האם כוחות מיוחדים של אוקראינה תקפו נכס של הצבא הרוסי בשטח סוריה? על פי דיווח בעיתון האוקראיני "קייב פוסט", המצטט מקור במודיעין האוקראיני, כוחות אוקראיניים מיוחדים המשתייכים ל"מנהלת המודיעין הראשית" של משרד ההגנה ערכו ביום ראשון השבוע מבצע בפאתי העיר הסורית חלב, ותקפו שם בסיס של הצבא הרוסי שבו ייצרו הרוסים כטב"מים ומטעני חבלה מאולתרים. בבסיס זה על פי הדיווח גם עורכים בדיקות מבצעיות וטיסות ניסוי לכטב"מים המיוצרים בו.
הדיווח ב"קייב פוסט" כלל גם סרטון שצולם לכאורה על-ידי הצבא האוקראיני ומציג הפעלה של מטען לכאורה ולאחר מכן פיצוץ בבסיס הרוסי. אוקראינה עצמה לא אישרה רשמית שהתקיפה בבסיס הרוסי אירעה.
פיצוץ ואז להבה: "כוחות מיוחדים אוקראיניים תקפו בסיס רוסי בסוריה"

על פי הדיווח, המבצע האוקראיני התרחש בפאתיה הדרום-מזרחיים של חלב. מומחי צבא וחומרי נפץ ששוחחו עם העיתון בחנו את הסרטון שפרסם ואמרו שככל הנראה מדובר בפיצוץ שנגרם מפגיעת ירי ולא מפגיעת נשק דוגמת טיל או מטול RPG. ייתכן שהכוחות האוקראיניים הטמינו בבסיס מטען ואז פוצצו אותו מרחוק. בסרטון נראה שהמתקפה בוצעה באור יום, בשטח מדברי.
פעילות של כוחות אוקראיניים מיוחדים בסוריה איננה דבר חדש, ובחודשים האחרונים התרחשו כמה וכמה פעולות כאלה נגד הצבא הרוסי המוצב ברחבי המדינה. בסוף חודש יולי למשל פרסם ה"קייב פוסט" כמה סרטונים ותמונות שבהם תועד מבצע אוקראיני לפגיעה בכוחות הצבא הרוסי בסוריה. מקורות מודיעיניים אוקראיניים סיפרו אז לעיתון שבסוף יולי 2024 ביצעו הכוחות המיוחדים של המודיעין האוקראיני תקיפה מורכבת להשמדת ציוד רוסי בבסיס אווירי סורי מזרחית לחלב.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה תיעוד לכאורה של כוחות אוקראיניים תוקפים פיצוץ ב בבסיס של צבא רוסיה ב סוריה
אוקראינה תיעוד לכאורה של כוחות אוקראיניים תוקפים פיצוץ ב בבסיס של צבא רוסיה ב סוריה
מתוך התיעוד שפורסם ב"קייב פוסט". אש ב"בסיס הרוסי"
3 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
פוטין ואסד. אחת ההערכות: מורדים נגד הנשיא הסורי מסייעים לתקוף את הרוסים
(צילום: Sputnik/Valeriy Sharifulin/Pool via REUTERS)
גם בתחילת חודש יוני פרסם "קייב פוסט" צילומים בלעדיים של כוחות מיוחדים אוקראיניים תוקפים מחסומי אויב, מעוזים, סיורים רגליים וציוד צבאי בצדה הסורי של רמת הגולן. אחת ההערכות היא שאוקראינה הצליחה לגייס לטובת הפעולות הללו סיוע של מורדים סורים מארגוני אופוזיציה, ואלה עוזרים לכוחות האוקראיניים המיוחדים בהוצאה לפועל של התקיפות.
זירה נוספת שבה פועלים כוחות אוקראיניים נגד הצבא הרוסי או נגד כוחות הקשורים אליו ולרוסיה היא אפריקה. במהלך 2023 פעלו למשל כוחות מיוחדים אוקראיניים בסודן, ותקפו באמצעות רחפנים ומבצעים יבשתיים מיוחדים כוחות של חברת שכירי החרב "קבוצת וגנר" ושל ושותפיהם המקומיים סמוך לבירה הסודנית חרטום. גם במקרים הללו, והיו לפחות שמונה תקיפות מהסוג הזה במהלך השנה שעברה, אוקראינה הרשמית לא נטלה אחריות.
3 צפייה בגלריה
מטוס קרס של צבא רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס קרס של צבא רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס של הצבא הרוסי ממריא מסוריה. ידה הארוכה של קייב?
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)
ובתוך כך המלחמה באוקראינה עצמה נמשכת ומוסיפה לגבות מחירים כבדים מאוד בשני הצדדים. על פי הערכה שפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל", מספר ההרוגים והפצועים הכולל מאז הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022 הגיע למיליון בני אדם – מחיר כבד ביותר עבור שתי המדינות, שממילא התמודדו שתיהן עוד לפני המלחמה עם בעיה קשה של הצטמקות האוכלוסייה.
קשה מאוד לקבוע במדויק את היקף ההרוגים והפצועים משני הצדדים, ודאי כשהם עצמם אינם מפרסמים נתונים רשמיים, ולכן מתבססים על הערכות. לפי גורמים בקיאים בפרטים ששוחחו עם העיתון, הערכה אוקראינית חסויה מתחילת השנה הנוכחית קבעה שמספר החיילים האוקראינים שנהרגו הוא כ-80 אלף ועוד כ-400 אלף נפצעו. רבים סבורים שזו הערכת חסר, ושמספר ההרוגים של צבא אוקראינה גדול בהרבה מ-80 אלף. באשר לאבדות הצבא הרוסי יש שירותי מודיעין במערב המעריכים כי מדובר בקרוב ל-200 אלף הרוגים וכ-400 אלף פצועים.