לפיד: "המטרה - להתנהל כאילו אין בחירות"
(צילום: פול וואלה )

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד מעביר הבוקר (ראשון) את ישיבת הממשלה הראשונה בראשותו, כשלצידו ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט. בפתחה פנה לפיד לשרים והבהיר כי מטרתו תהיה לנהל את הממשלה "כאילו אין מערכת בחירות". לדבריו, "משבר החינוך לא יכול לחכות. תקציבים לבתי חולים אי אפשר לדחות. אזרחי ישראל זכאים לממשלה מתפקדת בכל רגע נתון". ynet העביר בשידור ישיר את דבריו של לפיד בפתח ישיבת הממשלה.
את הדברים אמר לאחר שאתמול צה"ל התיר לפרסם פעולה חריגה של חיזבאללה, שהובילה ליירוט תקדימי של כלי טיס בלתי מאוישים שטסו מלבנון למים הכלכליים של ישראל, על ידי טיל מספינה. "האיראנים, חמאס והחיזבאללה לא מחכים. אנחנו צריכים לפעול מולם בכל הזירות, בכל רגע נתון, וזה בדיוק מה שנעשה", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הפעם הוא מנהל את ישיבת הממשלה. לפיד
(צילום: מארק ישראל סלם)
5 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
הפלה ראשונה לטיל נגד טילים, אחרי 30 שנה בשירות מבצעי
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד מחויך, בנט לצידו. הבוקר בישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
שניים מהכטב"מים יורטו אתמול על ידי הטיל נגד טילים ברק, 30 שנה אחרי שנכנס לראשונה לשירות בחיל הים. לפיד טען כי "חיזבאללה ממשיך בדרך הטרור ופוגע ביכולת של לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי. ישראל תמשיך להגן על עצמה, על אזרחיה ונכסיה". בנוסף, בלילה שבין שישי לשבת יוחסה לישראל פעולה ראשונה על אדמת סוריה, כבר ביומו הראשון של לפיד בתפקיד. בתקיפה, לפי הנטען בדיווחים משם, נפגעו אמצעי לחימה של חיזבאללה שיועד להעברה ללבנון. לפעולה זו לפיד לא התייחס, כמקובל לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה.
אמש, בנאומו הראשון ממשרד ראש הממשלה בירושלים, הוא שיגר מסר מאיים לאיראן ולחיזבאללה: "אני אומר לכל מבקשי רעתנו, מעזה עד טהרן, מחופי לבנון ועד סוריה, אל תנסו אותנו. ישראל תדע להשתמש בכוחה אל מול כל איום ואויב". לתפיסתו, האיום האיראני הוא "האיום הראשון במעלתו על ישראל". הוא צין: "נעשה כל מה שדרוש כדי למנוע מאיראן להגיע ליכולת גרעינית או לבסס עצמה על גבולותינו".
בהמשך היום יכנס לפיד את ראשי מפלגות הקואליציה, ולפורום זה החל מהבוקר תצטרף חברה חדשה - איילת שקד - שעומדת בראשות ימינה לאחר הודעת בנט שלא יתמודד בבחירות הקרובות. בנוסף ללפיד צפוי דיון בנושא הקורונה, שיחות ביטחוניות וכן פגישות עם שרי הממשלה. כבר בשלישי הוא יטוס לביקור בזק בפריז, ביקורו המדיני הראשון בתפקיד, שם הוא ייפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון - ביקור שנקבע עוד בימי בנט בתפקיד.
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
נאבקים על חוק המטרו, למרות פיזור הכנסת. ליברמן ומיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
לפיד פנה לאיראן וחיזבאללה: "אל תנסו אותנו"
(צילום: לע"מ)

5 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
ייפגשו בהמשך השבוע. מקרון ולפיד
(צילום: Quentin Crestinu)
ישיבת הממשלה היא גם הראשונה מאז שהכנסת הצביעה על פיזורה, ומערכת הבחירות החמישית תוך שלוש שנים וחצי יצאה רשמית לדרך. בכנסת, נציין, עוד יתנהלו עניינים טכניים שונים כמו ניקוי שולחן וחקיקה שבהסכמה לתקופת פגרת הבחירות. שר האוצר אביגדור ליברמן רמז הבוקר כי עוד יש סיכוי להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לחוק המטרו, על אף פיזור הכנסת בחמישי האחרון. לפני ישיבת הממשלה אמר: "נשתדל להעביר את החוק מחר".
גם שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה למשבר סביב חוק המטרו ואמרה: "החוק הכרחי כדי לקדם ולהוציא לפועל את פרויקט התשתית הכי גדול בתולדות מדינת ישראל. לא אוותר על חוק המטרו כדי שלאזרחיות ואזרחי ישראל יהיה עתיד לצאת מהפקק. נמשיך להיאבק על הדבר הזה. לא ייתכן שיעבירו הגדלת למימון מפלגות אבל את חוק המטרו לא. אני עומדת על כך שנעביר את חוק המטרו".
לפיד יכהן כראש הממשלה לפחות בחודשים הקרובים, ואת הלילה האחרון הוא כבר העביר בדירה מאובטחת במתחם בבלפור. ליהיא לפיד, רעייתו, מיהרה לפרסם תיעוד מהדירה, ובו רואים מזוודה ופרחים וברקע סלון הדירה. לתמונה ששיתפה ברשתות החברתיות הוסיפה כיתוב: "התחלה חדשה".
מדובר בדירת שלושה חדרים צנועה, שנמצאת בבניין במתחם, אך לא בתוך מעון ראש הממשלה שבו בוצעו הריסות שלא מאפשרות בו מגורים בינתיים. לדירה הועבר ריהוט מהמעון הרשמי בבלפור, והיא מרוחקת כמה עשרות מטרים ממנו. בפגישה האמורה בין לפיד לראש השב"כ רונן בר, נידונה בין השאר סוגיית המעבר למעון בבלפור. בפגישה הובהר כי מרבית הליקויים התשתיתיים שפורטו בדוח מבקר המדינה טרם תוקנו, זאת לצד התקדמות בשדרוג אמצעי האבטחה שבאחריות שב"כ.
פורסם לראשונה: 10:54, 03.07.22