נורית קופר (80) ויוכבד ליפשיץ (85), שנחטפו במהלך הטבח בניר עוז ב-7 באוקטובר, נחתו הלילה (בין שני לשלישי) על מנחת המסוקים של בית החולים איכילוב - לאחר ששוחררו משבי החמאס ברצועת עזה. תחילה הן הועברו למצרים דרך מעבר רפיח - ואז הגיעו לישראל. מהגבול נלקחו במסוק לבית החולים איכילוב, שם נפגשו עם בני משפחותיהן.
בשיחה עם נחום ברנע שחזרה ליפשיץ את רגע החטיפה, לפני כשבועיים וחצי: "הם עשו לנו בית ספר. הטעינו אותי על אופנוע לרוחב כדי שלא אפול, כשמחבל אחד אוחז בי מקדימה והשני מאחור. הם חצו את גדר הגבול לתוך הרצועה, ובתחילה החזיקו אותי בעיירה עבסאן הסמוכה לניר עוז. אחר כך, אינני יודעת לאן נלקחתי".
4 צפייה בגלריה
החטופה יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב
החטופה יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב
"אינני יודעת לאן נלקחתי". יוכבד ליפשיץ התאחדה עם בני המשפחה
( צילום: נחום ברנע)
4 צפייה בגלריה
מסוק החטופות נוחת באיכילוב
מסוק החטופות נוחת באיכילוב
רגע הגעת החטופות לבית החולים איכילוב. "מצבן הרפואי בסדר"
(צילום: מוטי קמחי)
בבית החולים איכילוב עדכנו כי שתי החטופות, שבעליהן עדיין מוחזקים כבני ערובה ברצועה, התאחדו עם בני המשפחה - ומצבן הרפואי "בסדר". "קיבלנו לפני מספר דקות את שתי החטופות, התרגשנו מאוד", אמרה אתי עוזיאל, סמנכ"ל סיעוד ואחות ראשית של בית החולים איכילוב. "הן נראות בסדר, מצבן הרפואי בסדר, הן מדברות. בהתחלה ישר הורדנו והבאנו אותן לבני המשפחה שלהן".
על המפגש עם בני המשפחה היא סיפרה: "היה מפגש מאוד מאוד מרגש. כרגע ניתן להן לנוח עם המשפחות ולאחר מכן נעשה להן בדיקה גופנית כוללת ומחר נדע בדיוק מה המצב. כרגע גם בשבילן ובשביל בני המשפחה המעמד הוא מאוד מאוד מרגש". דניאל ליפשיץ, נכדה של יוכבד, שיתף תמונה עם יתר בני המשפחה וכתב בחשבון האינסטגרם שלו: "לא להאמין שסבתא יוכקה, שהיא כאמא עבורי, חזרה אלינו משבי החמאס. כל כך אוהב את האישה האמיצה הזו. גיבורה ענקית".
ליפשיץ (85), נציין, הוחזקה בנפרד מבעלה עודד (83), שגם הוא נחטף. משפחתה מסרה אחרי השחרור: "אנחנו שמחים ומאושרים אבל עדיין דואגים לבעלים. אנחנו רוצים לראות אותם בבית בקרוב ודורשים מהממשלה לעשות הכול שישוחררו כולם במיידית".
4 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ ובני משפחתה
יוכבד ליפשיץ ובני משפחתה
יוכבד והנכדים. "גיבורה ענקית"
סרטון התעמולה של חמאס: ממתקים וקפה למשוחררות

4 צפייה בגלריה
נורית קופר
נורית קופר
נורית קופר ויוכבד ליפשיץ
הממונה על נושא החטופים והנעדרים, גל הירש, התייחס לשחרור שתי החטופות, ומסר: "צה"ל וכוחות הביטחון פעלו רבות בימים האחרונים בכל הערוצים כדי להביא לשחרורן ולהתגבר על הקשיים הרבים שחמאס הערימו. לאחר שעברו לידי כוחות צה"ל, הן הועברו אל מרכז רפואי בישראל שנערך והוכן במיוחד לקליטתן. אנו מודים למצרים על הסיוע, ולצלב האדום על תפקידם החשוב כמצילי חיים".
חמאס ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית שלו, ובניסיון לשיקום תדמיתו אחרי הטבח הרצחני ביישובי העוטף, ופרסם סרטון שבו נראים פעילי הארגון מגישים לחטופות ששוחררו ממתקים וקפה.
נורית קופר נחטפה מניר עוז עם בעלה עמירם (85). השניים מתגוררים כבר 70 שנה בקיבוץ. נכדתם גלי, סיפרה כי השיחה האחרונה איתם הייתה ביום שבת ב-9:40. "סבא לחש לי בלחץ ופחד 'גלי אני לא יכול לדבר עכשיו, יש מחבלים בקיבוץ מסתובבים בין הבתים'. אפילו לא הספקתי להגיד לו שאני אוהבת אותו, לא האמנו שזה מה שיקרה. נותקה השיחה ומאז הם לא ענו".

נכדה של יוכבד: "הדבר הראשון שאגיד לה? אני אוהב אותה"

ליפשיץ (85) הוחזקה בנפרד מבעלה עודד (83), שגם הוא נחטף. נכדם של בני הזוג ליפשיץ התייחס לשחרור סבתו: "אנחנו מרוגשים, שמחים ומאושרים מההודעה הרשמית ומזה שסבתא שלי ונורית קופר, שתיהן מקיבוץ ניר עוז, חוזרות אלינו במהלך באמת הומניטרי".
"אני פה בים סוף ואנחנו מצפים להן ולהמשך שחרור כל החטופים שלנו פה מהקיבוץ, וכל החטופים בכלל. אנחנו פשוט מקווים שהיא בסדר, שבריאותה טובה ואנחנו ניסע עכשיו לראות אותה. רציתי להאמין שהרגע הזה יגיע, הדבר הראשון שאגיד לה הוא שאני אוהב אותה".
דניאל סיפר כי סבו היה פעיל שלום שהסיע פלסטינים חולי סרטן מעזה לקבל טיפול בבתי חולים בישראל. "המחבלים הבעירו להם את הבית, כל הזיכרונות נשרפו", אמר. אחרי הטבח פרסם דניאל בחשבון האינסטגרם שלו כי השניים נעדרים. "הם האנשים הכי מדהימים שיש", כתב אז. "תומכי שלום - אנשים שמוכנים להקריב הכול למען זה. חלוצים שהרחבת הארץ והקיבוציות הם ערכים עליונים עבורם".
הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) אמר מוקדם יותר כי סייע בשחרור שתי חטופות נוספות ובהוצאתם אל מחוץ לרצועת עזה. "תפקידנו כמתווך ניטרלי בין הצדדים לסכסוך הופך את עבודתנו לאפשרית. אנו ערוכים לבקר את החטופים שנותרו בשבי ולסייע בכל שחרור עתידי. אנו שמחים שבקרוב אלו ששוחררו יתאחדו עם משפחותיהן ואהוביהן", מסר הארגון.