קארין ז'אן-פייר: "ביידן ונתניהו משוחחים בכנות זה עם זה"
(צילום: The White House)

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ציינה הלילה (בין שלישי לרביעי) בתדרוך לכתבים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו "משוחחים בכנות זה עם זה". כשנשאלה אם ביידן מאמין לנתניהו, השיבה: "לנשיא ולראש הממשלה יש היכרות ארוכת שנים. הם דיברו בשבוע שעבר, וניהלו שיחה כנה". היא סירבה "להיכנס לפרטים" על מערכת היחסים בין המנהיגים, ואמרה: "הם שוחחו בין היתר על האינטרסים המשותפים שלהם, כמו גם על חששותיהם, וכך זה יימשך".
2 צפייה בגלריה
קארין ז'אן-פייר
קארין ז'אן-פייר
סירבה "להיכנס לפרטים" על מערכת היחסים בין המנהיגים. ז'אן-פייר
(צילום: AFP)
ביום שני, לאחר ביטול עילת הסבירות, ז'אן-פייר הביעה צער על האישור בכנסת של השלב הראשון במהפכה המשפטית. "מצער שהחוק אושר היום ברוב הקטן ביותר", אמרה. "אנחנו מבינים ששיחות נמשכות וכנראה ימשיכו במהלך השבועות והחודשים הבאים כדי לגבש פשרה רחבה יותר, גם בזמן שהכנסת תהיה בפגרה. אנו מאמינים ששינויים דמוקרטיים גדולים צריכים להתקבל בקונצנזוס. אנו מפצירים במנהיגי ישראל לעבוד על גישה מבוססת קונצנזוס - באמצעות דיאלוג פוליטי. ארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים של הנשיא הרצוג ושל מנהיגים ישראלים נוספים", הוסיפה.
ביידן הביע לכל אורך החודשים האחרונים את הסתייגותו מחקיקה חד-צדדית וקרא להסכמה רחבה, תוך שהוא מביע לעיתים גם מסרים חריפים למדי נגד ממשלתו של נתניהו, שאותה כינה הקיצונית ביותר שאי-פעם ראה.
2 צפייה בגלריה
"שינויים צריכים להתקבל בקונצנזוס". ביידן ונתניהו
"שינויים צריכים להתקבל בקונצנזוס". ביידן ונתניהו
"שינויים צריכים להתקבל בקונצנזוס". ביידן ונתניהו
(צילום: EPA, יונתן זינדל)
ביום ראשון, רגע לפני תחילת ההצבעות בכנסת, ביידן הפציר בישראל שלא למהר בקידום המהפכה המשפטית, שאותה הגדיר כ"מפלגת", על רקע האתגרים הנוספים שמולם ניצבת ישראל. לדברי ביידן, "מנהיגי ישראל לא צריכים למהר ולרוץ קדימה עם זה, זה לא הגיוני. הם צריכים להתמקד באחדות ובמציאת קונצנזוס". ביידן הוסיף כי "מנקודת המבט של ידידי ישראל בבית הלבן, זה נראה שהרפורמה המשפטית המוצעת הופכת ליותר ויותר מפלגת, ולא להפך".
לאחר שיחתו עם נתניהו, הראשונה זה ארבעה חודשים, שוחח ביידן עם פרשן ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, והבהיר לו כי המסר שהעביר לנתניהו הוא "לעצור את החקיקה עכשיו". ביום ראשון, במאמר חדש שפרסם פרידמן - למעשה מכתב פתוח לביידן - הוא השווה את המצב בישראל לזה שהיה במלחמת יום הכיפורים וכתב כי "רק נשיא ארה"ב יכול להציל את ישראל".