3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם כתוצאה מההצתה
הנזק שנגרם כתוצאה מההצתה
האש והכתובת שרוססה באתר הבנייה
(צילום: דוברות המשטרה)
דן שיבלי, בן 22 מהיישוב שיבלי-אום אל-גנם שליד הר תבור, יואשם בפרשת סחיטה של קבלנים שבמסגרתה הוצתו כלים הנדסיים (באגרים) ומבנים ארעיים. לפי כתב האישום שיוגש, שיבלי הגיע בתחילת החודש לשלושה אתרי בנייה שונים בטמרה בעמק, כפר יחזקאל וקיבוץ גזית - וגרם להם נזק מוערך של יותר ממיליון שקל.
לפי המשטרה, שיבלי עשה זאת כחלק ממאבקים בין עבריינים על גביית דמי חסות מאתרי בנייה בצפון. מדובר בחקירה שמנוהלת כבר כמה חודשים ללא קשר למעשיו של שיבלי, שאירעו ב-3 בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם כתוצאה מההצתה
הנזק שנגרם כתוצאה מההצתה
הנזק שנגרם כתוצאה מההצתה
(צילום: דוברות המשטרה)
שיבלי, כמו עבריינים אחרים, ניסה לפי כתב האישום לכפות על אתרי הבנייה לשלם לו כסף עבור מתן שירותי "שמירה" - ולכן גרם נזק לכלים ההנדסיים ולקרוואנים. באתרי הבנייה שנפגעו גם רוססה כתובת שבה נכתב בבירור צריך לעשות הקבלן כדי למנוע מקרים דומים - להעסיק "שומר חדש". מהמשטרה נמסר כי "המטרה הייתה לגרום לקבלנים להעסיק אותו כ'שומר' באתרי הבנייה, ולא את המתחרים שלו".
לפי המשטרה, החוקרים אספו די ראיות נגד שיבלי כדי להעמידו לדין בגין עבירות של סחיטה באיומים והצתות בארבעה מקרים שונים. מפקד מחוז צפון, ניצב שוקי תחאוכה, אמר כי "אנו נאבקים בתופעת גביית דמי חסות, במסווה של מתן שירותי שמירה, בכל הכלים העומדים לרשותנו. פעילות חקירה כנגד חשודים וארגונים, ומניעת פשיעה חקלאית".
3 צפייה בגלריה
ניצב שורי תחאוכה
ניצב שורי תחאוכה
"מקווה ששינוי החקיקה יקודם במהירות". תחאוכה
(צילום: דוברות המשטרה)
"עד כה, לתופעת 'השמירה' לא ניתן מענה הולם בחקיקה, עובדה שמנוצלת על ידי עבריינים אשר מנצלים את המוניטין שלהם להפחיד את הקורבנות, ואף גורמים לנזקים כבדים לקבלנים", הוסיף תחאוכה. "כל זאת במטרה להרוויח כסף קל תוך דחיקת רגליהם של חברות שמירה לגיטימיות שפועלות לפי החוק, או עבריינים מתחרים. יחד עם זאת אנחנו לא מחכים לחקיקה ופועלים בכל האמצעים והיצירתיות כדי להביא לחיסול פעילותם והעמדתם לדין. אני מקווה ששינוי החקיקה המבוקש יקודם במהירות ויאפשר למשטרה ולמערכת אכיפת החוק לפעול בצורה יעילה הרבה יותר כנגד התופעה, אשר השתרשה באוכלוסיות ואזורים מסוימים במשך עשרות שנים".