בג"ץ נתן הבוקר (רביעי) צו על תנאי המורה לממשלה, לשרת הפנים איילת שקד, לשר החוץ יאיר לפיד וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להתייצב ולהסביר מדוע פליטים אוקראינים שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של שלושה חודשים לא יוכלו לעשות כן, גם במצב שנוצר עקב המלחמה באוקראינה. הצו ניתן בעקבות העתירה שמבקשת להתיר הכנסת פליטים אוקראינים לישראל.
המדינה תשיב לכך עד סוף החודש. עם זאת, בג"ץ לא הוציא צו ביניים שמשנה כרגע את מדיניות הפליטים וטרם התקבלה הכרעה בעתירה.
2 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
המדינה תשיב עד סוף החודש. פליטים מאוקראינה
(צילום: רויטרס)
תומר ורשה, עו"ד פרטי שעתר בנושא, מסר בתגובה כי "מדובר בהישג זמני משמעותי וחשוב. בג"ץ הוציא את הצו לאחר הדיון שהתקיים בעתירה ב-21 במרץ, כך שלא שוכנע מהעמדה שהציגה המדינה. למרות ניסיונות המדינה למסמס את העתירה באמצעות הודעות ביניים בדבר 'מגעים' לכאורה עם נציגות אוקראינה, ולאחר שהתברר שאין בכוונת שרת הפנים לבטל את המכסה או את הצורך באישורי כניסה מראש, בית המשפט העליון החליט לקדם את ההכרעה בעתירה, ולהעביר את הנטל למדינה לשכנע מדוע שרת הפנים לא הפרה את החוק".
עו"ד ורשה הוסיף כי "הוצאת הצו על תנאי מלמדת על עמדת בג"ץ ואנו מברכים עליה. חובתו של שר לפעול במסגרת סמכותו החוקית היא דבר מובן מאליו שיש לעמוד עליו בתוקף".
מנגד, עורך הדין יונה שרקי מ"המרכז למדיניות הגירה ישראלית", אמר כי "בית המשפט העליון מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה ומאיים על זהותה היהודית של מדינת ישראל. נתוני רשות האוכלוסין המתפרסמים מדי יום מראים על צניחה בכמות האוקראינים שאינם זכאי חוק השבות תוך התגברות אחוז העולים הזכאים לישראל - וזאת בזכות המתווה. במקום לבצע את תפקידם ולדחות את העתירה על הסף בשל היעדר זכות עמידה, השופטים מבקשים למלא את תפקידה של שרת הפנים".
2 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: יאיר שגיא )
בתגובת המדינה הקודמת נאמר בין היתר כי "לאור התמשכות המלחמה באוקראינה, ברור וגלוי כי הבאים לישראל, שנאלצו לעזוב את בתיהם באוקראינה בשל המלחמה, מגיעים לישראל לתקופה שלא ניתן לדעת את משכה, ובוודאי שאין מדובר במי שמתכננים מראש להגיע לישראל לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים".
במסגרת מדיניות כניסת הפליטים האוקראינים נקבעו כמה קריטריונים. 20 אלף אזרחים ששהו בישראל לא יגורשו ובנוסף נקבעה מכסה לכניסת 5,000 פליטים נוספים. לצד זאת, ניתן היתר לקרובי משפחה של אזרחים ישראלים שמורשים להיכנס ארצה. גם יהודים או זכאים אחרים לעלייה על פי חוק השבות יכולים להיכנס תמיד. מעבר למכסות, עדכנה המדינה כי תאפשר תוספת סמלית של כניסת עד 20 אזרחים אוקראינים ליום.