בנט, גנץ ובר לב בהצהרות בעקבות הפיגוע בדיזנגוף
(צילום: לע"מ)

לחץ על המקום שממנו יצא המחבל: ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הבוקר (שישי) הערכת מצב עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ובכירים נוספים במערכת הביטחון בעקבות פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב שבו נרצחו תומר מורד ואיתם מגיני, בני 27 מכפר סבא. בעקבות הפיגוע, הנחה בנט להותיר את מעבר ג'למה (גלבוע) סגור בשלב זה עד להודעה חדשה, במטרה לבודד אפשרויות תנועה מהעיר ג'נין ואליה.
המחבל רעד חאזם (29) התגורר במחנה הפליטים ג'נין והיה מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה. בתום מצוד נרחב שארך כמה שעות, חאזם חוסל הבוקר ביפו על ידי שני לוחמי היחידה המבצעית של שירות הביטחון הכללי. בשב"כ ציינו כי המחבל שהה בישראל ללא היתר. כניסתו של חאזם לישראל נאסרה בשל עבר ביטחוני.
5 צפייה בגלריה
תומר מורד ואיתם מגיני
תומר מורד ואיתם מגיני
הנרצחים תומר מורד ואיתם מגיני
בראשית דבריו בהערכת המצב הביטחונית, ביקש ראש הממשלה למסור פעם נוספת תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים. בנט גם שיבח את הפעילות הנחושה של כוחות הביטחון לחיסול המחבל. בנוסף, הוא הנחה לבדוק את מעורבות הסביבה הקרובה של המחבל באירוע, ולפעול בהתאם כלפי מי שסייע או ידע על כוונותיו האלימות.
במקביל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ביקר הבוקר במעבר קלנדיה בירושלים שממנו נכנסו פלסטינים להשתתף בתפילות יום שישי הראשון של הרמדאן במסגד אל-אקצה בבירה. בסוף השבוע שעבר חיסל כוח של הימ"מ שלושה מחבלים בכפר הפלסטיני עראבה ליד ג'נין. ארבעה לוחמים נפצעו בהיתקלות.
5 צפייה בגלריה
אלוף רסאן עליאן בביקור במעבר קלנדיה לקראת כניסת פלסטינים לתפילות יום שישי הראשון ברמאדן
אלוף רסאן עליאן בביקור במעבר קלנדיה לקראת כניסת פלסטינים לתפילות יום שישי הראשון ברמאדן
אלוף עליאן בביקור במעבר קלנדיה
(צילום: דוברות מתפ"ש)
נכון לעכשיו, בישראל אין החלטה על ביטול ההקלות לפלסטינים בתקופת הרמדאן. בירושלים פועלים במדיניות של בידול: מצד אחד לא לתת דלק לקיצונים ומצד שני להמשיך את הלחץ על ג'נין. עם זאת, ההערכה בישראל היא שאם יהיו עוד פיגועים - הקלות הרמדאן יבוטלו. הנקודה הבאה שבה ייבחנו ההקלה תהיה לקראת התפילות באל-אקצה ביום שישי הבא.
גורמים שמעורים בפרטי הדיון שנערך אמש בעקבות הפיגוע בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון וראשי מערכת הביטחון, אמרו ל-ynet כי בחדר היו חילוקי דעות בין הנוכחים. חלק קטן מהם תמך בביטול ההקלות בעקבות הפיגוע, הרוב תמכו בהשארתן. הסיבה: באותה השעה לא הייתה ידועה עדיין זהות המחבל ומהיכן הוא הגיע. הבוקר, לאחר שכבר נודעה זהות המחבל, ההחלטה להשאיר את ההקלות נותרה בעינה. בהודעת הסיכום של הערכת המצב אמש, לא הייתה התייחסות לנושא כדי לא לעורר ביקורת ציבורית ופוליטית.
5 צפייה בגלריה
מפה זירה פיגוע תל אביב דיזנגוף
מפה זירה פיגוע תל אביב דיזנגוף
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
5 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
(צילום: AFP)
הריאיון עם אלוף במיל' זיו
(צילום: שמוליק דודפור)

אלוף במיל' ישראל זיו נשאל הבוקר במשדר המיוחד של אולפן ynet בעקבות הפיגוע אם אנחנו מתקרבים למבצע בג'נין. "אני מעריך שאין לנו ברירה", אמר זיו. "כל האזור הזה, גם של מחנה הפליטים בג'נין וג'נין עצמה הפכו לביצה מאוד תובענית של ייצור טרור. אני חושש שאין שם שליטה אמיתית של הרשות הפלסטינית ואולי צריך להקדים את המאוחר. לא בטוח שצריך עכשיו ממש ברמדאן, אבל לדעתי לא נוכל להימנע מלעשות שם פעולה מאוד מקיפה".
זיו אמר עוד: "תמיד סביב אירוע אנחנו מיד עוטפים אותו בזעם ונקמה ורוצים לעשות הרבה פעולות. צריך לחשוב בהיגיון ובאיזון נכון. למרות הפיגוע, מדיניות מערכת הביטחון מונעת הסלמה. מספיק שנראה את האופן שבו חמאס בולם את הג'יהאד בתוך עזה כדי להבין שבסך הכול יש הרבה דברים שנעשים נכון. אין לנו תשובה לבעיית טרור הבודדים, זה עובר לנו מתחת לרדאר".
5 צפייה בגלריה
מעבר ג'למה (ארכיון)
מעבר ג'למה (ארכיון)
מעבר ג'למה (ארכיון)
(צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)
הריאיון עם בכיר שב"כ לשעבר דביר קריב
(צילום: שמוליק דודפור)

דביר קריב, לשעבר בכיר בשב"כ, אמר: "אנחנו צריכים להתארגן, להתאחד, להיות מלוכדים מול גל הטרור ששוטף אותנו, לחשוב טוב מה עושים ברמה האופרטיבית והחברתית. ברמה האופרטיבית חשוב לנקות את ישראל משב"חים בתקופה הטעונה הזאת, לסגור את הגדר ולהוציא שב"חים משטח ישראל החוצה. גם כדי לייצר פה רוגע וגם כדי לא לאפשר ברמה אופרטיבית להיכנס ולרצוח אותנו.
"30 עד 40 אלף שב"חים נכנסים לפה מדי יום, צריך לעצור את זה ולהחזיר אותם לשטחים. צריך לפגוע במוטיבציה של הצד השני לפגע בנו. לא הייתי מחפש אשמים, גלי טרור יש פה אחת לתקופה. זה מאוד מזכיר את הפיגוע בבר 'סימטא' ב-2016, גם אז היה גל טרור של משהו כמו 50 נרצחים בישראל. עכשיו אנחנו בגל טרור, אני מקווה שהוא לקראת סיומו. כדי להגיע לזה, החברה הישראלית צריכה להיות מאוחדת ולא מפולגת. לשדר אחדות ולא פאניקה".
- אתה חושב שצריך לנצל את ההזדמנות הזאת לביצוע מבצע מרוכז במחנה הפליטים ג'נין? "לפי התאריך העברי היינו כבר ביום השנה ה-20 לתחילת 'חומת מגן', לפיגוע הנורא במלון פארק. אני חושב שכל ישראלי חושש מאוד מאיך ייראה ליל הסדר. כל כוחות הביטחון יהיו בשטח מן הסתם, צריך לראות איך מונעים אפשרות שיגיעו מפגעים לפה בחודש הטעון הזה, חודש הרמדאן. לא יודע אם מבצע או לא, אבל צריך לסגור חזק מאוד, לכוון את הכוחות, לגייס הרבה אנשים.
"בעיניי, צריך לחלק נשקים או לאפשר נשקים ברחובות לאנשים. יש הרבה מאוד פורשי שב"כ כמוני, פורשי צבא ומשטרה, אנשים שהיו הרבה שנים נושאי נשק ומיומנים. אם היו מבקשים ממני 'בוא תיקח נשק' אחרי 25 שנים שבהן הייתי חמוש ומאומן, כנראה הייתי מגיע לאימון קצר ושמח ללכת חמוש ברחובות. כמוני יש עוד הרבה מאוד גמלאים בגילים די צעירים שיכולים לסייע פה. זו תקופה טעונה, צריך להרגיש את הביטחון לרחובות".