יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר לחברי קונגרס שהוא מעמיד את חייו בסיכון במסגרת החלטתו לקדם את ההסכם עם ארה"ב, שכולל גם נורמליזציה עם ישראל. לפי האתר האמריקני "פוליטיקו", לפחות בהזדמנות אחת, בן סלמאן אף הזכיר את רצח נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת לאחר הסכם השלום עם ישראל - ושאל מה ארה"ב עשתה כדי להגן עליו.
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
בן סלמאן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
בן סלמאן, לפי "פוליטיקו", הבהיר שכל עסקה חייבת לכלול נתיב להקמת מדינה פלסטינית - במיוחד בימים אלה, כשהעולם הערבי זועם על ישראל בעקבות המלחמה בעזה. באתר האמריקני צוטטו בכתבה נרחבת שלושה גורמים - גורם אמריקני לשעבר שמעורה בפרטי השיחות, ושני גורמים נוספים - שמכירים את פרטי השיחות שקיים בן סלמאן. הוא, כך נכתב, רואה בהסכם כזה צעד מכריע לעתיד סעודיה.
יורש העצר הסעודי מאמין שממשלת ישראל לא יכולה לתת נתיב להקמת מדינה פלסטינית. לפי אחד הגורמים המעורים בפרטי השיחות שניהל בן סלמאן, הוא הבהיר כי "לסעודים אכפת מזה מאוד, לרחוב במזרח התיכון אכפת מזה, והמעמד שלי כשומר המקומות הקדושים של האיסלאם לא יהיה בטוח אם לא אתייחס לסוגיית הצדק הכי בוערת באזור שלנו".
ב"פוליטיקו" נכתב שנראה שבן סלמאן משתמש בסוגיית הסכנה לחייו כאסטרטגיה דיפלומטית ללחץ על ארה"ב: הוא אומר זאת כדי ללחוץ על האמריקנים להפעיל לחץ על ישראל להיענות לתנאים של העסקה שהוא מבקש.
גורם סעודי בכיר אמר לאתר שמוחמד בן סלמאן מאמין שללא פתרון הסוגיה הפלסטינית - ארצו לא תוכל ליהנות מההטבות הכלכליות, הטכנולוגיות והצבאיות של ההסכם עם ארה"ב. "לא יהיו ביטחון אזורי ויציבות ללא פתרון הסוגיה הפלסטינית", אמר הבכיר.
לפי גורם בכיר בממשל ביידן, הסיבה שבגללה בן סלמאן דוחף לפתרון לסוגיה הפלסטינית היא ש"יש לו אוכלוסייה צעירה שבמובנים רבים מומרצת מהקונפליקט הראשון שראתה בין הישראלים לפלסטינים. לא צריך להיות בתוך הראש שלו כדי להבין שזה מכביד עליו".
גורם ישראלי אמר כי "ההבנה שלנו היא שהממשלות של ארה"ב, סעודיה וישראל כולן מעוניינות בהסכם שיכסה את הסוגיות הבילטראליות בין ארה"ב לסעודיה, ואת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. למרות זאת, זה דורש תנאים שלא מתרחשים כרגע".
הסעודים, נזכיר, מנהלים מגעים מתקדמים מאוד עם ארה"ב לברית הגנה, ובמסגרת תוכנית גדולה יותר - גם נורמליזציה עם ישראל. במסגרת ברית ההגנה ביניהן, ריאד תקבל ערבויות אמריקניות רשמיות להגנה צבאית עליה - לצד גישה לנשק אמריקני מתקדם יותר. נשק כזה עשוי להיות, בין השאר, גם מטוסי קרב מסוג F-35 - על אף שטרם סוכם על כך. בתמורה, סעודיה תעצור עסקאות נשק עם סין, ותגביל השקעות של בייג'ינג במדינה. לפני המלחמה דווח כי ישראל וסעודיה כמעט הגיעו להסכם נורמליזציה - שהיווה, לטענת האמריקנים, אחת הסיבות למתקפת הפתע של חמאס.
סעודיה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, מעוניינת גם בסיוע ארה"ב ובטכנולוגיה לפיתוח תוכנית אנרגיה גרעינית במדינה. גורם אמריקני בכיר אמר לפני כשלושה חודשים כי שיתוף הפעולה בתחום הגרעין עם הסעודים "תוכנן באופן קפדני על-ידי מומחים לסוגיית מניעת הפצת הנשק הגרעיני".
בחודש שעבר גורמים אמריקנים וישראלים שמעורים במגעים להסכם הנורמליזציה אמרו בשיחות עם ynet כי "נורמליזציה בין סעודיה לישראל כבר לא ריאלית עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, שיתקיימו בנובמבר הקרוב". למרות האופטימיות שהביעו בכירים בבית הלבן בחודשים האחרונים, והשיחות שקיימו בנושא עם עמיתיהם מישראל, המגעים לחתימה על הסכם היסטורי הושהו בפועל, ובממשלו של הנשיא ג'ו ביידן הבהירו כי לא תיתכן עסקה שכזו לפני הבחירות, ומבלי שתושג הפסקת אש בעזה.