כל שנה ביום ירושלים מתקיים טקס ממלכתי באתר ההנצחה בגבעת התחמושת. הנשיא, ראש הממשלה ושריה מעלים על נס את איחוד ירושלים וטובלים בתהילת הלוחמים והקרבתם. במהלך הטקס קורא אחד מוותיקי הלוחמים יזכור לזכר הנופלים.
כאשר מנהלי האתר ניגשו לבחור את האיש שיקרא יזכור השנה, הם חשבו שמצאו אדם שאין מתאים ממנו: שי חרמש, 80, חבר קיבוץ כפר עזה, שמחבלי חמאס טבחו בחבריו ב-7 באוקטובר. בנו עומר היה אחד הנרצחים. ביתו נשרף עד היסוד: רעייתו והוא שרדו בקושי. חרמש ייצג בעבר את יישובי העוטף, קודם כראש המועצה האזורית ואחר כך כחבר כנסת בסיעת קדימה. לא פחות רלוונטי - הוא לחם בירושלים, במסגרת גדוד 71 של חטיבת המילואים 55, חטיבת צנחנים.
חרמש התלבט; הוא התייעץ עם רעייתו חוה. לך לטקס, אמרה לו. אתה חייב. השם הוגש למרכז ההסברה, יחידה ממשלתית שמסורה לשליטתה של שרת התחבורה מירי רגב. השם הועבר למזכירות הממשלה, לאישור. התשובה הייתה שלילית: חרמש לא ישתתף בטקס. הסיבה: הוא כתב ב"הארץ" מאמר ביקורתי נגד נתניהו.
2 צפייה בגלריה
חנוכייתה של משפחת חרמש מכפר עזה שהרצוג העביר לביידן
חנוכייתה של משפחת חרמש מכפר עזה שהרצוג העביר לביידן
שי חרמש בביתו בכפר עזה אחרי הטבח
2 צפייה בגלריה
yk13678758
yk13678758
הבן שנרצח עומר
(רפרודוקציה חלל)
מנחם לנדאו, יו"ר האתר, פנה ליוסי פוקס, מזכיר הממשלה. אני מציע לכם לא לפסול אותו, אמר לו. לא למען חרמש, למען נתניהו. מוטב לחסוך ממנו את השערורייה. פוקס בדק וחזר עם תשובה סופית: חרמש פסול.
הפסילה היא חלק ממדיניות עקבית: נתניהו לא יימצא במקום אחד עם אזרח שמתח עליו ביקורת; הוא לא ינשום אותו אוויר. לא מורם מעם – מופרד מעם.
"אני רוצה להאמין", אמר לי חרמש, "שהפסילה לא הייתה על דעת ראש הממשלה. זוהי פסילה של מי שלחם בקרב על ירושלים, שרד את הטבח בכפר עזה ושכל את בנו וחברים בקהילה שלו. אם נתניהו לא יתנער מהפסילה, הוא יבזה את זכרם ואת כבודם של הנופלים בקרב".
את יום ירושלים חרמש יציין כמו בכל שנה, עם חבריו לנשק, ליד האנדרטה שמנציחה את חללי הגדוד.
מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "הפרסום אינו נכון. לשכת ראש הממשלה ומזכירות הממשלה כלל לא התערבו בנושא הטקס בגבעת התחמושת".
הטור המלא ב"מוסף לשבת" ב"ידיעות אחרונות"