הקרמלין הודיע הערב (שני) שוולדימיר פוטין החליט להכיר בעצמאותם של המחוזות דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה - שנשלטים על-ידי הבדלנים הפרו-רוסים. בקייב ובמערב חוששים שההכרה של רוסיה בעצמאות של שני המחוזות הבדלניים תקל עליה לפלוש לאוקראינה: כעת היא תוכל לשלוח כוחות לדונייצק וללוהנסק - ולטעון שהם הגיעו כדי להגן על האוכלוסייה המקומית.
הקרמלין מסר שפוטין יחתום הערב על צו שנוגע למחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. הקרמלין ציין שפוטין הודיע על כך למנהיגי צרפת וגרמניה, עמנואל מקרון ואולף שולץ, שהיו "מאוכזבים" מהמהלך.
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)
14 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
פוטין ולוחמים בדלנים בדונייצק
(צילום: רויטרס, AP)
זמן קצר אחרי הודעת הקרמלין החל פוטין לשאת נאום מיוחד לאומה הרוסית. בנאומו אמר פוטין שאוקראינה היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של רוסיה, ושאוקראינה המודרנית נוסדה על-ידי רוסיה הקומוניסטית. לדברי פוטין מייסד ברית המועצות, ולדימיר איליץ' לנין, קיפח את רוסיה בחלוקת השטחים – והאדמות במזרח אוקראינה שייכות למעשה לרוסיה.
הקרמלין הכחיש פעמים רבות שרוסיה, שריכזה יותר מ-150 אלף חיילים בגבול עם אוקראינה, מתכננת פלישה למדינה השכנה. ארה"ב ומדינות נוספות טענו שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש.
14 צפייה בגלריה
מפה אוקראינה רוסיה דונבאס דונבס חצי האי קרים
מפה אוקראינה רוסיה דונבאס דונבס חצי האי קרים
המחוזות דונייצק ולוהנסק נמצאים בחבל דונבאס במזרח אוקראינה
נשיא רוסיה אמר אחר הצהריים, בתום ישיבה של מועצת הביטחון שלו, שבשעות הקרובות הוא יקבל החלטה בנושא עצמאותם של לוהנסק ודונייצק. בישיבה של מועצת הביטחון הרוסית דיווחו גורמים בכירים על הסלמה בשני המחוזות, ועל הידרדרות המצב ההומניטארי במזרח אוקראינה. בשיחה קראו הבכירים להכרה בעצמאותן של שתי "הרפובליקות העממיות" שהקימו הבדלנים. פוטין אמר שצריך לשקול את הנושא, והצהיר שסיפוח של דונייצק ולוהנסק לרוסיה אינו עומד על הפרק.
דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית, אמר בפגישה אחר הצהריים ש"ברור" שאוקראינה לא זקוקה למחוזות הבדלניים בחבל דונבאס ושרוב הרוסים יתמכו בעצמאות. רוסיה כבר העניקה אזרחות רוסית להמוני תושבים במזרח אוקראינה, ולפי מדבדב יש שם 800,000 אזרחים רוסים.
הישיבות של מועצת הביטחון הרוסית בדרך כלל אינן מתועדות. הפעם, בצל המתיחות בגבול אוקראינה, הטלוויזיה הממלכתית שידרה את הישיבה ואמרה שמדובר ב"תיעוד חסר תקדים".
אלכסנדר בורטניקוב, ראש שירות הביטחון הרוסי, אמר בישיבה שהמצב הביטחוני בחבל דונבאס מידרדר ושקרוב ל-700,000 איש פונו לרוסיה. שר ההגנה סרגיי שויגו האשים את אוקראינה בהפגזות רבות באזורים הבדלניים (טענות שקייב מכחישה) והוסיף שתושבים נותרו ללא מים או גז.
14 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין בישיבה של מועצת הביטחון הרוסית
(צילום: AFP)
בצהריים, לפני הודעת הקרמלין, קראו מנהיגי המורדים הפרו-רוסים בדונייצק ובלוהנסק לנשיא רוסיה להכיר בעצמאות המחוזות שלהם. בשבוע שעבר הפנה הפרלמנט הרוסי קריאה דומה לפוטין, שאז אותת כי יימנע מכך לעת עתה, וייתן הזדמנות להשכין שלום במזרח אוקראינה בהתאם להסכמי מינסק מ-2015, שבהם ניתן לחבלי המורדים מעמד אוטונומי אך לא הוכרה עצמאותם. היום, אחרי ימים של חילופי אש כבדים וטענות שפוטין מחפש תירוץ לפלישה לאוקראינה, הוא נשמע אחרת.
הכרה של רוסיה בעצמאותם של שני מחוזות המורדים במזרח אוקראינה מביאה למעשה לקריסה סופית של הסכמי מינסק. דמיטרי קוזאק, השליח המיוחד של פוטין לאוקראינה, אמר היום בישיבת מועצת הביטחון הרוסית שקייב והמערב לא מעוניינים ביישום ההסכמים.
14 צפייה בגלריה
תולים את דגל הרפובליקה העממית של דונייצק על בניין בעיר ב מזרח אוקראינה
תולים את דגל הרפובליקה העממית של דונייצק על בניין בעיר ב מזרח אוקראינה
תולים את דגל "הרפובליקה העממית של דונייצק" על בניין בעיר
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה ל רוסיה על ידי ה בדלנים
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה ל רוסיה על ידי ה בדלנים
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה לרוסיה
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
(צילום: רויטרס)
המורדים, נזכיר, כבשו את מחוזות לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. מכיוון שרוסיה העניקה אזרחות רוסית למאות אלפי תושבים בחבל דונבאס, במערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה. בסוף השבוע החלו דונייצק ולוהנסק לפנות נשים וילדים לאזור רוסטוב ברוסיה, והודיעו על גיוס כללי של הגברים.
14 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור שהופצץ בחבל דונבאס
חיילים של צבא אוקראינה באזור שהופצץ בחבל דונבאס
הפגזות בחבל דונבאס
(צילום: רויטרס)
בצהריים טענה רוסיה שחיילים אוקראינים ניסו להסתנן לשטחה בכלי רכב משוריינים. היא הודיעה שחמישה מהחיילים האוקראינים נהרגו באזור רוסטוב ברוסיה, וחייל אחד נלקח בשבי. אוקראינה הכחישה את הדיווח וטענה שמדובר ב"פייק ניוז רוסי". ההערכה במערב שהדיווח על "מסתננים אוקראינים" הוא חלק מהניסיונות של פוטין למצוא "סיבה שתצדיק פלישה" לאוקראינה.
הערב הודיעה אוקראינה שאזרח נהרג בהפגזות של המורדים במזרח המדינה, בכפר שנמצא כ-30 ק"מ מדונייצק. הרשויות באזורים שבשליטת הבדלנים דיווחו שלפחות ארבעה אזרחים נהרגו בהפגזות אוקראיניות ביממה האחרונה, ועוד כמה אזרחים נפצעו. צבא אוקראינה דיווח על שני חיילים הרוגים בסוף השבוע. בתוך כך, הערב דווח על פיצוצים רבים שנשמעו באזור דונייצק.
פורסם לראשונה: 19:24, 21.02.22