ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אתמול שהוא "מוכן רק לעסקה חלקית", הבהיר אחר הצהריים (יום ב') בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת כי הוא מחויב להצעה הישראלית לעסקה לשחרור חטופים שהציג ביידן. גורמים בצוות המו"מ אמרו לאחר מכן: "תיקון חשוב, נתניהו הודה לראשונה בקולו ומעל בימת הכנסת שהוא תומך בהצעת ביידן, והעביר את הכדור לחמאס". ynet העביר את מליאת הכנסת בשידור ישיר.
נתניהו: מחויבים להצעה הישראלית
(צילום: ערוץ כנסת )

לפיד לנתניהו: "חשבת שאתה קונה שקט בכסף - עבדו עליך"
(צילום: ערוץ כנסת )

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הסכים לראשונה בקולו להצעה". נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
לפיד
לפיד
ביקורת חריפה. לפיד
(צילום: עמית שאבי)
בניגוד לדבריו אתמול בערוץ 14, שם התנער מעסקה מלאה, הדגיש היום נתניהו בכנסת: "לא נסיים את המלחמה עד שנחזיר את כל החטופים, אנחנו מחויבים להצעה הישראלית שביידן בירך עליה. באופן שלא סותר את זה, לא נסיים מלחמה עד שנחסל את החמאס ונחזיר את תושבי הצפון והדרום". בזמן דבריו, הופעלו אזעקות על ירי רקטות באשקלון וביישובים בעוטף.
גורמים בצוות המו"מ לעסקה לשחרור חטופים אמרו כי זו הייתה הפעם הראשונה שבה הודיע נתניהו בקולו ומעל בימת הכנסת כי הוא תומך בהצעה שהציג ביידן. לדבריהם, "ראש הממשלה מחזיר בכך את הכדור למגרש החמאס ומבהיר שהוא מחויב להסכם. ראש הממשלה עשה תיקון חשוב, ואם נקבל תשובה חיובית יהיה אפשר להניע עסקת חטופים".
אתמול גורמים המעורים בפרטים מתחו ביקורת חריפה על דבריו של נתניהו, והאשימו כי ככל הנראה דיבר לבייס כשטען לקידום "עסקה חלקית" - ובכך אישר למעשה את טענת חמאס שישראל לא מתכוונת להתקדם לשלב ב' בעסקה. בחמאס, מצידם, מיהרו להאשים את נתניהו בכך שהוא זה שמפיל את העסקה - אחרי שבמשך שבועות הטילו האמריקנים את האחריות לכך רק על ארגון הטרור. כעת נותר לראות האם ההצהרה של ראש הממשלה אכן תמזער את הנזק, וכובד האחריות אכן שוב יעבור לחמאס.

"איראן חותרת בגלוי להשמדה"

בפתח דבריו בדיון, אמר נתניהו: "'תרימו את הראש, אל תעצרו עד שננצח'. כך אמר ביום שישי האחרון אורן סמדג'ה בהלוויית בנו עומר שנפל בקרב ברצועת עזה. ללי דרעי אמרה בהלוויית בנה סעדיה: 'הקורבן האדיר שהקרבנו לא היה לשווא. דורשים ניצחון והכרעה מוחלטת'. זאת גדלות הרוח של לוחמי ישראל ושל עם ישראל. אנחנו לא מוכנים להתפשר על פחות מניצחון מוחלט על מרצחי חמאס. נמשיך לעשות זאת עד שנחסל את היכולות של חמאס ונחזיר את כל חטופינו, ונדאג שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. דבר לא יעצור אותנו".
לדבריו, "אנחנו במאבק על קיומנו והוא מתנהל ב-7 חזיתות. את המאבק מובילה איראן שחותרת בגלוי להשמיד אותנו, באמצעות טילים על ישראל ופלישות לשטחנו. איראן טועה בנו ובגדול. היא לא לוקחת בחשבון את העוצמה שלנו, היכולות שלנו, את הנחישות שלנו להגן על עצמנו. אנחנו עומדים לפני אתגרים גדולים והכרעות קשות שיחייבו הקרבה, אומץ לב ואחדות בתוכנו".
הוא תקף את "מי שמנסים להחליש את הרוח", ואמר: "הם חוזרים על זה בכל דרך אפשרית שצה"ל לא יכול לנצח. הם מגדפים, מנרמלים אלימות. זה רק מיעוט קולני". חברי הכנסת יוחאי להב-הרצנו ומיקי לוי מיש עתיד הסתובבו עם גבם לעבר רה"מ בזמן נאומו, וח"כ שרן השכל צעקה לעברו: "אתה לא מאפשר לצה"ל לנצח".
המהומות בכנסת, ונאום גדעון סער נגד הממשלה
(צילום: ערוץ כנסת )

