תיעוד: פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
(צילום: השומר החדש)

חשיפת ynet על החלטת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להעניק בחכירה שטח של 480 דונם לעבריין הפשיעה החקלאית והייב להייב, תוך כדי גריעת משטחי המרעה של קיבוץ מורן שהחזיק בהם זה 40 שנה, עוררה סערה אתמול (שלישי) גם במערכת הפוליטית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אתמול לשר השיכון יצחק גולדקנופף, ודרש שיתערב ויבטל את ההחלטה, שלדברי השר מבטאת את הפסוק "הרצחת וגם ירשת".
3 צפייה בגלריה
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
(צילום: השומר החדש)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
סמוטריץ' דורש מגולדקנופף להתערב: "המקרה ייבחן"
(צילום: יונתן זינדל, יואב דודקביץ')
"מקרה זה, שבו גורעים שטח חקלאי מידי מגדל נורמטיבי וציוני ומעבירים אותו לידי עבריין מורשע, בניגוד לאינטרס הציוני, היהודי והלאומי של הממשלה שבה אנו חברים, הוא חמור ודורש את התערבותך המהירה וביטול ההחלטה", כתב סמוטריץ' לגולדקנופף, שאחראי על רשות מקרקעי ישראל. בלשכתו של שר השיכון גולדקנופף מסרו אמש כי "השר קיבל את הפניה ויכנס דיון בהקדם לבחינת המקרה".
להייב הורשע ב-2015 בעבירות של פלישה לשדות מרעה, גניבת עדרי בקר, קשירת קשר לפשע, שיבוש הליכי משפט ותקיפת שוטר, לאחר שגנב שש עגלות מחקלאי שמתגורר סמוך ליישוב חד נס. בנוסף הוא נעצר בעבר כמה פעמים, בין השאר על ידי היחידה המרכזית של מג"ב, יחידת ארז המתמחה בפשיעות חקלאיות, בחשד לגניבת בקר ועבירות דומות. תיקים אלו לא הבשילו לכדי כתב אישום.
ברמ"י טענו שעל אף הרקורד הפלילי בעבירות מרעה שעומדות נגד החוכר החדש של הקרקע, "עברו של המבקש, גם בהתאם לפסיקת בית המשפט בעניין זה, לא אמור להוות שיקול מכריע בקבלת החלטה כאשר יובהר כי מדובר ברועה שפרנסתו העיקרית הינה רעייה, וככל שהמדינה תדחה את בקשתו להרשאת רעייה יימצא בלית ברירה כמשיג גבול, או ללא פרנסה".
ההחלטה על גריעת השטח מקיבוץ מורן והעברתם לידיו של והייב להייב התקבלה כבר בדצמבר האחרון, ומאז ערערו אנשי הקיבוץ נגד ההחלטה, אך לשווא. להייב עוד לא חתם על חוזה החכירה ובפועל לא הכניס את מרעה הבקר שלו לשטח המדובר. על אף שההתנגדות לא מופיעה בפרוטוקולים של ועדת הקרקעות של המנהל, מנהל העדר של קיבוץ מורן אביה אלסטר טוען כי הסיירת הירוקה ומתכנני רשות מרעה המליצו לא להעביר את השטח, והתנגדו למהלך.
"אני יודע שאני מסתכן במחיר אישי כבד, בגלל שאני לא מקבל בשוויון נפש והכנעה את ההחלטה הזאת", אמר אמש אלסטר. "אני מפחד שרמ"י יתנכלו אליי כעת וגם השכן החדש. יש פה כאוס גדול. בתפיסת רמ"י יש בעיה חמורה בכל ניהול הקרקעות ובטח כשמדובר באדמות של יהודים".
עדר הבקר של קיבוץ מורן הוקם בשנות ה-80, כשחברי הקיבוץ התבקשו לשמור על אדמות המדינה בגליל התחתון. הוא הוקם בעזרתו ובליוויו של קצ'ה (שמעון כהנר), מי שהיה לוחם יחידה 101 המיתולוגית. בענף הבקר של קיבוץ מורן מחזיקים מאז בשטחי המרעה שמוחכרים להם בחוזה מתחדש אחת לשלוש שנים, וב-2016 החליטו במנהל לגרוע 3,000 דונם מאדמותיהם לטובת שטחי חקלאות.
3 צפייה בגלריה
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
אירועי פגיעה בשטחי המרעה של קיבוץ מורן
שטחי המרעה של קיבוץ מורן
(צילום: השומר החדש)
בארגון "השומר החדש" סיפרו אתמול כי כבר לפני כארבע שנים העדר של קיבוץ מורן היה על סף קריסה כלכלית כתוצאה מפשיעה חקלאית והם עמדו בפני נטישת הקרקע. מתנדבי הארגון נכנסו לתמונה ופעלו עם אלסטר כדי לשקם את העדר ולהביא אותו לרווחיות שתצדיק את היאחזות הקיבוץ בשטחי המדינה שהם חוכרים. הם העמידו עבורו מתנדבים רבים ששמרו על האדמות מפני פולשים ומציתים.
"החקלאים הם הקו הקדמי בשמירת השטחים הפתוחים, המקור לביטחון המזון הלאומי ומי שסופגים את האלימות והפרטוקשן בצורה הקשה ביותר במדינת ישראל", אמר ל-ynet יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד השומר החדש. "אין מקום לתת פרסים לעבריינים, ועוד במסגרת המעטפת של מדינת ישראל בצורה שמסכנת את אמון הציבור וביטחונם העתידי של החקלאים".
פורסם לראשונה: 22:52, 23.05.23