במפלגות החרדיות אומרים הערב (שלישי) כי קיבלו ביממה האחרונה מסר מראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו הוא נחוש לקדם חוק גיוס מוסכם על החרדים עד סוף חודש אוקטובר. המסר הישיר מנתניהו מגיע בצל איומי נציגי החרדים בכנסת שלא להצביע בעד התקציב ללא חוק ההשתמטות.
כשברקע דיוני תקציב 2025 בסיעת יהדות התורה אומרים כי יצביעו בעדו במליאת הכנסת רק אם יחוקק חוק גיוס שיאפשר פטור לצעירים חרדים משירות צבאי.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף
אחד מאיים לא להצביע בעד התקציב, השני מבטיח להביא חוק השתמטות. גולדקנופף ונתניהו
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
מסביבת השר יצחק גולדקנופף, יו"ר המפלגה, נמסר כי "נשתתף בדיונים על חוק התקציב כפי שהשתתפנו עד כה. עם זאת, ראש הממשלה מודע לכך שחוק התקציב לא יעלה לדיון בממשלה עד להעברת חוק הגיוס". בשל הלחץ מצד החרדים, נתניהו העביר את המסר לפיו ייעשה מאמץ לקדם את החקיקה במהירות. בסיעות החרדיות לא מתרשמים מכך ומבינים כי הדבר מורכב.
גורם ביהדות התורה אמר ל-ynet: "אנחנו מבינים שגלנט רוצה רק חוק בעל הסכמה רחבה ולא ייתן תמיכה לחוק שיגובש בקואליציה בלבד, אבל גם מבינים שנתניהו קיבל את המסר שלא יהיה תקציב בלי חוק הגיוס".
בסוף החודש שעבר גורמים במפלגה דווקא אמרו כי חבריה צפויים לחזור בהם מהאולטימטום שהציבו, אז הם הסבירו כי שינוי הכיוון נעוץ בהתפתחויות במצב המלחמה ובהסלמה מול חיזבאללה. "אנחנו מבינים את המצב מול לבנון וזה לא זמן לאיומים ולחצים", הוסיפו אז. כעת חזרו כאמור לאיומים והאולטימטומים.
אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", אמר על כך: "רק ממשלה הזויה מסוגלת לחשוב בכלל על חוק השתמטות בזמן שעשרות אלפי לוחמי מילואים, שנקראו בפעם השלישית והרביעית להגן על המדינה, נלחמים כעת בעזה ובלבנון. מי שייתן לכך יד הוא אדם שהציבור המשרת הוא בעיניו בדיוק זה - משרת של אדוני ההשתמטות".

הכנס בבני ברק, ב-7 באוקטובר

אמש, ביום השנה לטבח 7 באוקטובר שבו נהרגו בקרבות מאות חיילים וחיילות, התקיים בבני ברק כנס נגד גיוס לצה"ל בהובלת ראשי ישיבות ליטאיים מתנועת דגל התורה. לכנס הוזמנו בני ישיבות שזומנו ללשכות הגיוס.
מתנצל על העיתוי: הרב משה הלל הירש בכנס, אמש

בין הרבנים הבכירים שהשתתפו ונשאו דברים היו הרב משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה ומראשי מועצת דגל התורה, הרב דוד כהן ראש ישיבת חברון וחבר מועצת דגל התורה, הרב חיים פיינשטיין ראש ישיבת עטרת שלמה והרב יהודה עמית ראש ישיבת קריית מלאכי.
הרב הירש נשא דברים באירוע והתנצל על קיומו ב-7 באוקטובר: "אני קודם כל רוצה להביע חרטה שבחרנו ביום הזה, שזה להמון-המון אנשים יום צרה, ועשינו את זה בלי שימת לב, כי לא חשבנו על התאריך הלועזי בכלל".