3 צפייה בגלריה
ח"כ רגב
ח"כ רגב
ח"כ רגב
(צילום: הדר יואביאן)
ממקום מושבה החדש במליאת הכנסת, לא רחוק מכיסאו של בנימין נתניהו, מירי רגב מביטה סביב - ולא מרוצה ממה שהיא רואה. אחרי שנים ארוכות בשלטון, היא מצאה את עצמה באופוזיציה. בלשכה מס' 1 יושב מי שהיא מכנה "נוכל". היא מסרבת להכיר בו כראש הממשלה שלה. ממשלת השינוי שהיא הייתה רוצה שתקום היא ממשלה שנישאת על המהפכה החברתית-מזרחית שהיא מתכננת.
"המדינה הזאת קיימת 73 שנה. ב-2021 ברוב המשרות הבכירות אין מזרחים, ראש ממשלה לא היה מזרחי", היא אומרת בריאיון ל"ידיעות אחרונות" שיפורסם במלואו מחר (יום ו') במוסף "7 ימים". "משהו כאן לא בסדר, וחייבים את הליכוד כדי לשנות את זה. רק הליכוד".
לא היה ראש ממשלה מזרחי. זה נכון. אבל תסתכלי על בכירי הליכוד, כולם שם גברים אשכנזים: ביבי, ברקת, גלנט, כץ. שנמשיך? "קודם כל, אין ספק שלא נוח לי עם זה. דווקא הליכודניקים, שזאת מפלגה שרובה מושתתת על מזרחים, על פריפריה, מפלגה של תור הזהב, של ספרדים, מזרחים, צריכה לייצר מנהיגות אחרת".
אבל אם האנשים בליכוד שבוחרים בפריימריז את המנהיגים שלהם בסופו של דבר בחרו גברים אשכנזים, אז מה זה אומר עליהם? "אני חושבת שהם גם מושפעים מהתקשורת, מהדיכוי, מהנדסת התודעה הזאת. הם עדיין לא בשלים לעניין הזה. ב־77' בגין עשה את המהפך. וב-21' בעצם נחשפה הקליקה האשכנזית בממשלת הקומבינה, ממשלת המעמדות, שרוצה להחזיר אותנו למפא"י ולעצור את התנופה של העשור האחרון שביבי הוביל. וב-22'-23' אני מתכוונת להוביל את האליטה המזרחית".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב בנימין נתניהו
מירי רגב בנימין נתניהו
"הליכוד יצטרך לשנות את האיזון בין האשכנזים למזרחים". רגב עם נתניהו
(צילום: לע"מ)
את תהיי המנהיגה של הפנתרים השחורים של 23'? "כן, נקרא לזה מהפכת תור הזהב. אני מתכוונת להוביל ב-22'-23' את ברית האליטות המזרחית. הליכוד יצטרך לשנות את האיזון בין האשכנזים למזרחים. הליכודניקים יצטרכו לבחור יותר אנשים במעמד ביניים ובמוצא שמייצגים אותם. כי אם, ותקשיב למה שאני אומרת לך, אם הליכודניקים ימשיכו לבחור מנהיגים עם DNA לבן, יקום ליכוד אחר. ליכוד מזרחי אמיתי שייתן ביטוי לקול המזרחי שהודר משך שנים, שצריך לעשות איתו תיקון מעמדי.
ואת תהיי שם? בליכוד האחר? "אני אהיה שם. אני אהיה בליכוד שיעשה את השינויים האמיתיים. אם הליכודניקים יאפשרו לי להתקדם במערך הזה וכבר אנחנו רואים שכן, כי שברתי הרבה מאוד תקרות זכוכית. אני לא עוזבת את הבית, לכן גם לא הלכתי להסתדרות (הכוונה לפרסומים לפיהם היא מתכוונת להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות ‑ ר"ג). אני חושבת שהליכוד כן יכול להיראות ככה. אני חושבת שהליכודניקים מבינים שהגיע הזמן שלא אותו די־אן־איי הוא זה שיוביל אותם, הוא זה שינהיג אותם. אני חושבת שיש אנשים מזרחים מצוינים בתוך הליכוד, שיכולים בהחלט לעמוד בראש הנהגת הליכוד. השינוי האמיתי יגיע כשיהיה ראש ממשלה מזרחי".
וזו תהיה את? "אני בעד ראש או ראשת ממשלה מזרחי/ת. אני חושבת שהמזרחים, הליכודניקים, לאורך זמן בחרו באנשים בצבע הלבן להוביל אותם. אני חושבת שיום אחרי ביבי נתניהו הליכודניקים יצטרכו לעשות חשבון נפש. כן, יש לנו אנשים מזרחים מצוינים, טובים, איכותיים, שיכולים להוביל את הליכוד בהמשך הדרך יום אחרי ביבי נתניהו. אני בהחלט רואה את עצמי חלק מההנהגה הזאת, מובילה את הנהגת הליכוד, כן".
את תנצחי? "לא יודעת. הציבור הליכודי יבחר האם הוא רוצה להמשיך להצביע תמיד לאותו DNA".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יאיר לפיד
נפתלי בנט יאיר לפיד
בנט ולפיד. "נחשפה הקליקה האשכנזית בממשלת הקומבינה"
(צילום: אוהד צויגנברג)
תהיה התעוררות מזרחית? צריכה להיות מחאה? איך היא תבוא לידי ביטוי? "אני חושבת שתהיה התעוררות. מחאה כמו המחאה החברתית".
איך היא תבוא לידי ביטוי? "בזה שהדור של פוסט-הטראומה של הסבים והסבתות שלנו לא ימשיכו לשנות את שם המשפחה שלהם כדי שישמיעו אותם בגל"צ, כדי שיקבלו אותם בהבימה, כדי שיקבלו אותם בקאמרי, כדי שיקבלו אותם בחברת היי-טק כזאת או אחרת. אין לנו במה להתבייש. אנחנו בוזגלו, סיבוני, טולדנו. אנחנו צריכים להביא את מה שיש לנו עם כל העושר התרבותי".
אז למה לא חזרת לשם המשפחה שלך, סיבוני? "אם אתה שואל אותי מה הייתה הטעות הכי גדולה שלי - זאת הייתה זאת".
הריאיון המלא עם ח"כ רגב יתפרסם מחר במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות"