שר המשפטים גדעון סער כבר הפיץ לציבור את תזכיר החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין, אלא שבשב"כ ובאגף החקירות של המשטרה הביעו אתמול (ראשון) חשש כבד ממימושו של החוק, בטענה שהוא יפגע בעבודתם ויאפשר לגורמים עוינים לנצלו כדי להימלט מאימת הדין.
החוק המוצע, שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", פועל בדומה לשיטת "פרי העץ המורעל" האמריקנית: ראיה שיוכח כי הושגה שלא כחוק תיפסל על ידי בית המשפט. הצעת החוק מעוגנת בהסכמים הקואליציוניים, ומבוססת על המלצות "ועדת ארבל" שעסקה בנושא.
2 צפייה בגלריה
שב"כ והמשטרה נגד הצעת החוק של שר המשפטים. סער
שב"כ והמשטרה נגד הצעת החוק של שר המשפטים. סער
שב"כ והמשטרה נגד הצעת החוק של שר המשפטים. סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים ביטחוניים העוסקים בחקיקה טענו שמגבלות החוק ישפיעו באורח מהותי על חקירות שב"כ, על עבודת סייענים שעובדים לעיתים שלא על פי החוק וכן יפריע באורח דרמטי להפעלת סוכנים יהודים בקרב ארגונים חתרניים קיצוניים.
"לא יעלה על הדעת מצב שבו מחבלים או מרגלים ייצאו לחופשי במקום לעמוד לדין על עבירות ביטחון, זו פגיעה בביטחון המדינה", אמר גורם ביטחוני בתגובה לקידומה של הצעת החוק של סער. גורמים אחרים טענו: "ההגדרות מרחיקות הלכת של הצעת החוק יכולות לגרום לכך שהודאות של נחקרים תיפסלנה בזו אחר זו. אסור לשכוח ששב"כ זהיר בכל מה שקשור למעבר על הוראות החוק, אך שיטותיו תלויות רבות ב'תחום האפור', והחשש עתה הוא שתחום זה יימחק כליל ויקשה עליו להביא תוצאות" .
2 צפייה בגלריה
חדר חקירות אילוסטרציה
חדר חקירות אילוסטרציה
חשש שהודאות נחקרים רבות ייפסלו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גם במשטרה חוששים מהוראת החוק, בעיקר בשני מישורים - ניסיון למגר את הפשע המאורגן ומיגור פשיעה כלכלית כבדה. לדברי גורמים בכירים, החשש העיקרי הוא שעורכי הדין של הפשע המאורגן, הנחשבים מאוד מתוחכמים, ינצלו כל פרצה בחוק כדי לשחרר את מרשיהם ויבקשו גילוי ראיות חסויות וחשיפת עדים מפוחדים, ובכך יסכלו התקדמות בחקירות. גם לגבי הפשיעה הכלכלית קיים חשש ששיטות הכרוכות בשימוש בסייבר לא יהיו חוקיות עוד.
"במדינה מתוקנת, רשויות אכיפת החוק צריכות לפעול בגדרי החוק, וזו בדיוק אחת ממטרות הצעת החוק, בנוסף לחשיבות השמירה על הליך הוגן וזכויות האזרח", הבהירו בלשכת שר המשפטים. השר סער אמר: "מדובר במהלך חשוב שמגן על שלושה ערכים - טוהר ההליך השיפוטי, זכות נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו".