המשטרה הצבאית פשטה על מחנה שדה תימן, שבו עצורים מחבלי חמאס, ועיכבה לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה שעצור בבסיס. במקום התפתחו עימותים פיזיים בין השוטרים הצבאיים לחיילי המילואים. המחבל פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע עם חבלות בישבנו. חברי כנסת מהימין מיהרו להתייצב לצד החשודים, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין יכנס דיון על "התנהלות הפצ"רית". לאחר הסערה, בצה"ל הדגישו כי לא היו עצורים: "זה עיכוב לחקירה".
תיעוד מהעימות בין השוטרים לחיילי המילואים

המחאה מחוץ לשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף)

4 צפייה בגלריה
בסיס שדה תימן
בסיס שדה תימן
בסיס שדה תימן
(צילום: מאיר אבן חיים)
מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות חשד להתעללות חמורה בעצור אשר הוחזק במתקן הכליאה בשדה תימן, נפתחה בהוראת הפרקליטות הצבאית חקירה של המשטרה הצבאית".
למקום הגיעו מפגינים ובהם חיילי מילואים, שחסמו את היציאה מהבסיס - ובהמשך פרצו את גדרותיו יחד עם חברי כנסת שהגיעו למקום. "הדבר הזה יכול להוריד מוטיבציה לאנשי מילואים", אמרו לפני הפריצה. "אלה מחבלים שאנסו ופגעו. לא נתנו לנו להיכנס בינתיים, אבל הם יודעים שאם אנחנו ניכנס לא ניתן להם. מחר הגדוד שלנו אמור להיכנס לעזה. בסוף אנשים יחשבו פעמיים בגלל הדבר הזה. זה כמו היהודים בשואה שהיו מלשינים על אחרים". צוות חדשות קשת שהגיע לסקר את האירוע הותקף על ידי המפגינים, ואחד מהם כינה את הצוות "בוגדים".
מלבדם, גם חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית נצפה נכנס לבסיס ללא אישורים, דרך פרצה בגדר.

סערה במערכת הפוליטית

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייצב לצד החשודים, ומסר כי "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא".
ש"ס תמכה בדעתו גם כן: "המראות החמורים של שוטרים צבאיים רעולי פנים פושטים על בסיס צה״ל ועוצרים חיילים כאחרוני הפושעים - צריכים להטריד כל אזרח במדינה. חיילנו היקרים המוסרים את נפשם במלחמה קשה מול אויבי החמאס הרצחניים צריכים לקבל את מלא הגיבוי ומלא הכבוד וההערכה".
צבי סוכות נכנס ללא אישור לבסיס

4 צפייה בגלריה
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
המפגינים בשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף)
יו"ר מפלגת הדמוקרטים, יאיר גולן, אמר מנגד כי "מי שמאפשר לכהניסטים להיכנס לממשלה מגלה עד כמה חמורה התופעה כשהם בוחרים למרוד בצבא. הגענו לזמן הכרעה. מדינת יהודה הפשיסטית או מדינת ישראל הליברל-דמוקרטית. ככל שבוצעו עבירות פליליות על ידי חיילים שפעלו בניגוד לפקודות - חובת הצבא והמדינה לחקור אותם. אסור לצבא לאפשר לתופעות של פלנגות עבריינות לעשות בצבא כרצונם. כרגיל - שתיקת ראש הממשלה מדברת בעד עצמה".
חבריו למפלגה של בן גביר מיהרו להתייצב לצד החשודים, ונגד חקירת מצ"ח. ח"כ אלמוג כהן אמר כי עזב את הכנסת "בדרכי להגיע ולעמוד לצידם של מי ששלחנו למשימה זו. אין בכוונתי לאפשר את מסע הרדיפה המבזה כנגד חיילינו הקדושים".
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) מיהר גם הוא לעזוב ולהגיע לשדה תימן, ואף תועד כאמור נכנס לבסיס ללא אישור: "היחס הזה ללוחמים שלנו שעוזבים הכל ויוצאים להילחם עבורנו בשדה תימן חייב להיעצר עכשיו". כמוהם, גם ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית אמרה כי היא עושה את דרכה מהכנסת למקום.
הסערה הגיעה אפילו לקבוצת הווטסאפ של שרי הממשלה, שם כתב השר עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) כי "מה שקורה כעת בשדה תימן הינו טירוף משפטי. מי שנתן את ההוראה לרדוף את הלוחמים הגיבורים שנאלצים יום יום לחיות בסביבתם של חיות האדם מהנוחבה, צריך להניח את המפתחות וללכת הביתה".
גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (הליכוד) מיהר להתייחס לאירוע ולהתייצב לצד החשודים, ואף הודיע שיכנס מחר דיון דחוף בנושא "מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית". לדיון, כך מסר, הוזמנו הפצ"רית אלוף יפעת תומר ירושלמי ונוספים.
מנגד, ח"כ גלעד קריב מהעבודה, אמר כי "הניסיון להתערב בהחלטות פיקודיות ומשפטיות בתוך הצבא יוביל לפירוק הצבא ולפגיעה ביטחונית חמורה. איתמר בן גביר ועוצמה יהודית מעודדים מרד בתוך הצבא. לא פחות מכך. בדרך הם חושפים את חיילי ומפקדי צה"ל להליכים בינלאומיים".
לדבריו, "הם לא מגינים על חיילי צה"ל - הם מנהלים על חשבונם פוליטיקה זולה. הם יכולים לזמן מהיום למחר את מפקדי צה"ל הבכירים לדיון בוועדת חוץ ובטחון על מהלכים כאלה או אחרים. הניסיון להתערב בהחלטות פיקודיות ומשפטיות בתוך הצבא יוביל לפירוק הצבא ולפגיעה ביטחונית חמורה".
לאחר הסערה שהתחוללה בעקבות המקרה, דובר צה"ל הוציא הבהרה: "האירוע נגמר בשדה תימן. מצ"ח עזבה את המקום. מי שהיה צריך לעכב עוכב. בצה"ל מדגישים: אין עצורים, זה עיכוב לחקירה".
4 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
מתוך התחקיר ב-CNN על שדה תימן
( צילום: CNN )

