2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
זוהר. "מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד"
(צילום: הדר יואביאן)
שר התרבות מיקי זוהר החליט להפסיק שני פרויקטים שהגה קודמו בתפקיד, חילי טרופר, "שבת ישראלית" לפתיחת אתרי מורשת ותיירות ו"רוח ישראלית" לסבסוד הצגות ומופעים בפריפריה בסופי שבוע. "ציבור שומרי השבת בישראל לא יופלה במשמרת שלי", אמר אמש (ראשון) זוהר.
מלשכתו נמסר כי "המשרד אינו מתערב בתכנים של גופים ממומנים אך יחד עם זאת ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש. מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד".
הבוקר טען זוהר: "מעולם לא אמרתי ולא העליתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת. להפך, עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שלא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת".
הוא תקף את טרופר והמיזם שהוביל: "מקום המדינה, קיים בישראל סטטוס קוו אשר לצערי השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת. מה שלא היה אף פעם. כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה. מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור".
זוהר הוסיף: "כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו. אני לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו".
במועצה האזורית גליל עליון התרעמו על ההחלטה, אמרו שהם מקווים שהמיזם התרבותי יימשך ורומזו כי הם מצפים שהשר הנכנס ימשיך את מדיניות קודמו, השר הדתי טרופר. גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, אמר כי "לתושבים שלנו מגיעות מלוא הזכויות, אפילו אם הם מתגוררים ביישובים בעלי צביון חילוני. אני מאמין בפלורליזם ובגישה של 'חיה ותן לחיות', לפיה אני לא אכתיב לאנשים אחרים כיצד להתנהל בשבת שלהם והם לא יכתיבו לי האם וכיצד לבלות בשבת שלי".
זלץ הוסיף כי הוא סבור שעל זוהר להמשיך את הפרויקטים החשובים. "משמעות הדבר היא ביטול שורה של אירועים המיועדים לאלפי תושבים מיישובי המועצה ומהגליל העליון כולו. אני מצפה ממשרד התרבות לחזור בו ולאפשר גם לתושבי הפריפריה לצרוך תרבות ולחיות את חייהם על פי צו מצפונם. כמו במערכת החינוך, גם בתרבות נמשיך ללכת בדרך שלנו ונמצא את המשאבים למימון הפעילויות".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
טרופר. "עצוב שיש מי שסוגר את השער"
(צילום: הדר יואביאן )
גם טרופר התייחס להחלטה, ואמר כי החלטת זוהר "מעוררות דאגה". לדבריו, "דווקא מי שמורשת ותרבות חשובים לו, נכון שיאפשר את הנגשתם לכלל החברה הישראלית. המיזם מאפשר לכולם ולכולן לצרוך תרבות ולהתחבר למורשת בלי מכשול כלכלי וכל אחד ואחת על פי אמונתם. תקציב מיוחד הועמד לטובת התאמות שיאפשרו גם לשומרי שבת להיכנס לאתרי המורשת מבלי לחלל שבת. כולם יכלו לבוא בשערי אתרי ופעילויות התרבות והמורשת. כמה עצוב שיש מי שסוגר כעת את השער".
טרופר הוסיף כי "במהלך פעילותו של מיזם 'שבת ישראלית', עשרות אלפי ישראלים חוו שבת עם אווירה משפחתית, תרבות איכותית וחיבור לסיפורים ההיסטוריים של העם היהודי והחלום הציוני. השבת לא צריכה להיות כר למריבות אלא הזדמנות לחיבורים סביב תרבות, מורשת ורוח. סגירת המיזם משמעותה פחות מורשת, פחות תרבות ופחות חיבורים בחברה הישראלית".
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב לכך ואמר: "ההחלטה המסתמנת של משרד התרבות לבטל מיזמי תרבות ביישובי הצפון בשל קיומם בשבת היא הוכחה נוספת לכך הממשלה הזאת מתכוונת להחזיר את ישראל שנים אחורה ולהפוך את המדינה למדינת הלכה".
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף בירך את זוהר "על החלטתו לעמוד לצד השבת ושומריה ולמנוע מימון תוכניות תרבות בשבת במסגרת פעילות משרדו". לדבריו, "אמירתו הערכית של השר זוהר כי במשמרת שלו שומרי השבת לא יופלו היא חשובה ומגלמת בתוכה את מהות השמירה על הסטטוס קוו ועל צביונה היהודי של המדינה".
למרות ההחלטה, האירועים צפויים להתקיים בשבת הקרובה. מהמועצה לשימור אתרים, המפעילה את פרויקט "שבת ישראלית" נמסר כי "התקציב הנוכחי של 'שבת ישראלית' מסתיים ב-31 בינואר. המועצה לשימור אתרים פועלת לכלול את הפרויקט בתקציב המדינה לשנת 2023".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "המשרד בוחן בימים אלו את מיזם 'שבת ישראלית', פרי יוזמתו של שר התרבות והספורט הקודם".
פורסם לראשונה: 23:18, 22.01.23