים נוהג המשטר האיראני לעצור אזרחים מערביים, חלקם בעלי אזרחות כפולה, לרוב בטענות של ריגול או פעילות חתרנית, וזאת כדי לסחוט ממדינותיהם שחרור של איראנים שהואשמו בטרור, או כדי לזכות בהקלות בסנקציות.
נורי נעצר בשדה התעופה בשטוקהולם ב-2019 לאחר שפותה להגיע לשבדיה ביוזמתו של איראני שניצל מהוצאה להורג. הוא סבר שהוא מגיע לפגוש בני משפחה ולבלות, אלא שפעילי זכויות אדם הודיעו לרשויות על בואו.
בקשתו לשחרור בערבות נדחתה, ובחקירה שנפתחה בשבדיה נגבו עדויות של עשרות בני משפחה של קורבנות, ניצולים ופעילי זכויות אדם איראנים, וכך נאסף מידע על ההוצאות להורג שבהן השתתף. נורי הואשם ב"הרג מכוון, ביחד עם מבצעי הפשעים האחרים, של מספר גדול של אסירים שהזדהו עם שורה של ארגוני שמאל ונחשבו לכופרים". ביוני 2022 גזר עליו בית המשפט בשטוקהולם מאסר עולם, וערעור שהגיש בהמשך נדחה.
פרשת מעצרו של פלודרוס באיראן עוררה בשנה שעברה סערה בינלאומית, שכן היא הושתקה על-ידי השבדים ונשמרה בסוד במשך יותר משנה וחצי, עד שנחשפה בתחקיר של "הניו יורק טיימס". הוא נעצר ב-17 באפריל 2022 בשדה התעופה בטהרן כשחזר מטיול עם חברים, והואשם בפגיעה בביטחונה של איראן וב"ריגול לטובת המשטר הציוני". מעצרו בוצע על מנת ללחוץ על שבדיה לשחרר את נורי, כשמעל ריחף החשש שכתב האישום החמור יוביל לעונש מוות.
בימים אלה מנהלת צרפת מאבק לשחרור שלושה אזרחים שלה שמוחזקים מזה זמן רב בכלא באיראן בהאשמות שונות של ריגול, חתירה נגד המשטר וסיוע לאויבים. לפני כמה ימים אישרה צרפת כי עצור רביעי, לואי ארנו, שוחרר והוחזר למולדתו. ארנו, שנתפס במהלך טיול באיראן, נידון לחמש שנות מאסר לאחר שהורשע בהשתתפות בהפגנות נגד המשטר במהלך מחאת החיג'אב. הרקע לשחרורו לא נחשף עדיין, ולא ברור אם צרפת נאלצה להסכים לתמורה משמעותית כלשהי לאיראן.