בין עתירות לבג"ץ לתחקירי התעללות: זה בסיס שדה תימן

בן גביר בעצמו, נזכיר, הוזכר בפניית היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע לעתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין "תנאי הכליאה במתקן שדה תימן". במכתב כתבה בהרב-מיארה: "אם מתקן הכליאה לא ישוב לייעודו בטווח הזמן המיידי. הדבר עלול להיות בעל השלכות משמעותיות רחבות". במכתב הוסיפה שבאותם ימים התברר כי המשרד לביטחון לאומי - שבראשו עומד השר איתמר בן גביר - "עוצר למעשה את קידום המאמצים שנעשו ליישום פתרונות הכרחיים".
מחנה "שדה תימן", שסמוך לבאר שבע, משמש בשגרה כבסיס צבאי, אולם מפרוץ המלחמה הוא גם מתפקד כמחנה מעצר זמני לעזתים שחשודים כמחבלים. החל מ-7 באוקטובר הועברו אליו חשודים פלסטינים רבים, שהוחזקו בו עד להכרעה שהתקבלה לגביהם במערכת הביטחון. אם החשודים הופללו – הם הועברו לבית סוהר של שב"ס, ואם נוקו מחשד – שוחררו חזרה לרצועת עזה. עם זאת, ככל שהתקדמה המלחמה נשארו במתקן עוד ועוד עצירים למשך זמן ממושך מהתכנון המקורי.
בתחילת חודש יוני רשת CNN פרסמה תחקיר רחב בנושא, שעורר הדים ברחבי העולם, וגרר גינויים וסיקורים נרחבים מצד כלי תקשורת רבים. התחקיר, שמבוסס על "חושפי שחיתויות ישראלים", תיאר כיצד עצירים שמוחזקים "בבית מעצר חשאי בנגב" חווים התעללות על בסיס יומיומי מצד החיילים הישראלים. בכותרתו נכתב כי העצירים "מופשטים, מכוסי עיניים ועם חיתולים".
בעקבות התחקיר, הגישו ארגוני זכויות אדם בארץ עתירה לבג"ץ בדרישה להקל על התנאים של העצירים במחנה. "גם לחשודים בגרועים שבמעשי הטרור מגיע מעצר ברמה אנושית מינימלית", טענו. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פנתה בעקבות העתירה במכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו וכתבה בשבוע שעבר כי "אם מתקן הכליאה לא ישוב לייעודו בטווח הזמן המיידי, הדבר עלול להיות בעל השלכות משמעותיות רחבות".
במקרה אחר במחנה, נעצר החייל ישראל חג'בי בחשד להתעללות בעצורים ביטחוניים. לפני כשלושה שבועות הוארך מעצרו, כשבאותו דיון הייתה אמורה להיות מוגשת נגדו הצהרת תובע. התביעה ביקשה להאריך את מעצרו פעם נוספת על מנת להשלים פעולות חקירה. התביעה טענה בדיון כי "החשוד הודה בביצוע עבירות התעללות בעצורים ביטחוניים. במסגרת החקירה נגבו עדויות ונאספו ראיות נוספות אשר חיזקו את החשדות נגדו, וביניהן גם תיעוד חזותי של החשוד מבצע את העבירות בהן הוא חשוד".
החשד נגד חג'בי הוא שבארבעה מקרים התעלל בעצורים בעודם אזוקים ומכוסי עיניים, ואינם מהווים סכנה לחייו או לחיי הסובבים. כלל האירועים היו כאשר החשוד נמצא בתפקיד אבטחה במתקן הכליאה, והאירועים התפרשו על פני מספר חודשים - האחרון מביניהם אירע בחודש יוני. התביעה טענה עוד כי תגיש כתב אישום ביום השני הקרוב.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום