בזמן שבכנסת מקדמים פטור מגיוס לחרדים, הרמטכ"ל במסר נגד החוק: רב-אלוף הרצי הלוי אמר הערב (חמישי) בטקס סיום קורס פיקוד ומטה כי "כחברה שוחרת חיים המצויה במלחמה, אין לנו את הזכות לשקול אם להתגייס או לא. צבא העם רלוונטי מתמיד - זה נכון מקצועית ונכון ערכית".
הרמטכ"ל: "צבא העם רלוונטי מתמיד"
(צילום: דובר צה"ל)

"כשאני מביט עליכם מכאן, אני נוכח עד כמה הביטוי צבא העם הוא מוחשי וממשי. אתם התייצבתם למלא את חלקכם בהגנה על המדינה ללא שאלות וללא תנאים. זו התמצית הערכית עליה אנחנו מחנכים בצה"ל, והיינו רוצים לראות אותה בכל חלקי החברה הישראלית", הוסיף הלוי בפני 51 בוגרי קורס פיקוד ומטה "אלון", שצפויים להתחיל בתפקידי מפקדי גדודים, טייסות ופלגות.
בנאומו הערב, הרמטכ"ל התייחס גם בעקיפין לביקורת שהפנה אל"מ במילואים חזי נחמה בכל הנוגע לניהול המערכה, הדשדוש בעזה ותפקוד המטכ"ל בשיחה עם "ידיעות אחרונות" ו-ynet. "לאחר חודשים של לחימה עצימה, אך טבעי הוא שהכוחות והמפקדים נותנים ביטוי לאתגרים בשיח כן וביקורתי, שיש בו גם שאלות נוקבות. הוא חשוב והוא חלק בלתי נפרד מאחריותו וממנהיגותו של המפקד. השיח הזה יהיה בקרוב חלק מאחריותכם גם כמפקדי יחידות. יש לאפשר שיח כזה בפתיחות ובאומץ, לשמר אותו ולשמור אותו בתוכנו", אמר הלוי.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו בערב אישור קידום החוק. באופוזיציה מקווים למתנגדים
(צילום: ערוץ כנסת)
בערב החג, נזכיר, אישרה הכנסת להחיל דין רציפות על הצעת חוק מהכנסת הקודמת שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לפטור חרדים מגיוס, לפי המתווה שגיבש בני גנץ ושעבר בקריאה ראשונה בינואר 2022. 63 חברי כנסת תמכו בהחלת דין הרציפות אל מול 57 שהתנגדו ובכללם שר הביטחון יואב גלנט. הצעת החוק תועבר כעת לדיון בוועדת החוץ והביטחון שתתכנס בשבוע הבא לצורך המשך הכנתה לקריאה השנייה והשלישית.
באופוזיציה מקווים שיימצאו שישה חברי כנסת מהליכוד ומהציונות הדתית שיגידו שהם מתנגדים לחוק. אפשרות נוספת היא שיו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, שאמר שהוא מחויב לצבא, יעשה בחוק שינויים מרחיקי לכת ובכללם העלאת מספר בני הישיבות שיחויבו בגיוס. אדלשטיין אמר לאחר ההצבעה כי "מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים מורכבים, ותפקידנו הוא לתת לה את כל התנאים לנצח. השיקול המרכזי יהיה מתן מענה אמיתי ומדויק לצורכי צה"ל ועל צורכי הביטחון של מדינת ישראל. זוהי נקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. זה הכרחי ואין לנו שום ברירה אחרת. כולנו צריכים צה"ל גדול, יעיל וחזק - וצה"ל גדול, יעיל וחזק צריך את כולנו. נעשה זאת בצורה נקייה, עניינית ובשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים".

"השתמטות ממיסים, עבודה ושוויון בנטל"

במקביל לנאום הרמטכ"ל, הערב התקיימה עצרת מחאה נגד אי-גיוס חרדים של התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב. כ-1,000 בני אדם השתתפו בעצרת, שבה נאם בין השאר ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון. מעל בימת הנואמים אמר גילון כי תמונתו של ראש הממשלה נתניהו בעודו מחייך בכנסת לאחר שאושר קידום חוק הפטור מגיוס הביאה אותו "ללכת למילון", כלשונו. "בהרבה מילות גנאי השתמשתי נגד נתניהו בעשור האחרון. בזו טרם השתמשתי. הלכתי למילון וראיתי שמדובר בנוכל ורמאי. זה תיאור מדויק של בנימין נתניהו", אמר.
"החרדים אומרים לחיילים שלנו 'תמותו אתם'": העצרת בת"א, הערב
(צילום: ליאור שרון)

הוא הוסיף: "אין לי ציפיות מהחרדים, כשהם אומרים נמות ולא נתגייס הם אומרים לחיילים שלנו 'תמותו אתם'". הוא שב וכינה את נתניהו "מנוול", והוסיף: "כך גם כל יתר חבריך למעשה הנבלה שעשיתם. הבוז לכם". 
אורית וולקין, אימו של לוחם בחטיבת הקומנדו, ממובילות קבוצת המחאה "אמהות בחזית" שהגישה את בג"ץ הגיוס, פנתה במהלך העצרת לחרדים לאחר שסיפרה על הלחימה של בנה. "אם לא תתגייסו כולנו נמות, המחבלים יגיעו לכל מקום גם לבני ברק. אם לא נילחם יחד לנכדים שלנו לא תהיה מדינה", אמרה. "מדינת ישראל לא ניתנה על מגש של כסף והילדים שלנו לא יגישו לכם אותה יותר, הם לא מגש. אתם גרים פה ויש לכם חובות לצד זכויות".
טייס הקרב נרי ירקוני אמר בעצרת: "רבני המשתמטים נמאסתם! זו לא רק השתמטות מהצבא, זו השתמטות ממיסים ועבודה ומהשוויון בנטל. הם, הרבנים, חברי הכנסת שלהם הם הבעיה ולא החרדים הפשוטים כביכול, נולדו לתוך הסיטואציה של ניתוק מהמציאות, ליקום מקביל. הרבנים עושים הכול לשמר את זה. ולמה? כסף! רק הפסקת האתנן יקר לליבם, זה הכול. אני פונה לשופטי בג"ץ: כל מה שראינו השבוע זו משיכת זמן, משיכת זמן של ההוא שצחק בערב שבו נהרגו ארבעה חיילי גבעתי. זו חרפה".