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו וקרעי במליאה. רה"מ עלה לנאום פעמיים, ותקף את לפיד
(צילום: עמית שאבי)
בתום דבריו של רה"מ, עלה לפיד לנאום, ועל בימת המליאה תקף: "אדוני ראש הממשלה, הדבר המדהים הוא שלא הבנת. עדיין לא קלטת. לא יישאר ממך כלום. לא יהיה מוזיאון על שמך, לא תהיה ככר, לא תהיה מזרקת בנימין נתניהו. יהיה רק דבר אחד – 7 באוקטובר. כל הניסיונות להעביר את האשמה, כל הניסיונות להפיל את האחריות על מי שכפוף לך. כל ההשמצות על צבא ההגנה לישראל, על השב"כ. זה לא יעזור. זה על שמך. לא תהיה ספריה, לא יהיה גשר, לא שדה תעופה. הדבר היחיד שיישא את שמך, זה 7 באוקטובר".
לפיד הוסיף: "שבועיים לפני 7 באוקטובר עשיתי מסיבת עיתונאים והזהרתי מאסון. אתה ואני ראינו בדיוק אותו חומר מודיעיני, ראינו בדיוק אותן אזהרות, רק אתה לא רצית לשמוע. היית עסוק מדי בניסיון להרוס את המערכת המשפטית. פה בכנסת, במסדרונות הסתובבו אלופי צה"ל, הרמטכ"ל, התחננו שתעצור. לא רצית לשמוע. אמרת פעם אחר פעם, 'אתם מפריזים, האיום לא כזה גדול, הם מורתעים, לא יקרה כלום'. אמרת והעברת להם מיליוני דולרים, במזוודות. אתה המצאת את זה. חשבת שאתה קונה שקט בכסף והתברר שעבדו עליך. אתה זה שיזם הכנסת פועלים זרים מעזה. אתה התחלת את זה, והתברר שהם אספו עלינו מודיעין מהיום הראשון".
נתניהו לא נותר חייב, וחזר שוב לבימת המליאה. "אתה נכנעת לחיזבאללה בהסכם כניעה מביש, אתה נתת להם שטחים של מדינת ישראל", תקף את לפיד. "הקמת ממשלה עם תומכי טרור. אתה, בנט וליברמן הקמתם ממשלה יחד עם הנציגים של האחים המוסלמים. היית מוכן לעשות הכול ונתתם, נכנעתם ונכנעתם. אתה ובנט, אתם הכנסתם פועלים מעזה".
לפיד עלה להגיב לנתניהו, ותקף: "אדוני רה"מ, אתה משקר כמו שאתה נושם. כל מטרתו (נתניהו) מרגע שנכנס הנה, שלא נדבר על הצוללות. שחס וחלילה לא נשאל את השאלות שצריך לשאול. אתם זוכרים מי ייצג את טינסקרופ (מתוך פרשת הצוללות)? בן הדוד שלו. למה אישרת למצרים צוללות מאחורי גבם של צה"ל ומשרד הביטחון?". על ההסכם שהזכיר נתניהו אמר לפיד: "מה שהרג את ההרתעה הישראלית היא שהם (חיזבאללה) הקימו אוהל ואתה שתקת והעברת כסף לחמאס לא עשית כלום מול החיזבאללה".
לפני הנאומים של השניים, החלו צעקות רמות במליאה, אחרי שחברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן עלתה לנאום - והמתינה במשך דקות ארוכות לראש הממשלה, כדי "לדבר אליו". אחרי שהחליפה חיוכים עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והמתינה בסבלנות, היא החלה לדבר כשנתניהו התיישב בכיסאו - והחמיאה לו על ניהול המלחמה, תקפה את מבקריו, והבטיחה לו כי תעמוד לצידו "תמיד" - אחרי שבתחילת המלחמה מתחה עליו ביקורת חריפה.
במהלך הנאום היו חילופי צעקות בין חברי כנסת מהאופוזיציה ומהכנסת, שהטיחו כי דיסטל "חנפנית". השרה מאי גולן תקפה אותם בתגובה, ונאור שירי הטיח בה: "את חצופה - מילא שרה כושלת, אבל חצופה". ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר בלעג: "הוא (נתניהו) והבן שלו מנצחים את המלחמה". דיסטל השיבה: "תעזוב את הבן שלו".
את הדיון פתח יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהתייחס למכתבי האזהרה בנוגע לפרשת הצוללות, ואמר: "כל מי שעיניו בראשו כבר מבין שהמגה מחדל של 7 באוקטובר נעוץ בשנים ארוכות של התנהלות מהסוג המתואר בהחלטה של ועדת החקירה. זה לא אופייני רק לפרשת כלי השיט. חמישה בכירים ובראשם ראש הממשלה קיבלו מכתבי אזהרה. אבל האמת היא שמדינת ישראל היום תחת אזהרה. אי אפשר לנהל יותר את המדינה בדרך המופקרת הזו, כולל בנושאים הרגישים ביותר".
הוא המשיך ותקף את נתניהו: "אתה ניסית להפוך את ישראל למדינה אחרת, לרסק את המסורת המשטרית והחוקתית שלה. אתם עדיין מנסים. במשך למעלה משמונה חודשים אין מקיימים את החובה החוקית לבחור את נשיא בית המשפט העליון. רשות עצמאית, שמתפקידיה לקיים ביקורת שיפוטית עליכם כרשות המבצעת, שמתפקידה על פי חוק להוציא צווים כשנדרש נגד הרשות המבצעת. אתם פועלים במתכוון לייצר תוהו ובוהו, לפגוע במעמדה, בתפקודה".
פורסם לראשונה: 16:06, 24.06.24