ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה, שנערכת בשעה זו בקריה בתל אביב, למכת המנע שהנחיתה ישראל בלבנון - ואמר כי "נסראללה בביירות וחמינאי בטהרן צריכים לדעת שזהו צעד נוסף בדרך לשנות את המצב בצפון ולהחזיר את תושבינו בבטחה לבתיהם".
נתניהו הצהיר כי מה שקרה לפנות בוקר הוא "לא סוף פסוק". לדבריו, "חיזבאללה ניסה לתקוף את מדינת ישראל ברקטות ובכטב"מים. אנחנו הנחינו את צה"ל לבצע מתקפת מנע עצימה להסרת האיום. צה"ל השמיד אלפי רקטות קצרות-טווח, והן כולן היו מיועדות לפגוע באזרחינו ובכוחותינו בגליל. בנוסף, צה"ל יירט את כל הכטב"מים שחיזבאללה שיגר למטרה אסטרטגית במרכז הארץ".
נתניהו בישיבת הממשלה, היום
(צילום: איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

3 צפייה בגלריה
(צילום: ROBERTO SCHMIDT/AFP, shutterstock)
בתוך כך, גורם בחיזבאללה אמר אחר הצהריים כי הנקמה של ארגון הטרור על חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר בסוף יולי, נדחתה בגלל "שיקולים פוליטיים" - ולדבריו הסיבה המרכזית הייתה שיחות המו"מ על עסקת חטופים והפסקת אש בעזה. הגורם, שדיבר עם סוכנות הידיעות רויטרס, הוסיף כי חיזבאללה פעל להבטיח שהתגובה לחיסול שוכר לא תצית מלחמה כוללת.
לאחר הערכת מצב מחודשת בצמרת צה"ל, פיקוד העורף הסיר בצהריים את ההגבלות שהטיל הבוקר בעקבות מכת המנע הנרחבת בדרום לבנון. במתקפת המנע סוכלה כוונת חיזבאללה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בישראל, כפי שאמר נתניהו, באמצעות כטב"מים. המתקפה של חיזבאללה תוכננה כנקמה על חיסול בכיר ארגון הטרור, רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר, לפני קרוב לחודש.
בצה"ל אמרו כי חיזבאללה התכוון לירות מאות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים, וכי במכת המנע ב-5 בבוקר, שבה השתתפו 100 מטוסי קרב, הותקפו אלפי קני שיגור. ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו מכים בחיזבאללה במהלומות מחץ מפתיעות. לפני שלושה שבועות אנחנו חיסלנו את הרמטכ"ל שלו, והיום סיכלנו את תוכנית התקיפה שלו. אני חוזר ואומר - זה לא סוף פסוק".
3 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
הפצצת כטב"ם של חיזבאללה שתועדה הבוקר בשמי צפון ישראל
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
3 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
רוב הרקטות מתוכנית הנקמה של חיזבאללה יועדו לצפון הארץ, בעוד הכטב"מים יועדו למרכז. בצבא הדגישו מוקדם יותר כי יירטו את מרבית האיומים ששוגרו בהמשך לעבר ישראל, וכי הנזקים שנגרמו לבתים בעכו וביישוב מנות שבגליל המערבי היו משברי יירוטים.
"נמשיך לבצע הסרת איומים בצפון כפי שעשינו גם בשבועות האחרונים. הבוקר זה היה רחב מאוד בתוכנית מדויקת ורחבה. אף בסיס צבאי לא נפגע ואף מטרה במרכז הארץ לא נפגעה", אמרו בצה"ל. "היו פגיעות בשטחים פתוחים ליד בסיסים בצפון. יש לנו תוכניות רחבות מאוד ללבנון ואנו מתמקדים בזירה המרכזית בעזה, ממשיכים לפרק את חמאס ולייצר תנאים להשבת החטופים, בהתאם להגדרת הדרג המדיני", הוסיפו בצבא. עוד מציינים בצה"ל כי רוב תקיפות המשגרים בדרום לבנון היו במרחבים פתוחים, וחלקן הקטן בתוך הכפרים באזור.
דובר צה"ל: "סיכלנו את רוב המתקפה"
(צילום: דובר צה"ל)

תקיפה בדרום לבנון, שתועדה בשידור החי של ערוץ "אל-מיאדין"

לפי הדיווחים בלבנון, 29 יישובים וכפרים הותקפו לאורך הבוקר בדרום המדינה - עד השעה 10:30: עין קאנא, כפר פילא, א-לויזה, בוסליא, רשאף, א-טירי, חדאתא, כונין, זבקין, יאטר, סדיקין, חאריס, דיר סריאן, טלוסה, אל-קוסייר, א-נאקורה, טיר חרפא, מג'דל זון, עלמא א-שעב, אל-ג'בין, שיחין, אל-מחמודיה, אל-ג'בל אלרפיע, ברגז, א-דלאפה, מיס אל-ג'בל ומרכבא. בנוסף, דווח כאמור על תקיפות כטב"מים ישראליים באל-חיאם וכן בעלמאן.
במכת המנע הנרחבת פתח כאמור צה"ל בשעה 05:00, בעקבות מידע מודיעיני על כוונת חיזבאללה לפתוח במתקפה נרחבת של מאות חימושים בניסיון לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון אך גם במרכז - כולל אפשרות של ירי למרחב גלילות שבו מטה המוסד ובסיס 8200. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי במכת המנע השמיד צה"ל את כל משגרי חיזבאללה שתוכנתו לירות למרכז הארץ בשעה 05:00. במכת המנע הנרחבת לקחו כאמור חלק 100 מטוסי קרב של חיל האוויר, שהפציצו ב-40 אזורים שונים בדרום לבנון.