שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב (ראשון) הערכת מצב בפיקוד הדרום, שם הצהיר כי "חטיבת חאן יונס הוכרעה" - ושחמאס מחפש מחליף ליחיא סינוואר. לדבריו, "תחנת עזה של חמאס לא עונה, אין עם מי לדבר כמנהיגות בשטח והנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים".
גלנט: "לחמאס אין אמון במפקדיו, הנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים"
(צילום: שירה קינן, שחר יורמן)

בהערכת המצב השתתפו גם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן וקציני המטה של הפיקוד. לשר גלנט הוצגה ההתקדמות המבצעית של הכוחות ברצועת עזה, בדגש על הפעילות באזור בית החולים נאסר בחאן יונס שבדרום הרצועה. כמו כן, הוצגו לגלנט התוכניות המבצעיות להמשך הלחימה בעזה מול גדודי חמאס במחנות המרכז וברפיח.
על פעילות צה"ל בחאן יונס אמר גלנט בסיכום הדיון: "ההעמקה של הפעולה בחאן יונס ממשיכה להוכיח את עצמה. יש 200 מחבלים שנכנעו בבית החולים נאסר, עשרות בבית חולים אמל, והמשמעות היא אובדן רוח הלחימה. אנשים שהיו עם RPG, אמצעי לחימה ורובים הגיעו לרגע האמת - ולא נלחמו. זה מעיד משהו על הבנתם את יחסי הכוחות, על זה שהם הבינו שגורלם יהיה כניעה או מוות - אין אפשרות שלישית".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד דרום
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד דרום
גלנט ופינקלשטיין בהערכת המצב בפיקוד דרום. "מה שעומד בין היכולת הצבאית של חמאס בעזה למיטוט מוחלט - החלטה של צה"ל"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד דרום
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד דרום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לדברי שר הביטחון, ״כניעתם של מאות המחבלים בבתי החולים בחאן יונס מוכיחה כי חטיבת חאן יונס הוכרעה, והמחבלים מפחדים להילחם. החטיבה הוכרעה ולא מתפקדת כגורם צבאי בשום דרך. חמאס נותר עם שוליים במחנות המרכז ועם חטיבת רפיח, ומה שעומד ביניהם לבין מיטוט מוחלט כמערכת צבאית זה החלטה של צה"ל. אין פה מי שיבוא לעזרתם - אין איראנים ואין סיוע בינלאומי, ומה שבא ליד ביטוי פה זה נחישות, התמדה והמערכת הצה"לית והלאומית.
"את ששת הגדודים הנותרים אנו נפרק, אין לנו זכות לעצור כל עוד יש 134 חטופים בשטח. כל מי ששואל את עצמו מה עושים? קודם כל הלחץ הזה, או באופן ישיר, כתוצאה ממבצעים כמו המבצע המצוין בצפון רפיח, או כתוצאה מתהליכים הסדריים שבסופו של דבר מביאים את החטופים״.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. "בחמאס מחפשים לו מחליף"
(צילום: EPA)
גלנט התייחס כאמור גם למשבר ההנהגה בחמאס. "לחמאס אין אמון במפקדיו, זה דבר מאוד-מאוד בולט. תחנת חמאס-עזה אינה עונה, אין עם מי לדבר כמנהיגות בשטח והנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים. זאת אומרת שיש מכרז של מי ינהל את עזה, אין גורם ששולט ואין גורם שפועל", הוא אמר.
גלנט הוסיף: "אני רוצה להביע הערכה לפעולה של פיקוד הדרום והיחידות שלו - המפקד, המטה וכל מי שפועל פה. אני חושב שיש פה לחימה ברמה הכי גבוהה שצה"ל הפגין שנים ארוכות, וזה נובע מפיקוד, מתיאום, מסינכרון מאמצי אוויר, אש, תמרון וסיוע מודיעיני, ימי ואווירי. הכול ביחד עובד בצורה מאוד מרשימה".