כלי תקשורת באיראן מדווחים הערב (שבת) כי עשרות תלמידות הורעלו היום בבתי ספר ברחבי המדינה – המקרה האחרון בסדרה ארוכה של אירועי הרעלה שפקדו מאז נובמבר מוסדות לימוד איראניים, בעיקר כאלה המיועדים לבנות.
6 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
תלמידות בית ספר באיראן. רוב הנפגעות הן בנות
(צילום: Victor Jiang / Shutterstock)
6 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
הנשיא ראיסי. "זה פרויקט ביטחוני של האויב"
(צילום: EPA)
לפי הדיווחים באיראן, אירוע ההרעלה המרכזי שנרשם היום התרחש בחפטקל שבמחוז חוזסטאן, בדרום מערב המדינה, שם הורעלו לפחות 60 תלמידות בבית ספר לבנות. נוסף על כך נרשמו אירועי הרעלה בחמישה בתי ספר בארדביל שבצפון-מערב המדינה. תלמידות שם דיווחו על התקפי חרדה, קוצר נשימה וכאבי ראש. אירוע אחר התרחש בארומיה שבצפון-מערב איראן: מספר לא ידוע של תלמידות בבית ספר יסודי שם נפגעו מגז כלשהו.
מאז תחילת נובמבר נרשמו אירועי הרעלה מסתוריים ביותר מ-230 מוסדות לימוד ב-25 מ-31 מחוזות איראן, ויותר מ-5,000 תלמידות ותלמידים נפגעו בהם – בעיקר תלמידות. קורבנות ההרעלה סבלו מפגיעות קלות יחסית במונחים רפואיים, והן התבטאו בכאבי ראש, בחילות והקאות, ולא במקרי מוות, אך התופעה עוררה בהלה גדולה.
מקרי ההרעלה הראשונים גררו תגובה רפה מצד השלטונות, אבל אחרי שההרעלות התרבו, ובצל לחץ האזרחים, הם פתחו בחקירה נרחבת, ובחודש מרץ הודיעו על מעצרם של מאות בני אדם בחשד למעורבות במעשים. אחרי ההכרזה על המעצרים האלה פסקו ההרעלות, אבל בחלוף שלושה שבועות הן התחדשו.
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני ואש במהומות שפרצו אחרי מותה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת איראן מביעים את מחאתם בזמן המונדיאל בקטאר
אוהדי נבחרת איראן מביעים את מחאתם בזמן המונדיאל בקטאר
שלטי "חופש לאיראן" ו"אישה, חיים, חירות" במחאה של אוהדי הנבחרת האיראנית במונדיאל בקטאר
(צילום: עוז מועלם)
המניע למעשי ההרעלה – בהנחה שהם מכוונים – אינו ידוע. תושבים העלו בין השאר את החשד כי מדובר בניסיון של קיצונים איסלאמיסטיים לזרוע בהלה ולהניא ילדות מלהגיע לבית הספר, וכך למנוע מהן לרכוש השכלה. לפי שעה לא נמצאו ראיות התומכות בהשערה הזו. אפשרות נוספת שהועלתה היא שלהרעלות יש קשר ל"מחאת החיג'אב" שטלטלה את איראן מאז ספטמבר, אז מתה הצעירה מהסא אמיני בידי משטרת המוסר, אחרי שנעצרה בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה.
בתחילת החודש שעבר טען נשיא איראן איברהים ראיסי כי "האויב" של איראן הוא שעומד מאחורי ההרעלות: "מדובר בפרויקט ביטחוני שנועד לגרום כאוס במדינה, ושבאמצעותו מנסה האויב להשריש פחד וחוסר ביטחון בקרב ההורים והתלמידות", טען. הנשיא האיראני לא ציין מיהן מדינות האויב שאחראיות ל"מזימה", אך לעיתים קרובות האשמות איראניות מסוג זה מופנות לארה"ב ולישראל.
חבר הפרלמנט חמיד-רזא קאזמי, העומד בראש ועדת החקירה שמונתה לחקור את פרשת ההרעלות, אמר אתמול כי הדו"ח הסופי בעניין יפורסם בתוך שבועיים. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כבר להטיל עונשים קשים על האחראים להרעלות, ולכלול באפשרות הענישה גם את עונש המוות.

איראנית בלי חיג'אב? חכי להודעה על עונש בטלפון

בינתיים, בעוד צעד שנועד להיאבק בנשים המפרות את קוד הלבוש האיסלאמי הודיעו שלטונות איראן כי החליטו להתקין מצלמות במקומות ציבוריים כדי לזהות נשים שאינן מכסות את פניהן כנדרש – ולהעניש אותן. משטרת איראן הודיעה כי אחרי שהנשים המפרות את החוק יזוהו הן יקבלו בטלפון הודעת טקסט שבה "יתבשרו על ההשלכות". בהודעתה הדגישה כי הצעד ננקט כדי להילחם בהתנגדות לחוק החיג'אב, "משום שהתנגדות כזו פוגעת בדמותה הרוחנית של המדינה ומערערת את הביטחון".
תקרית היוגורט באיראן: גבר שפך את המאכל על נשים כי הסתובבו בלי כיסוי ראש

מאז פרוץ מחאת החיג'אב בספטמבר החלו יותר ויותר נשים ברפובליקה האיסלאמית לצאת לרחוב ללא חיג'אב – במחאה גלויה על דיכוי החירויות שלהן. אף שהן מודעות לכך שהן עלולות להיעצר ולספוג קנס כבד הן מסתובבות בפנים גלויות בקניונים, במסעדות, בחנויות וברחובות, וברשתות הופצו שלל סרטונים של נשים המסרבות לציית למשטרת המוסר כשהן נתקלות בה.
בהודעת המשטרה שפורסמה היום נקראו גם בעלי עסקים לאכוף ברצינות את "כללי המוסר" בעסקיהם. בהודעה נפרדת שפרסם משרד הפנים ב-30 במרץ הודגש כי החיג'אב הוא "מיסודות הציוויליזציה של האומה האיראנית" ו"מעקרונות הרפובליקה האיסלאמית", ואזרחי איראן נקראו בה להתעמת עם נשים שיוצאות מהבית בפנים לא מכוסות.
6 צפייה בגלריה
מפגינה במחאה באיראן
מפגינה במחאה באיראן
עוד ועוד נשים יוצאות לרחוב בלי כיסוי ראש. מחאת החיג'אב באיראן
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
איראן נשים תומכות ה משטר מפגינות ב טהרן בעד השלטון ובעד ה חיג'אב בעקבות מחאת מהסא אמיני
איראן נשים תומכות ה משטר מפגינות ב טהרן בעד השלטון ובעד ה חיג'אב בעקבות מחאת מהסא אמיני
תומכת של המשטר משתתפת בהפגנה בעד מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית
(צילום: רויטרס)
קריאות מן הסוג הזה גרמו בעשורים האחרונים לא פעם לקיצונים איראנים לתקוף נשים כאלו באלימות. רק בשבוע שעבר הפך ויראלי סרטון שבו נראה גבר איראני שופך יוגורט על שתי נשים משום שהסתובבו בחנות ללא רעלה. בעקבות האירוע – הן נעצרו.