רשת CNN מדווחת היום (א') כי הרשויות באיטליה ביקשו להציב אבטחה מוגברת באתר הטביעה של היאכטה Bayesian ששקעה בחודש שעבר אל המצולות בסיציליה, מחשש שממשלות זרות ישלחו בחשאי צוללים לגנוב מידע רגיש המוחזק בכספות בה. הדרישה היא שהאתר יאובטח בעזרת צוותים מעל לפני המים ואמצעי פיקוח מתחת להם, עד שהיאכטה תחולץ מהקרקעית, בעוד כמה שבועות.
6 צפייה בגלריה
מבצע חילוץ גופות מקרקעית הים אחרי טביעת יאכטה מול חופי סיציליה בנמל פורטיצ'לו איטליה
מבצע חילוץ גופות מקרקעית הים אחרי טביעת יאכטה מול חופי סיציליה בנמל פורטיצ'לו איטליה
מבצע חילוץ הגופות מה-Bayesian בחודש שעבר. הטביעה היממה את מומחי הספנות
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
6 צפייה בגלריה
איטליה אסון יאכטה סיציליה מייק לינץ' ו ג'ונתן בלומר
איטליה אסון יאכטה סיציליה מייק לינץ' ו ג'ונתן בלומר
יזם ההייטק מייק לינץ' (מימין) ובכיר "מורגן סטנלי" ג'ונתן בלומר, שהעיד לטובתו במשפט. באו לחגוג את הזיכוי - וטבעו למוות
(צילום: Dan Kitwood / Getty Images)
אסון היאכטה אירע ב-19 באוגוסט ב-5:00 לפנות בוקר לפי שעון סיציליה, כשהיו עליה 22 בני אדם. זמן מה אחרי שהיאכטה עגנה ליד נמל פורטיצ'לו היכה בה מזג אוויר סוער, ועדי ראייה סיפרו שהיא נעלמה תוך דקות מתחת לגלים. 15 בני אדם הספיקו לברוח מהיאכטה ונמצאו בהמשך על סירת הצלה, אבל שבעה אחרים נספו.
גופת השף של היאכטה, אזרח אנטיגואה רקלדו תומס, נמצאה זמן קצר אחרי הטביעה, אולם החיפושים אחר שישה נעדרים שנלכדו בבטן הסירה, בעומק של 50 מטרים על קרקעית הים, נמשכו ימים ארוכים. רק בסוף אותו שבוע הושלם חילוץ גופותיהם של השישה: יזם ההייטק הבריטי מייק לינץ' בן ה-59, שהיאכטה הייתה בבעלות אשתו; בתו בת ה-18 של לינץ', האנה, שגופתה חולצה אחרונה; בכיר "מורגן סטנלי" ג'ונתן בלומר ורעייתו ג'ודי; ועורך הדין של לינץ' כריס מורבילו ואשתו נדא. מלבד השף תומס, כל אנשי הצוות של היאכטה ניצלו.
האסון אירע בעיצומו של שיט תענוגות שנועד לחגוג את זיכויו של לינץ', מי שכונה "ביל גייטס הבריטי", במשפט הונאה שנערך לו לאחרונה בארה"ב. רוב הנוסעים בשיט היו אנשים שעמדו לצד לינץ' והגנו עליו במהלך המאבק המשפטי, בהם בני משפחה, חברים ואנשי פירמת עורכי הדין "קליפורד צ'אנס" שייצגה אותו. עורך הדין מורבילו שנספה עם אשתו באסון הוביל את צוות ההגנה במשפט, ועורכת דין אחרת שהייתה ביאכטה וניצלה, איילה רונלד, הייתה גם היא חברה בצוות.
6 צפייה בגלריה
איטליה סיציליה קפטן ה יאכטה Bayesian ג'יימס קטפילד
איטליה סיציליה קפטן ה יאכטה Bayesian ג'יימס קטפילד
הקפטן הניו זילנדי ג'יימס קטפילד. עשוי לעמוד לדין על הריגה וגרימת אסון ברשלנות
מומחים בענף הספנות הביעו פליאה גדולה מטביעת ה-Bayesian, והסבירו כי נדיר מאוד שסירות יוקרה בגודל שלה מתהפכות וטובעות בגלל אירועי מזג אוויר. רבים מהם הדגישו כי יאכטה כמו ה-Bayesian, שנבנתה על-ידי יצרנית היאכטות האיטלקית היוקרתית "פריני", הייתה אמורה לעמוד בסערה שפקדה אותה, ובכל מקרה לא הייתה אמורה לטבוע במהירות רבה כל כך. חקירה נפתחה נגד הקפטן הניו זילנדי של היאכטה ג'יימס קטלפילד ושניים מאנשי צוותו, והם עשויים לעמוד לדין בגין הריגה וגרימת האסון ברשלנות.

הקשר עם המודיעין האמריקני, והייעוץ לר"מ בריטניה

במוקד התפנית שחלה כעת בפרשה ניצב מי שעמד במרכזו של שיט התענוגות ונספה באסון, מייק לינץ', שנחשב לאחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה: לינץ' הקים את חברת התוכנה הגדולה ביותר בממלכה, "אוטונומי", על בסיס עבודת מחקר פורצת דרך שערך באוניברסיטת קיימברידג', ובשנת 2011 מכר את החברה ב-11 מיליארד דולר לחברת HP. שנה בלבד אחר כך טענה HP כי לינץ' ניפח את ערך החברה שלו, וכי בפועל היא הייתה שווה 8.8 מיליארד דולר בלבד.
בארה"ב הוגש נגד לינץ' כתב אישום, ואת רוב העשור האחרון הוא העביר במאבקים משפטיים ובהגנה על שמו, עד שאשתקד הוסגר לידי האמריקנים. הוא כפר באישומים נגדו, ולפני שלושה חודשים זוכה בעזרת הצוות המשפטי של "קליפורד צ'אנס" שאותו הובילו מורבילו ורונלד. גם בלומר שנספה באסון התייצב למענו במשפט כעד אופי לטובתו. אחרי זיכויו אמר לינץ' שהוא מאושר, והאשים את HP בטרפוד המיזוג בין החברות.
6 צפייה בגלריה
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
ניצולים סיפרו: "לינץ' לא בטח בענן, לקח איתו תמיד כונן קשיח". החיפושים בחודש שעבר
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
6 צפייה בגלריה
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
(צילום: רויטרס / REUTERS / Guglielmo Mangiapane)
כעת אומרים גורמים בתביעה האיטלקית כי סבירה מאוד ההערכה שבתוך ה-Bayesian החזיק לינץ' חומר רגיש ביותר הנוגע לכמה סוכנויות מודיעין מערביות. לינץ' היה קשור לשירותי המודיעין של בריטניה, ארה"ב וכמה מדינות נוספות באמצעות חברות שונות שבהן החזיק, בכלל זה חברת אבטחת הסייבר שייסד Darktrace. הוא גם היה יועץ לענייני מדע, טכנולוגיה ואבטחת סייבר לראשי ממשלת בריטניה דייוויד קמרון ותרזה מיי בזמן שכיהנו בתפקיד.
על פי הגורמים ששוחחו עם CNN, ביאכטה מותקנות כנראה שתי כספות אטומות למים ובהן הוחזקו שני כוננים קשיחים שהוצפנו באופן מתוחכם ביותר. הם כוללים כנראה מידע מסווג, בכלל זה סיסמאות. לפי מקור בתביעה האיטלקית כמה מהניצולים סיפרו לתובעים שלינץ' עצמו לא בטח בשירותי ענן, ולכן בכל פעם שהפליג ביאכטה הקפיד לשמור כונני מידע קשיחים בתא בטוח בתוכה.
ב-CNN מדווחים כי מלכתחילה חששו רשויות אכיפת החוק באיטליה שגנבים ינסו להגיע לשרידי היאכטה ולגנוב ממנה תכשיטים וחפצי ערך אחרים שעדיין נמצאים בה, אבל בינתיים התחלף החשש הזה בחשש שממשלות זרות, בהן ממשלות רוסיה וסין, ישלחו אליה בחשאי צוללים כדי לחלץ את המידע. לפי הרשת האמריקנית, גורמים הנוגעים לדבר ביקשו לכן שהשמירה על היאכטה תיעשה הן מעל המים והן באמצעות תצפיות מתחת לפני הים.
גורם ברשות להגנה אזרחית בסיציליה אישר ל-CNN כי "התקבלה ויושמה בקשה רשמית לאבטחה נוספת סביב שרידי היאכטה עד שאפשר יהיה לחלץ אותה מהמים".
רגעי הטביעה של ה-Bayesian כפי שתועדו במצלמת אבטחה
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
איטליה סיציליה חיפושים אחר נעדרים יאכטה Bayesian
מתכננים את מבצע ההצלה, כשהגופות היו שקועות עדיין במצולות
(צילום: Handout / VIGILI DEL FUOCO / AFP)
היאכטה Bayesian נבנתה על-ידי חברת הספנות האיטלקית "פריני" בשנת 2008, והשיפוץ האחרון שעברה היה בשנת 2020. אורכה של היאכטה היה 56 מטרים, ולפי החברה התורן שלה, שהתנשא לגובה 75 מטרים, היה תורן האלומיניום הגבוה בעולם. היאכטה יכלה לארח בעת ובעונה אחת 12 אורחים בשש סוויטות, ונוסף עליהם להכיל עשרה אנשי צוות. במהלך השנים זכתה בשלל פרסים על עיצובה. עלות חכירתה הייתה 195 אלף אירו (215 אלף דולר) לשבוע.
שמה של היאכטה Bayesian קשור באופן הדוק ללינץ': היא נקראת על שם "חוק בייס" (Bayesian theory), תוצאה בתורת ההסתברות המאפשרת לחשב הסתברות מותנית של מאורע כאשר יודעים את ההסתברויות המותנות ההפוכות. על חוק זה ביסס לינץ' את עבודת הדוקטור שלו ואת חברת התוכנה שפיתח.