אחרי שמלניה טראמפ נעדרה מאירועים חשובים בקמפיין הבחירות של בעלה בתחילת השנה – בהם פתיחת הפריימריז באייווה והניצחון המוחץ שלו ב"סופר טיוזדיי" – כתבים שאלו את הגברת הראשונה לשעבר אם היא מתכוונת להצטרף למסע הבחירות בהמשך. היא השיבה בשתי מילים: Stay tuned ("הישארו עמנו").
6 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ. לא נצפתה באירועי גיוס הכספים או באחוזה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בארון ו דונלד טראמפ
בארון ו דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר, רעייתו ובנם בארון. מלניה הייתה עסוקה בשנת הלימודים שלו?
(צילום: AFP)
ובכל זאת, מאז ההצהרה הזו בחודש מרץ, אחרי שהיא ודונלד טראמפ הצביעו בפריימריז בפלורידה, היא כמעט שלא הופיעה בציבור. רק כמה מקרים חריגים נרשמו, בין השאר כשנצפתה בשני אירועי גיוס כספים לקמפיין באפריל ובטקס סיום התיכון של בנם בארון.
בלטה במיוחד העובדה שמלניה לא ליוותה את בעלה לאף אחד מהדיונים במשפט שנערך לו בניו יורק בגין תשלום דמי השתיקה לסטורמי דניאלס, שאיתה לפי כתב האישום שבו הורשע הוא בגד בה. היא לא התייצבה גם לחגיגת יום ההולדת ה-78 שנערכה לטראמפ ב-14 ביוני על-ידי מועדון המעריצים שלו, ולא הגיעה לאף אחת מעצרות הבחירות שקיים הנשיא לשעבר בחודשים האחרונים. סוכנות הידיעות AP פנתה ל-15 אנשים שהשתתפו לאחרונה באירועי גיוס כספים גדולים למען טראמפ או הגיעו לאחוזת מאר א-לאגו שלו, וכולם העידו כי לא נתקלו במלניה במקומות האלה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
הזוג טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה ב-2021, לפני השבעת הנשיא החדש ביידן
(צילום: EPA)
קתרין ג'ליסון, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת אוהיו שחקרה את מנהגיהן של הגברות הראשונות של ארה"ב, מדגישה כי מנקודת מבט היסטורית היעדרותה של מלניה טראמפ מהמשפט ומאירועים חשובים אחרים איננה שגרתית, אך לצד זאת היא אינה מפתיעה, משום שעוד קודם לכן נראתה הגברת טראמפ כמי שאיננה נלהבת למלא את התפקיד הציבורי המסורתי של אשת הנשיא. כששימשה כגברת הראשונה של ארה"ב בשנים 2021-2017 היא שמרה על פרופיל נמוך יחסית, וגם לאורך קמפיין הבחירות לנשיאות ב-2020 לא הרבתה להופיע בקמפיין, אלא הסתפקה בהופעות מעטות בלבד. "צריך לזכור שכל מה שבני הזוג טראמפ עושים נראה מנוגד לספר החוקים הרגיל שלפיו פועלים מועמדים לנשיאות ונשותיהם", אומרת ג'ליסון.
התנהלותה של מלניה טראמפ אינה מאפשרת לבעלה, אם הוא מעוניין בכך, לנצל את מקומה לצידו לצרכים פוליטיים כפי שעושים פוליטיקאים גברים רבים אחרים: לעיתים קרובות פוליטיקאים כאלה נעזרים בנשותיהם כדי לפנות לקהל המצביעות ולשכנע אותן לבחור בהם, או כדי להראות לבוחרים פן אישי ומשפחתי יותר שלהם, כזה שקשה להתרשם ממנו במעמדים פוליטיים רציניים למדי. כך למשל במהלך הפריימריז הרפובליקניים השנה התלוותה למושל פלורידה רון דסנטיס אשתו קייסי, שבין השאר התראיינה לתקשורת והקימה קואליציה בשם "אימהות למען דסנטיס". גם ד"ר אפורבה רמסוואמי, אשתו של ויווק רמסוואמי, מועמד אחר בפריימריז הרפובליקניים, השתתפה בקמפיין שלו, ולא פעם היא הופיעה עם שני ילדיהם ודיברה על חשיבות המשפחה.
6 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ
טראמפ מנסה להעביר את המסר: "היא מעורבת מאחורי הקלעים". מלניה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
הנשיא לשעבר וסטורמי דניאלס, שבתשלום דמי השתיקה לה הוא הורשע
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP, REUTERS/Joshua Roberts)
במהלך משפטו של טראמפ בניו יורק שאלו אותו כתבים שוב ושוב "איפה מלניה?", אך הוא מעולם לא השיב. מקורביו של טראמפ אמרו כי הסיבה המרכזית להיעדרה היא לוח הזמנים הבית ספרי של הבן המשותף שלה ושל דונלד טראמפ, בארון, אך לא הכחישו שהמשפחה עוברת תקופה לא פשוטה. חלק מהעדויות שהוצגו במשפט נגעו ליחסי המין שטראמפ קיים לכאורה עם כוכבת הפורנו סטורמי דניאלס ביולי 2006, כארבעה חודשים אחרי שמלניה ילדה את בארון.
טראמפ אמנם הכחיש את הטענה הזו, אך עורך דינו לשעבר מייקל כהן, מי שהיה איש סודו באותה העת, העיד כי לא רק שטראמפ שילם לדניאלס דמי שתיקה כדי שלא תספר על יחסי המין ביניהם, אלא גם נראה אז שאכפת לו יותר מהנזק שעלולה לגרום הפרשה לסיכוייו לנצח בבחירות ב-2016 מאשר הנזק שהיא עלולה לגרום לחיי הנישואים שלו. הופ היקס, שהייתה דוברת הקמפיין של טראמפ ב-2016, העידה מנגד כי טראמפ כן הביע דאגה מהנזק שתגרום לנישואיו מערכת יחסים אחרת שקיים מחוץ לנישואים, עם הדוגמנית קארן מקדוגל, וכי הוא ביקש ממנה, מהיקס, לוודא שעיתונים לא יגיעו לאחוזה שלו ושל מלניה, כדי שאשתו לא תיחשף לדיווחים על כך.
מלניה טראמפ לא פרסמה שום פוסט בעמודיה ברשתות החברתיות אחרי שבעלה הורשע בכל 34 סעיפי האישום נגדו במשפט סטורמי דניאלס, וזאת בניגוד לבניו הגדולים של טראמפ, שמיהרו לתקוף בחריפות את ההרשעה. בתו איוונקה פרסמה באינסטגרם תמונה מילדותה שבה היא נראית עם אביה, וכתבה: "אני אוהבת אותך, אבא", ובתו הצעירה טיפאני אף ליוותה אותו לבית המשפט לדיון שבו הושמעו דברי הסיכום. "אני חושב שזה קשה לה מאוד", אמר דונלד טראמפ על אשתו בריאיון ל"פוקס ניוז" אחרי ההרשעה. "כלומר, היא בסדר. אבל, אתם יודעים, היא צריכה לקרוא את כל החרא הזה".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
דונלד ומלניה טראמפ בסוף 2020, בקמפיין הבחירות לסנאט בג'ורג'יה. במועדון המעריצים יש מי שבטוח: "הוא מגונן עליה"
(צילום: רויטרס)
אף שמלניה אינה שותפה כמעט לקמפיין הנוכחי של בעלה, טראמפ עצמו מזכיר אותה בנאומיו לעיתים קרובות ומספר על שיחות בינו לבינה, וכך הוא מראה לתומכיו – או מבקש להראות להם – שהיא עדיין מעורבת מאחורי הקלעים, מביעה את דעותיה בפניו ומספקת לו משוב.
לארי סנואדן, נשיא ארגון המעריצים של טראמפ "מועדון 47", אומר שהפעם האחרונה שבה ראה את הגברת הראשונה לשעבר הייתה באירוע גאלה שערך בפברואר ארגון Trumpettes, המאגד נשים התומכות בדונלד טראמפ. הוא מעיד שמעולם לא פגש את מלניה טראמפ אחד-על-אחת, אבל כשראה אותה – היא תמיד הייתה מקסימה: "היא הייתה כל כך שמחה וחייכה ואדיבה כלפי מי שרצה להתקרב וללחוץ לה את היד". להערכתו בהמשך הקמפיין תתייצב מלניה טראמפ לאירועים החשובים ביותר ותישא בהם נאומים, אך הוא מאמין גם שהיא לא תרבה בכך, ומסביר זאת בכך שבעלה הנשיא לשעבר "ימשיך לגונן עליה מאוד". לא כולם בטוחים שהגנה כזו היא הסיבה.