"בעיניי זה אבסורד שבזמן חירום הם שוב מתעסקים בפוליטיקה". כך אמר היום (חמישי) ל-ynet ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן, לאחר שנודע על כך שגורמים פוליטיים מנסים לחבל במינויו של אבי כהן סקלי לתפקיד "פרויקטור הצפון", שנחשף ב-ynet.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
"מה המטרה? להביא פתרון או למנות ג'וב?". נתניהו וסקלי
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
4 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
שטרן: "הפרוייקטור חייב כבר להתחיל לעבוד"
(צילום: יריב כץ)
חברת הכנסת לשעבר אוסנת מארק, המקורבת לרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שוחחה עם כמה ראשי ערים ואמרה להם שמינויו של כהן סקלי בוטל והוא לא יהיה פרויקטור הצפון. במקביל, גם חברת הכנסת המכהנת קטי שטרית פועלת לבטל את המינוי, בניסיון לקדם לתפקיד את בנה, המשנה לראש העיר בית שמש משה שטרית.
בתחילת המלחמה, התייצב כהן סקלי בבניין העירייה בקריית שמונה והציע את עזרתו בהתנדבות מול משבר הפינוי הבהול של 24 אלף תושבי העיר. מי שחיבר בין שטרן לסקלי היה יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. כבר אז התוודע סקאלי לאתגרים העצומים העומדים בפני הצפון.
שטרן הוסיף ואמר ל-ynet כי "אנחנו חייבים להתחיל לעבוד, כי אין זמן. עלינו להשלים פערים של חודשים שלא קיבלנו את המענה". אתמול בערב בירך שטרן את סקלי על המינוי, והבוקר הופתע לשמוע כי יש מי שמבקשים לסכל את המהלך. "הפרוייקטור הזה חייב כבר להתחיל לעבוד ולהתעסק במשבר האזרחי הכי גדול מקום המדינה. בהתחלה הם לא רצו פרוייקטור, ואחרי שהחליטו שהם רוצים ובחרו פרוייקטור - הם מתעסקים בפוליטיקה?", תהה שטרן.
4 צפייה בגלריה
יו"ר פורום קו העימות: דורשים שכהן סקלי ימשיך בתפקידו
יו"ר פורום קו העימות: דורשים שכהן סקלי ימשיך בתפקידו
המכתב של דוידוביץ לנתניהו: "עסוקים במשחקי תפקידים"
הוא הוסיף בכעס: "מה המטרה שלהם? להביא לנו פתרון או למנות ג'וב? זה מינוי שמגיע כבר בקרוב לתשעה חודשי איחור. בניגוד לציפיות ולהדלפות, הביאו מינוי מקצועי של אדם שמכיר את הצרכים של האזור שהוא בעל ניסיון ואמון. למה להחריב את הסיכוי לתיקון?".
"נדמה שיותר נמוך מזה, אי אפשר עוד לרדת" הוסיף ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ. לדבריו, "זה התחיל לפני חודש עם הצהרת הכוונות על כמה מאות מיליוני שקלים שהפכו אותה לכאילו תכנית הצפון, וזה לא ככה. זה ממשיך בכך שכל הבנייה של הממ"דים והמרחבים המוגנים בבתי הילדים ומרכיבי הביטחון נעצרו בגלל בירוקרטיה ותקציבים, ועכשיו האירוע הזה. לקחו מישהו שהוא על פניו מוכשר ומתאים, ומסכלים את זה בשם שיקולים וגחמות פוליטיות. זה אירוע הזוי".
זלץ אמר עוד כי "הבהרנו שלא נשתף פעולה אם המינוי יהיה פוליטי ולא מקצועי". זלץ שוחח עם סקאלי לאחרונה, ובירך על היענותו לתפקיד. לשניים היכרות רבת שנים ויחסי אמון, וזלץ מקווה כי המינויים הפוליטיים שבליכוד מבקשים להביא יידחו: "אתה חושב שהבן של קטי שטרית יכול להיות בדבר הזה? וגם אסנת מארק, היא יכולה להיות פרויקטורית? פשוט לא נשתף איתם פעולה".
גם ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ הביע כעס בעקבות הדברים. במכתב ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "תושבינו העקורים מבתיהם כבר יותר משמונה חודשים אינם ישנים בלילות ואינם יודעים את נפשם מרוב דאגה. בעלי העסקים, התיירנים והחקלאים כבר קרסו ובממשלה עסוקים במשחקי תפקידים! אנו דורשים שמר כהן סקלי ימשיך בתפקידו. אל תהפכו את תוכנית הצפון ומימושה למשחק כיסאות".
בעקבות הניסיון לחבל במינוי, מאות מפוני ותושבי הצפון המיוצגים על ידי מטה "נלחמים על הצפון" דורשים להיפגש בהקדם עם ראש הממשלה. המפונים, שטוענים כי "מדינת ישראל איבדה את הצפון" וש"המצב הולך ומדרדר", ציינו כי פנו לגורמים המקורבים ללשכתו של נתניהו בדרישה להיפגש עימו, אך עד כה לא קיבלו תשובה. "אנחנו מקווים שראש הממשלה יתייחס הפעם לבקשה ויסכים לשמוע את הטענות שלנו", מסרו. על נתניהו הם אמרו כי "ויתר עליהם".
4 צפייה בגלריה
קטי שטרית
קטי שטרית
מנסה לקדם לתפקיד את בנה. ח"כ שטרית
(צילום: דוברות הכנסת)
המפונים צפויים לדרוש מנתניהו שמדינת ישראל תקים רצועת ביטחון מחוץ לשטח מדינת ישראל. "נמאס לנו להיות רצועת ביטחון אנושית. נגיד 'לא' גם להסכם כניעה שייתן שקט לזמן קצר, ופגיעה אנושה לטווח הארוך", ציינו. מתן דוידיאן, נציג קהילת המפונים בשלומי וממובילי מטה נלחמים על הצפון, אמר כי "כבר שמונה חודשים אני מפונה מהבית שלי. הצפון בוער ומדינת ישראל חייבת להתעורר. אנחנו דורשים מראש הממשלה שייפגש איתנו בשבוע הקרוב וישמע את הקול שלנו".
בנוסף, פנו אמש אלף בני משפחות מפונים ותושבי הצפון לנתניהו, הצהירו כי הן מתנגדות לקיום הסכם כניעה מדיני והודיעו כי במקרה ויהיה הסכם כזה המשפחות לא יחזרו לבתיהן. גם במכתב הצהירו המשפחות שלא יסכימו להיות רצועת הביטחון של מדינת ישראל.
כזכור, במוצאי השבת האחרונה הפגינו עשרות מפונים מהמטה וחסמו את הכניסה לירושלים. התושבים הודיעו כי גם השבוע הם צפויים לחסום כביש מרכזי, וציינו כי אם לא תתקיים הפגישה עם נתניהו - בכוונתם להחריף את הטון במאבק למען הצפון.