"מדובר באחד המבצעים המוצלחים ביותר של מדינת ישראל אי-פעם", כך אומר גורם ישראלי בכיר ל-ynet, שעות ספורות לאחר שהחלו להתבהר תוצאות התקיפה של צה"ל באיראן. "כל המטרות שסומנו הותקפו ונפגעו", הוסיף הבכיר. "זאת הייתה תקיפה שהקרינה עוצמה וחיזקה את ההרתעה".
"התשובה לכטב"ם הייתה בביירות בהפלת בניינים", אומר הבכיר, "זה לא איראן"
אותו גורם מודע לביקורת שנמתחה גם מתוך הקואליציה וגם מתוך האופוזיציה על כך שישראל לא תקפה תשתיות נפט, ובוודאי שלא את פרויקט הגרעין, למרות יותר משלושה שבועות של בניית ציפיות. הסיבה לכך ברורה, מבחינתו: "במסגרת שיתוף הפעולה עם האמריקנים, יש גם צורך לבצע ויתורים". בנוסף, אחרי כל התדרוכים מסביבת ראש הממשלה ומקורביו, שלפיהם ייגבה מחיר על שיגור הכטב"ם למעון הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה, קשה לומר שהמתקפה היוותה סגירת חשבון על ניסיון ההתנקשות. "התשובה לכטב"ם הייתה בביירות בהפלת בניינים", אומר הבכיר, "זה לא איראן". זאת, על אף שלכל אורך השבוע שחלף השלטון הישראלי נשמע אחרת.
מנגד, אי-אפשר שלא להתרשם עמוקות מהיכולות שהפגינה מדינת ישראל במבצע "ימי תשובה". אף אדם רציני לא יכול להגיד "דרדל'ה" על אופרציה של 150 כלי טיס שתקפו במרחק 1,500 ק״מ שורה של יעדים, כשהאויב הוא מעצמה אזורית ומוכן היטב בהגנה. את הלילה הזה איראן סיימה עם פגיעה בשני מערכים דרמטיים: ייצור הטילים הבליסטיים מהסוג ששוגר לישראל בתחילת החודש, וההגנה האווירית שאמורה להקשות על חיל האוויר בפעולה המרוחקת. גם מפקדות של משמרות המהפכה נפגעו.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובנימין נתניהו בבור במהלך התקיפה באיראן, הקריה שבתל אביב
יואב גלנט ובנימין נתניהו בבור במהלך התקיפה באיראן, הקריה שבתל אביב
יואב גלנט ובנימין נתניהו בבור במהלך התקיפה באיראן, הקריה שבתל אביב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"ההיגיון הוא לא רק הרתעה אלא גם יצירת יתרון, אם ניגרר לסבבים נוספים של מהלומות", אומר הבכיר. "שיתקנו לפרק זמן לא מבוטל את יכולת הייצור של טילי הקרקע-קרקע. זה דבר דרמטי. בסיום המבצע הזה איראן יותר חלשה, יותר חדירה בהגנה ובעלת יכולת ייצור נמוכה יותר. נפתח מרחב לפעולה מחודשת, תוך שיפור ההרתעה".
ספק אם האיראנים מסוגלים להודות בכל הנזק שנגרם להם, במסגרתו מערכות הגנה מתקדמות נפגעו ואתרים סודיים נחשפו ונהרסו. לפי גורמים בטהרן שדיברו עם התקשורת המקומית והבינלאומית, ישראל תקפה בסיסי טילים, סוללת טילי S-300 - שחיונית להגנה האווירית - ואת המתקן הסודי בפרצ'ין שליד הבירה. יתר הפגיעות הודחקו והושתקו. זה לא משנה את האמת: המדינה שמאיימת מזה עשורים להשמיד את ישראל הותקפה על אדמתה, וספגה מכה. אמנם מתקני הגרעין והנפט נשארו על תילם, אבל לאור השיקולים רבים, ובראשם שיתוף הפעולה הקריטי עם ארה"ב, מדובר בהחלטה סבירה ועניינית: ממילא ישראל לא יכולה לתקוף את מתקני הגרעין לבדה ולגרום לנזק ממשי, אלא זקוקה לסיוע אמריקני. בוושינגטון לא רק שלא רצו להצטרף למאמץ – גם הטילו וטו על פעולה כזו, ואף התנגדו לתקיפת תשתיות כלכליות, בעיקר של תעשיית הנפט, מחשש לאירוע כלכלי גלובלי ערב בחירות צמודות וגורליות. וכדי להבין עד כמה ארה"ב רצינית בנוגע להתנגדות שלה, תוכניות התקיפה הודלפו.
"זו הייתה בדיוק התקיפה כפי שהגדיר לנו הדרג המדיני", אומר בכיר בצה"ל, "לא הונחינו לפגוע בגרעין ולא להקריס את המשטר האיראני"
"זו הייתה בדיוק התקיפה כפי שהגדיר לנו הדרג המדיני", אומר בכיר בצה"ל, "לא הונחינו לפגוע בגרעין ולא להקריס את המשטר האיראני. בהינתן כשהאיראנים בכוננות עליונה - התוצאות טובות".
כעת המשתנה החשוב ביותר הוא תוצאות הבחירות לנשיאות בארה״ב ובאיזו מדיניות יחזיק הנשיא הבא או הנשיאה הבאה בנוגע למזרח-התיכון. פתרון בעיית הגרעין לא היה אמור להגיע בשלב הזה, אבל זה לא אומר שנשאר הרבה זמן לפעול - והממשל הבא יהיה חייב להירתם. לעת עתה ניתן להסתפק בגיבוי האמריקני ואזהרת איראן מתגובה. לכן גם הדילמה של משטר האייתוללות – האם להגיב בעוצמה או להכיל את המתקפה – מורכבת. ימים מתוחים וגורליים לפנינו. הערכה בישראל היא שהאיראנים יגיבו - אבל העיתוי לא ידוע.