פגישת נתניהו עם המאבטח זיו, ב-2017
(צילום: לע"מ)

הממשלה אישרה היום (ראשון) להאיץ את פרויקט "שער הירדן", אזור התעסוקה והתעשייה המשותף לישראל ולירדן. במסגרת הדיון על הצעד, שהתקיים בחלק הסגור של ישיבת הממשלה, האשים ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בכך שגרם לנתק עם ירדן בגלל "פוסט באינסטגרם שהעלה עם המאבטח שירה למוות בשני ירדנים".
בנט התייחס לתמונתו של נתניהו מ-2017, שבה נראה מחבק את המאבטח זיו בפגישה שקיימו כשהאחרון שב לישראל, ימים ספורים לאחר שירה למוות בשני ירדנים לאחר שנדקר במברג. התמיכה שהעניק ראש האופוזיציה למאבטח גררה ביקורת חריפה בירדן, שאף הובילה לתגובה חריגה של המלך עבדאללה, שגינה את "התנהגותו הפרובוקטיבית של נתניהו, שמאיימת על הביטחון האזורי ומשלהבת את הקיצוניים".
3 צפייה בגלריה
התמונה המדוברת: נתניהו והמאבטח זיו ב-2017
התמונה המדוברת: נתניהו והמאבטח זיו ב-2017
התמונה המדוברת: נתניהו והמאבטח זיו ב-2017
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נתניהו גרם לנתק ביחסים עם ירדן". בנט ולפיד בישיבת הממשלה, היום
(צילום: רויטרס)
"ראש ממשלת ישראל נדרש לעמוד באחריותו ולנקוט בצעדים שכוללים את העמדתו לדין של הרוצח, במקום להתייחס לפשע כמפגן פוליטי", אמר אז המלך עבדאללה במהלך ישיבה של מועצת המדיניות הלאומית. התקרית הובילה לנתק, שנראה לפרקים שנגמר, כמו ב-2018 כשדובר ממשלת ירדן טען כי ממשלת ישראל התנצלה על האירוע, אך ב-2021 נדחה ביקורו של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו באיחוד האמירויות, לאחר שירדן סירבה לאשר את נתיב הטיסה במרחב האווירי שלה.
גורמים מדיניים העריכו שהסירוב, שהתגלה רק בסמיכות לטיסה, ננקט בתגובה לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית יום קודם, שנבע מחילוקי דעות בנושא סידורי האבטחה והביטחון. התקרית המביכה הובילה לדחיית ביקורו של נתניהו באיחוד האמירויות. בהודעה שפרסמה לשכתו, גולגלה האחריות על הירדנים ונטען כי נתניהו סיכם עם יורש העצר האמירתי לתאם מועד חדש לביקור.

לפיד: "נקים אזור תעשייה משותף עם ירדן, שייצור מיזמים משותפים של מסחר וטכנולוגיה"

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
עבדאללה ב-2017: "התנהגותו של נתניהו מאיימת על האזור ומשלהבת גורמים קיצוניים". ראש האופוזיציה ומלך ירדן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
במהלך הדיון בישיבת הממשלה על "שער הירדן", שר המשפטים גדעון סער האשים גם הוא את ראש האופוזיציה נתניהו בתקיעת היחסים עם הממלכה, ואמר כי "מערכת היחסים איתם מורכבת. לאורך השנים היה תסכול שאנחנו לא מקדמים פרויקטים משותפים יחד. זה מאפיין את שיטת יחסי הציבור של מר נתניהו".
ראש הממשלה לפיד, מצדו, הסתפק בלברך על ההחלטה, ולא התייחס לנתניהו: "זו החלטה שהייתה תקועה המון שנים. אנחנו לוקחים את יחסי השכנות הטובים בין שתי המדינות צעד נוסף קדימה". במסגרת הפרויקט הוחלט להקים את מסוף פארק "שער הירדן", שישמש נתיב נוח ליזמים המתעניינים במיזמים משותפים באזור התעשייה בצד הירדני. על פי המתווה המפורט בהחלטה, בכפוף להסכמות תקציביות ולאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשות שדות התעופה תקים ותפעיל את המסוף.