הלחץ הבינלאומי על ישראל גובר בצל המתקפה הלא-מכוונת במרכז רצועת עזה, שבה נהרגו שבעה עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK, ובבריטניה נשמעות כעת קריאות הולכות וגוברות לעצור את מכירות הנשק לצה"ל. במקביל, בארה"ב דיווחו כי שעות לפני אותה תקיפה בלילה שבין שני לשלישי - אישר ממשל ביידן לשלוח עוד 2,000 פצצות לישראל, כחלק מהסכמים שכבר אושרו בעבר.
4 צפייה בגלריה
סונאק וביידן. הלחץ לעצור את הנשק לישדראל גובר, הם דוחים אותו לפי שעה
סונאק וביידן. הלחץ לעצור את הנשק לישדראל גובר, הם דוחים אותו לפי שעה
סונאק וביידן. הלחץ לעצור את הנשק לישדראל גובר, הם דוחים אותו לפי שעה
(צילום: יואב זיתון, AP/Stephanie Scarbrough, Danny Lawson/gettyimages)
בבריטניה, יותר מ-600 משפטנים, ובהם שלושה שופטים בדימוס בבית המשפט העליון בממלכה, חתמו על מכתב שבו קראו להשהות את מכירות הנשק לישראל אחרי הפגיעה בשבעה עובדי הסיוע מ-WCK - בהם שלושה אזרחים בריטים. המשפטנים הזהירו כי בריטניה עלולה לעמוד בפני "הפרות חמורות של החוק הבינלאומי" - בכלל זאת "רצח עם" כלשונם - אם תמשיך למכור נשק לישראל.
בין החותמים על המכתב בן 17 העמודים גם נשיאת בית המשפט העליון של בריטניה לשעבר, ברנדה הייל, שאמרה כי בריטניה מחויבת לציית להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, שלטענתה הסיק כי יש "סיכון סביר לרצח עם" בעזה, כלשונה. "מכירת נשק ומערכות נשק לישראל לא עומדת בהתחייבויות של ממשלתך תחת החוק הבינלאומי", כתבו מחברי המכתב לראש ממשלת בריטניה רישי סונאק.
המשפטנים הבריטים אינם היחידים שקראו לעצור את מכירת הנשק לישראל, וגם באופוזיציה נשמעות כעת קריאות לממשלה לעצור את מכירת הנשק לישראל - במקרה שתעבור על החוק הבינלאומי. מנהיג האופוזיציה ויו"ר הלייבור קיר סטרמר - מי שהסקרים בממלכה חוזים לו ניצחון אדיר בבחירות הקרובות - לא קרא אמנם לעצירה מיידית של מכירות הנשק לישראל, אך במפלגתו דרשו מהממשלה השמרנית בלונדון לפרסם את ההערכות המשפטיות שלה בנוגע לפעולות הישראליות בעזה. לפי הלייבור, יש לעצור את מכירות הנשק אם לפי אותה עמדה משפטית ישנו "סיכון ממשי" לכך שישראל מפרה את החוק הבינלאומי.
4 צפייה בגלריה
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. גם באופוזיציה דורשים לעצור את הנשק - אם יתברר שיש סיכון ממשי להפרת החוק הבינלאומי בעזה
(צילום: AFP)
ללחץ על ממשלת בריטניה הצטרפו היום גם שני בכירים לשעבר במערכת הביטחון הבריטית. היועץ לביטחון לאומי לשעבר פיטר ריקטס ואלכס יאנגר, שעמד בעבר בראש סוכנות הביון הבריטית MI6, קראו להשתמש במכירות הנשק לישראל כמנוף לחץ עליה. בריאיון ל-BBC טען יאנגר כי הדבר דרוש על מנת שישראל תפחית את הפגיעה באזרחים חפים מפשע, בעוד ריטקס טען שיש כעת שלל הוכחות לכך שישראל לא מצייתת לחוק הבינלאומי - וכי עצירת המכירות תשלח מסר שעשוי גם להצית ויכוח בוושינגטון בנוגע לשאלה הזו.
