דובר אונר"א, סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים, התייחס לממצאים של ישראל שלפיהם 12 מעובדי הארגון היו מעורבים במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. "מבין המעורבים שניים נהרגו, שניים לא יודעים מי הם, והשאר פוטרו", אמר בצהריים (שלישי) הדובר עדנאן אבו חסנה בשיחה עם ynet. לדברי אבו חסנה, הסוכנות מפטרת כל עובד שמעורב במעשים כאלה, בהתאם לאמנה של זכויות האדם שעליה חתומה אונר"א.
2 צפייה בגלריה
עדנאן אבו חסנה
עדנאן אבו חסנה
עדנאן אבו חסנה
2 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
בסוף השבוע הודיעה אונר"א על פתיחת חקירה מצידה אחרי שישראל העבירה לסוכנות מידע על אודות העובדים שלקחו חלק בטבח ב-7 באוקטובר. ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות הודיעו על הפסקת המימון לסוכנות בעקבות פרסום הממצאים. ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות.
"אנחנו הגוף הכי גדול שמנהל את הרצועה כרגע, אין אף גורם שיכול לעשות את העבודה שלנו", אמר הדובר אבו חסנה. "אנחנו מקבלים סחורות, מחלקים אותן, דואגים לעקורים במחנות ובמתקנים שלנו. בעוד כחודש, אחרי שהתקציב שלנו ייגמר, ישראל מוזמנת לטפל באוכלוסייה האזרחית של רצועת עזה".
הדובר ציין כי הוא מופתע מהחלטת כמה מדינות להפסיק את המימון של אונר"א, והוסיף כי בכל פעם שיש גיוס חדש של עובדים לסוכנות - ישראל יודעת במי מדובר. לדברי אבו חסנה, "בסוריה ובלבנון, ובכלל באזורי הסכסוך, בכל פעם שיש גיוס עובדים - לאותה מדינה יש את רשימת העובדים ומי מגויס.
"בסוריה למשל דואגים שאנשי דאעש לא יגויסו והם פסולים. ישראל ידעה מי עובד אצלנו, למה לא התרעתם מקודם שאתם לא רוצים אדם מסוים? למה רק אחרי שזה קרה ורק אחרי שהמלחמה התחילה ישראל נזכרה בארבעה או חמישה אנשי טרור?".
לאחר הפסקת מימון אונר"א: החל סבב חלוקת קמח למשפחות בדרום רצועת עזה

הדובר הסביר בנוגע לחלוקת הסיוע לאזרחים בעזה, שאנשי הסוכנות מקבלים את המשאיות ומפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) היא זאת שמחליטה מה נחוץ ומה לא. "אנחנו מכירים משפחות שלמות שחלק מהן נותרו בלי אוכל כי הכמויות קטנות, וההורים מעדיפים להאכיל את הילדים ואין מספיק אוכל לכולם", אמר אבו חסנה. "יש מקומות בצפון הרצועה שבכלל לא מגיע אליהם סיוע והתחילו לאכול מזון שמיועד לבעלי חיים".
אבו חסנה מודאג מהתמשכות ארוכה של המלחמה: "אין לי תסריטים בראש, אבל ישראל שכבשה את הרצועה צריכה לדאוג לאוכלוסייה מבחינת אוכל, מחסה וטיפולים רפואיים. אנחנו מסיימים את התקציב שלנו בסוף החודש, ואחרי זה אין לדעת מה יהיה".