העימות בין סמוטריץ' ליוראי להב-הרצנו
(צילום: ערוץ כנסת)

אם לא יהיו דרמות של הרגע האחרון, תקציב המדינה לשנת 2024-2023 יעבור עד ליום רביעי הקרוב, ויקנה לקואליציה יציבות מסוימת אחרי חודשים של מתיחות, איומים, החרמות וחילופי האשמות פומביות. הדיונים במליאת הכנסת נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, ובעוד האופוזיציה ניצלה את זכות הדיבור שניתנה לה עד לשעה 02:30, חברי הקואליציה בחרו לוותר על שלהם, לאחר שהוסרו המוקשים האחרונים לאישור התקציב.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
כ-280 מיליון לחיזוק זהות יהודית. נתניהו
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ מליאת הכנסת בנושא תקציב המדינה
בצלאל סמוטריץ מליאת הכנסת בנושא תקציב המדינה
יעביר תקציב בהצלחה. סמוטריץ' בעימות עם להב-הרצנו
(צילום: ערוץ כנסת)
לפני חצות, בזמן שחבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מיש עתיד עלה לדוכן ודיבר נגד התקציב, תקף אותו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שישב במליאה - וטען: "אתה יודע בכלל כמה הוספנו לתקציבי הבריאות והרווחה? אין לך מושג ירוק מה יש בתקציב". להב-הרצנו, מצידו, טען כי "יש כאן חבלה מכוונת, שר האוצר מחלק את הכסף למקורבים שלו מהבית ולא לשורדי שואה או לכנפיים של קרמבו. הממשלה מעודדת אזרחים לא לצאת לעבודה". העימות בין השניים הסתיים כשהיו"ר התורן, יפעת שאשא ביטון, אמרה לסמוטריץ' כי ממילא הוא יקבל הזדמנות לומר את דבריו למחרת.
בינתיים, סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו יכולים להיות מרוצים, אחרי שנטרלו עד אתמול את כל המוקשים שעוד נותרו סביב התקציב הקרוב. בין השאר, סוכם כי אברכים בעלי משפחות יקבלו קצבה בסך 1,173 שקל. מדובר בהטבה רטרואקטיבית שסכומה נאמד בכ-250 מיליון שקל, שתמומן מתוך יתרות בלתי-מנוצלות של כספים קואליציוניים לחינוך החרדי. בנוסף, סוכם כי משרד הנגב והגליל בראשות יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית יקבל עוד 250 מיליון שקל ב-2024, סכום שיינתן לו מעודפים של משרדים אחרים, ובכך נפתר פלונטר נוסף - על אף שבפועל איתמר בן גביר ביקש סכום גבוה בהרבה.
מיד אחרי שנחתם ההסכם עם בן גביר, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף ואמר כי "מחיר הכניעה היומי של נתניהו הוא 500 מיליון שקלים". יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הוסיף כי "באחת התקופות הכלכליות הקשות ביותר, כשיוקר המחיה הולך ועולה, כשמאות אלפי אזרחים מתקשים לעמוד בהחזרי המשכנתה, כשסל מוצרי היסוד עולה בעשרות אחוזים - נתניהו והממשלה הרעה שלו מתכוונים להעביר תקציב רע שמדומם את מנועי הצמיחה ופוגע אנושות בכלכלה הישראלית. ‏רגע לפני, אני פונה לחברי הקואליציה - אתם יודעים את האמת. אל תתנו את ידיכם להרס הכלכלה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
האופוזיציה תמשוך זמן, אבל התקציב יאושר מחר בבוקר. גנץ ולפיד
האופוזיציה תמשוך זמן, אבל התקציב יאושר מחר בבוקר. גנץ ולפיד
האופוזיציה תמשוך זמן, אבל התקציב יאושר מחר בבוקר. גנץ ולפיד
(צילום: אביגיל עוזי, עמית שאבי)
אבל הקריאה של גנץ לא צפויה להיענות, והדיון במליאה - שהחל אתמול בבוקר ב-09:00 - יסתיים עד מחר בשעה 20:30. מי שנאמה במשך כשעתיים וחצי אחרי חצות היא חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה, ואחריה ניתנה רשות הדיבור לחברי הקואליציה - שכאמור בחרו שלא לנצל אותה אחרי שהושגו הסכמות עם הסיעות שאיימו שלא לתמוך בתקציב.
בתום הדיון שנוגע לשבע הצעות חוק - חוקי התקציב לשנת 2024-2023, חוק ההסדרים (ובתוכו קרן הארנונה) וסעיפים נלווים - יסכמו את הדברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואחריו יו"ר ועדת הכספים משה גפני. כל אחד מהם יקבל 10 דקות, ולאחר מכן יצביעו חברי הכנסת על הצעות החוק. האופוזיציה תוכל לדון בעד 150 הסתייגויות, ולקיים שלוש הצבעות שמיות, ומתכוונת לנצל כל דקה כדי לא להקל על הקואליציה להעביר תקציב ש"לא מביא שום בשורה לציבור". אבל, הסיכוי שהאופוזיציה תצליח בפועל לעצור את אישור התקציב הוא אפסי.
במהלך הדיון במליאה אמש ביקרו חלק מחברי הכנסת מהאופוזיציה את השימוש בכספים הקואליציוניים בתקציב שיאושר. מתוך 484 מיליארד שקל שהוקצו ל-2023 ו-514 מיליארד שקל ל-2024, כ-13.7 מיליארד שקלים מוגדרים "כספים קואליציוניים" - ובהם 250 מיליון מענקים ללומדים במוסדות הפטור החרדיים, כ-280 מיליון לחיזוק הזהות היהודית, כ-400 מיליון למשרד המשימות הלאומיות לחטיבת ההתיישבות, כ-99 מיליון לפעילויות תרבות חרדית, כ-187 מיליון לתמיכה בתרבות חרדית, כ-125 מיליון לתמיכה בארגוני נוער, כ-126 מיליון למנהל החינוך הדתי עבור תגבור שעות לימוד במקצועות יהדות בחינוך העל-יסודי, כ-132 מיליון תגבור פעולות סמינרים לעובדי הוראה, כ-158 מיליון שקל למבני דת, כ-66 מיליון השתתפות בשכר במועצות דתיות ואזוריות, כ-55 מיליון לתוכנית למניעת נשירה בישיבות ועוד.
מנגד, ראשי המפלגות נלחמו קצת פחות עבור הנושאים הבאים, שתוקצבו בסכומים נמוכים בהרבה: כך למשל, הוקדשו רק כ-17 מיליון שקל לטיפול קהילתי באנשים עם מוגבלויות עבור נופשונים; כ-14 מיליון לרשות למלחמה בעוני; כ-14 מיליון לכפרי נוער בסיכון; כ-10 מיליון למרכזי חוסן ביהודה ושומרון; כ-8 מיליון תמיכה בארגונים המסייעים לנפגעי פעילות איבה ומשפחותיהם; כ-10 מיליון לרשות לפיתוח הגליל; כ-4 מיליון לפעילות לחיזוק מעמד ירושלים כבירת תיירות לאומית ועוד.

"בן גביר לא קיבל 9 מיליארד, זה שקר"

השר לשעבר, ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, תקף בדיון במליאה: "מי מעביר כמעט 14 מיליארד שקל להסכמים קואליציוניים? למה לא לשים את הכסף הזה במקומות שצריך? אתם תצליחו להעביר את התקציב הזה כי יש לכם רוב, אבל הציבור שלכם לא אוהב את זה. הביזה הזו נצרבת בתודעה הציבורית ואתם תשלמו על זה. אין לי דבר נגד לימוד תורה, אבל מה בין זה לכך שאנחנו יוצרים אזרחים עתידיים שבחלקם לא יכולים לצאת לעבוד כי המנהיגות שלהם חשבה שככה צריך?".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אין 9 מיליארד". בן גביר
(צילום: רויטרס)
מנגד, יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר בפתח הדיונים כי התקציב כן מביא בשורה לציבור, וציין בין השאר את "ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור". כץ התייחס גם לקרן הארנונה שעוררה סערה ומחאה של השלטון המקומי, וטען כי "מדובר בחוק שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור".
למרות הפשרה של ראש מפלגתו עם נתניהו, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בירך על ההסכם ואמר כי "זהו יום חשוב לנגב ולגליל. תוספת התקציב תאפשר לנו להוסיף תוכניות רבות ומגוונות למען תושבי הנגב והגליל, וכפי שהבטחנו, פיתוח הנגב והגליל הוא בראש סדר העדיפויות שלנו". בן גביר מסר כי "תוספת התקציב היא בשורה חשובה לתושבי הנגב והגליל, תוספת שתאפשר לחבר בין תושבי הנגב והגליל למרכז ולצמצם את הפערים".
בינתיים, סגן השר לשעבר חבר הכנסת יואב סגלוביץ' תקף את בן גביר על העיסוק בתקציבי משרד הנגב והגליל - וטען כי מדובר ב"היסח הדעת" לכך שלא קיבל את התקציב שדרש למשרדו שלו. "הוא אמר שהביא תוספת של 9 מיליארד שקלים", הזכיר סגלוביץ'. "בהנחה שהתקציב שמונח לפנינו הוא גלוי ולא סמוי - אין 9 מיליארד. זה שקר. לא רק שאין 9, אין גם 5. מה שיש זה שר פוחז ושקרן, כי הוא ממשיך להגיד שיש 9 מיליארד. גם תקציב להקמת משמר לאומי אין, כי הוא כבר הוקם בימי ממשלת בנט-לפיד".
פורסם לראשונה: 23:57, 22.05.23