השוטרת רוית עמנואל, שהורשעה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט ושימוש לרעה בכוח המשרה לאחר שפברקה דוחות תנועה לאזרחים תמימים, החלה קורס סוהרים בשירות בתי הסוהר. עמנואל הורשעה בבית משפט השלום בבאר שבע בעבירות החמורות, בשני אישומים על פי הודאתה ובאישום נוסף לאחר שנקבע כי לא נותר ספק סביר באשמתה, בחודש מאי 2023. חודשיים לאחר מכן - ביולי - היא התחילה את קורס הסוהרים במרכז הדרכה ארצי של שב"ס, שם הוסיפה להסתבך.
1 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
פברקה דוחות - והחלה קורס סוהרים בשב"ס. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
יחידת התביעות של להב 433 הגישה נגד עמנואל כתב אישום בגין גניבת כרטיס האשראי של חברתה לקורס. כתב האישום הוגש לבית משפט השלום באשדוד בגין שתי עבירות שעניינן נטילת כרטיס האשראי מבלי קבלת רשות, ושימוש בו. מדובר באישום חמור פחות מאשר גניבה, למרות שלפי עובדות כתב האישום עמנואל גנבה את כרטיס האשראי. לפי כתב האישום עמנואל והחברה שלה בקורס לנו יחד באותו החדר, וכחודש לאחר מכן הסתכסכו. עמנואל החליטה לקחת את כרטיס האשראי של חברתה לקורס וצילמה את תעודת הזהות שלה. היא הגיעה למינימרקט בעיר אשקלון וביצעה כמה עסקאות. בסך הכל חייבה את חברתה לקורס ב- 1,748 שקלים, ומתוכם נקלט חיוב של 827 שקלים.
לא ברור מה עמד מאחורי ההחלטה לשלוח את עמנואל לקורס סוהרים בשב"ס, במקום שבו היא עלולה שוב לנצל את כוחה לרעה. שופטת בית משפט השלום בבאר שבע ענת חולתא קבעה כי עמנואל שיקרה בדוחות שנתנה לאזרחים. "אין מנוס מקביעה שלא נותר ספק סביר באשמתה של הנאשמת ולא ניתן, גם לאחר מאמץ רב, להניח לזכותה שמדובר בטעות בתום לב במתן הדוח". במהלך ניהול התיק טענה כי "ראתה חזיונות והייתה במצב רגשי לא טוב". בנוסף, במח"ש הבהירו כי התנהלותה של עמנואל לא נעשתה בטעות, ולמרות עדותה שאינה נותנת דוחות אם יש לה גרגיר של ספק, בפועל עשתה כן. בנוסף, ציינו במח"ש כי בבתי המשפט מורשעים אנשים מדי יום על סמך דוחות ששוטרים כותבים, ולולא היה לאחד הנהגים סרטון שהוכיח כי עמנואל משקרת- הוא היה מורשע.
עורך דין ערן דמריעורך דין ערן דמרי
עו"ד ערן דמרי, המייצג את הקורבן שכרטיס האשראי שלה נגנב, מסר: "התנהלות שב"ס עולה לכדי שערורייה. הם היו מודעים לעובדה כי מדובר בשוטרת שסרחה והורשעה לאחר שהוכח כי טפלה האשמות שווא על נהגים, ובכל זאת מצא לנכון לשלבה בארגון. במקום להוקיע משרתת ציבור שמעלה באופן כל כך בוטה בתפקידה, היא נקלטת לשורותיו של גוף ממלכתי. לא שיערתי כי כחמש שנים לאחר שחשפתי שהשוטרת המדוברת פברקה דוחות תנועה לתושבי אשדוד והסביבה, הסאגה איתה תמשיך. גם הפעם לא ארפה עד אשר ימוצה איתה הדין במלואו".
בתקופת נציבת בתי הסוהר פעל הארגון בחלק מהזמן על פי "נוהל גיוס מקוצר", שכלל הליך בדיקת ביטחון מידע מקוצר.
שב"ס מסר: "עם כניסת נציב בתי הסוהר לתפקידו הוא הורה באופן מיידי על הפסקת 'נוהל גיוס מקוצר' שהיה נהוג בארגון, וכמו במקרים אחרים שבהם עלה חשד למעבר על טוהר המידות ננקטו גם כאן צעדי פיטורין".