בחירתו של יאיר מעיין לראשות העיר ערד בפברואר האחרון, עוררה את חששם של חילונים רבים בעיר מפני הבאות, ואף הובילה את ראש העיר היוצא ניסן בן חמו לקבוע בנחרצות: "המגדלור הליברלי האחרון בנגב כבה". מנגד, מעיין, שהתמודד מטעם הליכוד ונתמך על ידי חסידות גור, הבטיח כי לא ישנה את צביון העיר. עם זאת, מספר החלטות שקיבל מאז שנבחר גרמו לציבור החילוני בערד לתהות אם הוא אכן יעמוד בדבריו.
דוגמה להחלטה שכזו היא הפסקת הפרסום העירוני במקומון "הצבי", שמשרת את האוכלוסייה החילונית, והעברת כל הפרסומים למקומון החרדי "מידערד". בתגובה להסטת תקציב הפרסום, טען ראש העיר הנבחר כי מדובר בתהליך של "חיסכון והתייעלות".
5 צפייה בגלריה
 יאיר מעיין ביום שאחרי הבחירות המוניציפליות
 יאיר מעיין ביום שאחרי הבחירות המוניציפליות
"העירייה תפרסם רק באתר העירייה ובפייסבוק. פרסומי חובה יפורסמו בעיתון זול יותר". יאיר מעיין
(צילום: הרצל יוסף)
"העירייה תפרסם רק באתר העירייה ובפייסבוק. פרסומי חובה יפורסמו בעיתון זול יותר. התקבלו תלונות על עמידה של עיתון 'הצבי' בהתחייבויות שנתן להיקף פרסום ותפוצה", מסר מעיין. עוד טען כי המקומון "מידערד" מופץ באלפי עותקים בתיבות הדואר "ללא הבחנה בין התושבים, ובתפוצה גדולה משמעותית".
מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אורי קידר, מסר בתגובה להחלטה: "גם מראש עיר שנבחר רק כי ככה החליט האדמו"ר מגור אפשר לצפות שלא יוותר על פנייה לציבורים רחבים יותר, ובוודאי ובוודאי שלא יפעל בדרך שניתן לראות בה כסגירת חשבונות פוליטיים באמצעות משאבים ציבוריים. במידה שנראה שהפעולות הללו לא ייפסקו, נשקול לסייע לתושבים הנפגעים מכך בפנייה לערכאות המשפטיות המתאימות".
החלטה נוספת, שדווקא לא קשורה לחששות מפני התחרדות אבל גרמה לתחושות קשות בקרב תושבים, היא הכוונה של מעיין למנות את אלידור כהן (47) למנכ"ל העיר. כהן, פעיל ליכוד בולט, הגיש בעבר בקשה לפשיטת רגל, ובית המשפט קבע כי הוא מזלזל ומנצל את התהליך לרעה.
5 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בערד
הפגנת חרדים בערד
ראש העיר החדש נבחר בתמיכת חסידות גור. הפגנת חרדים בערד, ב-2020
(צילום: רועי עידן)
אלידור אף הוצב במערכת הבחירות כמספר 2 ברשימה של מעיין, אך נפסל על ידי ועדת הבחירות. ממשרד הפנים נמסר כי "הוא נפסל על פי הוראות הדין על ידי מנהל הבחירות. הודעה על הפסילה והסיבה נמסרה לבא כוח הרשימה".
כהן היה בעברו הבעלים של חנות הצעצועים "עידן 2000" בערד, ושל מספר חנויות נוספות. בשנת 2014 הגיש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לפשיטת רגיל, לאחר שצבר חובות בגובה של 1.4 מיליון שקלים. בתצהיר שהגיש לבית המשפט, תיאר את ההתרסקות הכלכלית שלו.
לפי התצהיר, הוא עבד כשכיר ב-"עידן 2000", ולאחר מכן הפך לזכיין של הרשת ופתח מספר חנויות. לדבריו, ההסתבכות הכלכלית הגיעה לאחר הגירושים מאשתו, ופתיחה של חנות צעצועים נוספת בעיר שלא הצליחה. בנוסף, טען כהן כי החובות שלו הגיעו מערבויות אישיות שנטל למימון הפעילות העסקית. הוא סיפר בתצהיר כי הדבר הביא אותו לקריסה כלכלית ולהיותו חסר כל. "נושים רבים התדפקו על ביתי, בין היתר זכיתי לביקורים לא נעימים מאנשי השוק האפור (הלוואות חוץ-בנקאיות), אשר ידועים בשיטות הגבייה 'העדינות שלהם'", נכתב בתצהיר.
5 צפייה בגלריה
אלידור כהן
אלידור כהן
אלידור כהן. בית המשפט קבע כי הוא מנצל לרעה את הליך פשיטת הרגל
5 צפייה בגלריה
לפי כתב אל-מנאר בלבנון, מטוסי קרב ביצעו שתי תקיפות באל-הבאריה ואזור כפר חמאם בדרום לבנון
לפי כתב אל-מנאר בלבנון, מטוסי קרב ביצעו שתי תקיפות באל-הבאריה ואזור כפר חמאם בדרום לבנון
התצהיר שהגיש כהן במסגרת הליך פשיטת הרגל
בחודש מאי 2016, השופט עמית כהן דחה את בקשתו של כהן להכריז עליו כפושט רגל. בנוסף, המנהלת המיוחדת שמונתה לטיפול בהליכיו הודיעה כי הוא אינו מגיש דו"חות ואינו מציג את הנתונים הדרושים לה. בשל כך, בית המשפט קבע כי התנהלותו מהווה ניצול לרעה של ההליך וזלזול בו. בהמשך ניהל הליכי הסדרת חוב נוספים בבית המשפט, וכיום הוא מצוי בהליך שיקום כלכלי במסגרת בקשה לחדלות פירעון שהוגשה לבית משפט השלום בבאר שבע.
משרד הפנים מסר בתגובה: "כהן נפסל על פי הוראות הדין על ידי מנהל הבחירות, הודעה על הפסילה והסיבה נמסרה לבא כוח הרשימה. אנחנו לא מוסרים את הסיבות".
כהן מסר בתגובה: "לפני כעשור העסקים שהיו בבעלותי נקלעו לקשיים עקב תהליך גירושין לא פשוט ומעילה של אחד השותפים בעסק. הגעתי להסדר חובות בו עמדתי לאורך השנים, ורק לפני מספר חודשים סיימתי את תהליך חדלות הפירעון ונקבע לי הסדר תשלומים לפירעון חובותיי. מעולם לא לקחתי הלוואות מאנשים מפוקפקים, שוק אפור זה רק סמנטיקה של עורכי דין. כשאתה נמצא בהליך של חדלות פירעון אתה לא יכול לקחת כסף מבנקים אז לוויתי מחברים קרובים והחזרתי לכולם עד השקל האחרון, כמו לכלל הספקים שעבדתי איתם בעסק.
"עד לפני כשלוש שנים ניהלתי את לשכת חבר הכנסת דוד ביטן ובשלוש שנים האחרונות אני מנהל של המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית. אני דירקטור בארגונים גדולים בארץ ובעולם, עבדתי עם תקציבים של עשרות מיליוני שקלים בשנה וניהלתי עשרות עובדים לאורך שנים רבות. ניסיוני רב השנים והיכרותי העמוקה עם כל משרדי הממשלה והכנסת יתרמו תרומה משמעותית לפיתוח העיר ערד".