הממשלה אישרה היום (ראשון), בישיבתה השבועית, את הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב לקיים יום אבל לאומי בשלהי החודש, לציון הטבח שאירע בשמחת תורה. יום האבל, לפי ההצעה, יתקיים ב-27 באוקטובר, כ"ה בתשרי, החל בשעה 06:00.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
השרה מירי רגב. תהיה אחראית על עוד שני טקסים ממלכתיים מטעם הממשלה
(צילום: שלו שלום)
למרות שההצעה עברה ללא התנגדות מיוחדת, חלק מהשרים העירו כי ההחלטה, שבוע אחרי שצוין יום השנה לטבח בתאריכו הלועזי, מיותרת. השר גדעון סער, שלא השתתף בהצבעה, העיר שלדעתו 7 באוקטובר יתקבע בציבור כיום האבל ויתקיימו בו טקסי זיכרון. "זה ייצור כפילות מיותרת", העיר.
שר התפוצות מהליכוד, עמיחי שיקלי, נמנע בהצבעה. הוא הסביר שגם אם בשנה הבאה כן יציינו את טקסי הזיכרון בתאריך העברי - לא כמו השנה - השנה מיותר למעשה לקיים שוב טקסים ממלכתיים בשלהי החודש, מכיוון שכבר התקיימו טקסים גם אזרחיים וגם ממשלתיים. "כבר הורדנו את הדגל לחצי התורן בכנסת", אמר.
רגב טענה בתגובה כי לא הייתה הורדת דגלים רשמית: "מה שאוחנה עשה בכנסת הוא עשה על דעת עצמו. הוא הוריד את הדגלים בהחלטה שלו. זה לא אומר שזה מקובל על כולנו". השר סער העיר: "בסדר, אבל בפועל צוין בישראל יום אבל לאומי".
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
טקס המשפחות ב-7 באוקטובר. רגב טענה: "לא היו שני טקסים"
(צילום: דנה קופל)
רגב אמרה בהמשך: "אבל לא היו שני טקסים". השר חיים כץ התערב: "את יכולה להגיד מה שאת רוצה ולעשות מה שאת רוצה, אבל היו שני טקסים". הכוונה בחילופי הדברים, ככל הנראה, היא למחלוקת סביב טקס המשפחות שנערך בנפרד ולפני הטקס הממלכתי שרגב ארגנה ב-7 באוקטובר האחרון, לציון שנה לטבח.
להחלטת הממשלה על יום אבל לאומי התנגדו גם קרובי חטופים, שדורשים ממנה להתמקד כל כולה בהחזרת יקיריהם שנמקים כבר יותר משנה בשבי בעזה. "כל הטקסים וימי האבל מיותרים לגמרי, אלה הסחות דעת", אמר ל-ynet יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן. "לממשלה הזאת אין זכות לציין שום יום אבל או לקיים טקס. אנחנו שנה בלחימה שלא הולכת לשום מקום, הרי בסוף לא ישתנו הגבולות, עם אחד לא יעבור למקום אחר, וגם לא העם השני".
ריאיון עם יפעת קלדרון ויהודה כהן
(צילום: מיקי שמידט )

הוא הוסיף: "הבן שלי יושב יותר משנה במנהרה, נמצא בתנאים הכי נוראים שיכולים להיות, וכולם פה מאחלים האחד לשני 'חג שמח'. איך אני אמור להרגיש עם זה? נמרוד, שאני שלחתי לצבא, והצבא התייחס אליו כאל בשר תותחים, חסר משמעות עם טנק מקולקל. ועכשיו הצבא, הממשלה, ראש הממשלה, הם לא עושים כלום לשחרר אותו. לאחל חג שמח, שנה טובה, זה קשה לי מאוד. אני מרגיש נבגד על-ידי המדינה".
בהודעת הממשלה על אישור יום האבל נמסר כי הוחלט לציינו סמוך לשמחת תורה, בתאריך העברי למתקפת הטרור ב-7 באוקטובר ולמלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבות הטבח שביצעו מחבלי חמאס. ביום האבל יורדו דגלי המדינה לחצי התורן בכל מוסדות המדינה, ויתקיימו שני טקסי אזכרה ממלכתיים בהר הרצל - אחד לחללי כוחות מערכת הביטחון בטבח 7 באוקטובר ובמלחמה, והשני לנרצחים האזרחים וכוחות ההצלה בטבח ובמלחמה.
3 צפייה בגלריה
מעמד הורדת דגל ישראל לחצי התורן ברחבת הכנסת
מעמד הורדת דגל ישראל לחצי התורן ברחבת הכנסת
דגל ישראל בחצי התורן בכנסת, ארכיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במקביל, כך נמסר, ייערכו "פעולות העוסקות בזיכרון, בגבורה ובתקווה במוסדות החינוך ובבסיסי צה"ל". בהודעה נמסר עוד כי סגירת מרכזי פנאי כמו מסעדות, בתי קפה ובתי קולנוע תהיה בגדר המלצה, ולא חובה. לא תהיה צפירה. יום האבל הלאומי יחל כאמור בשעה 06:00 ביום כה' בתשרי התשפ"ה, 27 באוקטובר. הורדת דגלי המדינה לחצי התורן תתקיים בשעה המסמלת את תחילת הטבח, 06:29, בשני מקומות בו-זמנית: ברחבת היכל הזיכרון לחללי כוחות הביטחון, ובאנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. הדגלים יישארו במקומם עד שקיעת החמה.
הממשלה הסמיכה את השרה רגב להיות השרה האחראית על שני טקסי האזכרה הממלכתיים. כמו כן, נמסר כי "יומלץ לשר החינוך ולשר הביטחון לקיים פעולות העוסקות בזכרון, בגבורה ובתקווה בבתי הספר וביחידות צה״ל על-מנת לחזק ערכים אלה בתודעת הציבור".