ראש ממשלת בריטניה סונאק דוחה לפי שעה את הקריאות הללו, והסביר שרישיונות הנשק ניתנים תחת תנאים נוקשים. אף שהביע גם הוא זעזוע מהרג עובדי הסיוע, ובממשלתו זימנו לשיחת הבהרה את השגרירה הישראלית ציפי חוטובלי, אתמול המשיך סונאק לגבות את ישראל - עם סייג מסוים. "אנחנו מגינים על זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל עמה נגד המתקפות של חמאס, אבל עליה לעשות זאת בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי", אמר.
סונאק, לפי שעה, לא הזכיר אפשרות לעצור מכירת נשק לישראל, אבל שר החוץ שלו דייוויד קמרון כן רמז בעבר לאפשרות שכזו. קמרון, שהחריף את הטון שלו כלפי ישראל התמשכות המלחמה והמשבר ההומניטרי בעזה, אמר בחודש שעבר כי על ישראל לציית לחוק הבינלאומי כדי שלונדון תוכל להנפיק לה רישיונות למכירת נשק. הוא ציין אז, ב-8 במרץ, כי המסקנות לגבי הציות הזה יגיעו ב"ימים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
שגרירת ישראל ב בריטניה ציפי חוטובלי ריאיון ל סקיי ניוז
שגרירת ישראל ב בריטניה ציפי חוטובלי ריאיון ל סקיי ניוז
שגרירת ישראל בריטניה ציפי חוטובלי. זומנה לשיחת נזיפה בעקבות הרג עובדי הסיוע
עד כה לא התפרסמה הההערכה המשפטית המדוברת, אבל מוקדם יותר השבוע ציינה המחוקקת השמרנית אליסיה קירנס, יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים בלונדון, כי לשרים בממשלתו של סונאק נאמר על ידי עורכי דינם כי ישראל אכן הפרה את הדין הבינלאומי בעזה. יצוין כי אם בריטניה תעצור את מכירות הנשק לישראל, לא יהיה זה תקדים היסטורי: לונדון כבר חסמה עסקאות נשק מסוימות לישראל ב-2009, וגם ב-1982 בעקבות מלחמת לבנון הראשונה.
התעשיות הביטחוניות של בריטניה, יש לציין, לא מוכרות כמות גדולה של נשק ורכיבי נשק לישראל. שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס אמר לאחרונה כי בשנת 2022, הסתכם היקף מכירות הנשק הבריטי ב-42 מיליון פאונד. היקף מכירות הנשק לישראל מהווה רק 0.4% מכלל ייצוא הנשק הבריטי. בין היתר, לונדון מוכרת לישראל חומרי נפץ, רובי סער ורכיבים המשמשים כלי טיס צבאיים.
הוויכוח בבריטניה בנוגע למכירות הנשק לישראל מגיע בצל הלחץ הבינלאומי הגובר עליה, והשאלה הזו עולה בעוד מדינות שנחשבות לידידותיות לירושלים. בחודש שעבר הודיעה גם קנדה שתעצור מכירות נשק עתידיות לישראל. גם בית משפט בהולנד אסר על מכירת חלקי מטוסי F-35 לישראל - אך ממשלת הולנד הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה.
4 צפייה בגלריה
פסגת G7 בהירושימה, יפן
פסגת G7 בהירושימה, יפן
ר"מ קנדה טרודו. הוא כבר עצר את מכירות הנשק
(צילום: AFP)
בארה"ב הנשיא ג'ו ביידן דוחה גם הוא את הקריאות הללו, שהולכות וגוברות שם, אך לפי דיווחים הדבר כן נשקל במידה כזו או אחרת בממשל שלו - במקרה שבו ישראל תצא לפעולה נרחבת ברפיח ללא תמיכה אמריקנית. כאמור, היום דווח ב"וושינגטון פוסט" כי בינתיים נמשכים משלוחי הנשק - וכי וושינגטון אישרה לשלוח לישראל 1,000 פצצות סימן 82, במשקל 225 ק"ג כל אחת, ועוד 1,000 פצצות קטנות יותר. אושר גם לשלוח נתיכים עבור פצצות סימן 80. לפי הדיווח, האישור ניתן על ידי מחלקת המדינה ממש באותו יום שבו התרחשה התקיפה שבה נהרגו עובדי WCK, אבל דובר מטעם המחלקה הדגיש כי האישור נעשה כמה שעות לפני כן. הקונגרס, יצוין, כבר אישר בעבר את העסקאות הללו.