סגן שר הפנים האיראני הודיע היום (ג') על מעצר חשודים בגל ההרעלות בבתי הספר לבנות ברחבי המדינה - שמסעיר את איראן ומעורר בהלה בקרב התלמידות והוריהן. מג'יד מירחאמדי ציין כי בעקבות פעילות סוכנויות המודיעין "נעצרו כמה אנשים בשישה מחוזות". במשרד הפנים אמרו שחלק מהעצורים קשורים לגל המחאה במדינה, ולכלי תקשורת של גולים איראנים. נטען כי אחד מהם החדיר לבית הספר באמצעות בתו חומרים שגורמים לגירוי, ואז דיווח על כך "לתקשורת העוינת".
אתמול דווח באיראן כי מאז חודש נובמבר, אז החל גל ההרעלות המסתורי, הורעלו יותר מ-1,000 תלמידות בעשרות בתי ספר ברחבי המדינה. היום מסר מחוקק איראני מספרים גבוהים בהרבה: מוחמד חסן אספארי, שחבר בוועדת החקירה בפרלמנט ומקורב לכוחות הביטחון, דיווח כי יותר מ-5,000 תלמידות - וגם תלמידים - הורעלו. הרוב המכריע של מקרי ההרעלה היה בבתי ספר לבנות. חבר הפרלמנט אמר לסוכנות הידיעות ISNA כי קרוב ל-230 בתי ספר הותקפו ב-25 מחוזות.
4 צפייה בגלריה
סטודנטית אירנים מפגינה בהודו ואמבולנס מחוץ לבית הספר לבנות באירן
סטודנטית אירנים מפגינה בהודו ואמבולנס מחוץ לבית הספר לבנות באירן
סטודנטית איראנית מפגינה בהודו, ואמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות באיראן
(צילום: EPA, רויטרס)
לפי הפרסומים, התלמידות שחלו שאפו אדים רעילים שנישאו באוויר וחדרו לכיתות. הן התלוננו על שלל תסמינים, בהם קשיי נשימה, כאבי ראש, דופק מואץ וקושי בתנועה. חלק דיווחו כי לפני שחלו הן הריחו ריח חריף של פירות הדר, כלור או חומרי ניקוי. רוב התלמידות שאושפזו כבר שוחררו.
המחוקק אספארי דיווח כי התלמידות שאושפזו בגל ההרעלות עברו בדיקות רבות, כדי לזהות את החומרים הרעילים, וכי עד כה "אין מידע ספציפי על סוג הרעל". משרד הפנים עדכן אתמול כי בגופן של כ-5% מהתלמידות שאושפזו נמצאו חומרים שגורמים לגירוי, אך עד כה "לא התגלו חומרים מסוכנים או רעילים". יוסוף נורי, שר החינוך של איראן, טען כי 95% מהילדות שהגיעו לבתי החולים כלל לא הורעלו - וחשו ברע כתוצאה מ"היסטריה המונית" בבתי הספר לבנות שגרמה לחרדה.
4 צפייה בגלריה
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר פרדיס מחוז אלבורז איראן
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר פרדיס מחוז אלבורז איראן
התלמידות התלוננו על קשיי נשימה, וסיפרו כי הריחו ריח חריף לפני שחלו
(צילום: רויטרס)
בתחילת הפרשה דחה משטר האייתוללות את הטענות למתקפה מכוונת, ובמדינה העלו את האפשרות כי מדובר בהרעלת פחמן דו-חמצני, בגלל החימום בכיתות בעיצומו של החורף. בסוף החודש שעבר איראן חזרה בה והודיעה כי החשד הוא שאכן מדובר בהרעלה, שבוצעה לכאורה באמצעות החדרה של חומרים כלשהם למוסדות החינוך. בסוף השבוע אף טען נשיא איראן איברהים ראיסי כי מי שאחראיות למתקפה הן מדינות אויב שמעוניינות לפגוע בארצו ולהחליש אותה.
כמה פוליטיקאים העלו את ההשערה שהתוקפים הם שמרנים קיצוניים שמתנגדים לזכותן של נשים לרכוש השכלה ורוצים לסגור את בתי הספר לבנות. גל ההרעלות החל כאמור בנובמבר - בעיצומה של "מחאת החיג'אב" - שפרצה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר של טהרן, בגלל שלכאורה התרשלה בעטיית החיג'אב שלה.
בהפגנות השתתפו גם תלמידות, והצטרפו לנשים שדרשו ממשטר האייתוללות לשפר את זכויותיהן ולשנות את חוקי הצניעות. בקהילה הבינלאומית הביעו דאגה מהפרשה, וקראו לאיראן להורות על חקירה עצמאית - במיוחד לאור העובדה שגל ההרעלות החל בשיאה של "מחאת החיג'אב".
4 צפייה בגלריה
מנהיג איראן עלי חמינאי ב טהרן נואם מול אורחים מ איספהאן פורסמה ב שבת
מנהיג איראן עלי חמינאי ב טהרן נואם מול אורחים מ איספהאן פורסמה ב שבת
המנהיג העליון חמינאי. כינה את ההרעלות "פשע בלתי נסלח"
(צילום: AFP)
בנוסף לבהלה מגל ההרעלות, ברחוב האיראני זועמים על השלטון ודורשים תשובות: היום נערכו הפגנות בערים מרכזיות במדינה, בהן איספהאן, שיראז, משהד וכראג'. בבירה טהרן התקיימה מחאת מורים מחוץ למשרד החינוך. בגרדיאן נכתב כי מנהיגי ארגון המורים נעצרו בעימותים עם כוחות המשטרה, ובכמה הפגנות הכוחות פיזרו את הקה באמצעות גז מדמיע וזרנוקי מים. בתקשורת הממלכתית באיראן לא הייתה שום התייחסות להפגנות – או לכוח שהפעילה המשטרה נגד המוחים.
איראן מנסה להשתיק את הביקורת על הטיפול בפרשה, כשהנסיבות עדיין נמצאוות בחקירה. התובעים באיראן החלו להגיש כתבי אישום נגד עיתונאים, פעילים פוליטיים ואזרחים אחרים שמתחו ביקורת על הטיפול של השלטון בפרשה. התובע הראשי ש טהרן, עלי סאלחי, הזהיר כי אזרחים "שיפיצו שקרים ושמועות" על גל ההרעלות ייענשו בחומרה.
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כינה אתמול את ההרעלות "פשע בלתי נסלח". הוא הורה לאתר את התוקפים ולפעול כלפיהם "ללא רחמים". בתוך כך, היום דיווחה איראן על 40 תלמידות נוספות שהורעלו. אותן תלמידות לומדות בבית ספר בעיר זהדאן שבדרום-מזרח המדינה.