בהנחיית שר החוץ ישראל כץ, ישראל תפנה היום (שלישי) לשמונה מדינות החברות במועצת הביטחון, בבקשה שידרשו כינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות דוח האלימות המינית ב-7 באוקטובר. כך נודע ל-ynet.
הפנייה תיעשה לארה"ב, בריטניה, צרפת, מלטה, אקוודור, יפן, שווייץ וסלובניה - מדינות שבירושלים סבורים כי חולקות עם ישראל ערכים משותפים - לאחר הדוח שקבע שביום פתיחת המלחמה התרחשה אלימות מינית בכמה מקומות לרבות אונס, עינויים מיניים, אונס קבוצתי ועוד.
4 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון. ישראל דורשת כינוס דחוף
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
מיצב באתר פסטיבל נובה
(צילום: שאול גולן )
בישראל מעריכים שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לא יקרא לכינוס מועצת הביטחון על פי סמכותו, ולכן מנסים לעקוף אותו. למדינות החברות במועצת הביטחון יש סמכות לקרוא לכינוס דחוף של המועצה. בישראל מקווים שכינוס כזה יקדם הכרה רשמית של האו"ם בחמאס כארגון טרור - מה שעד היום האו"ם התחמק ממנו.
במקביל, תפנה ישראל גם למזכ"ל האו"ם בבקשה שישתמש בסעיף 99 שמאפשר לו להפנות תשומת לב מועצת הביטחון לעניין שמסכן את השלום והביטחון האזוריים - כפי שעשה בדצמבר, כדי לדון במצב ההומניטרי בעזה. עם זאת, בישראל מעריכים שגוטרש לא ישתמש בסעיף הזה. השגריר באו"ם גלעד ארדן, שנחת בארץ לאחר שנקרא להתייעצות, יהיה חתום על האיגרות לשמונה המדינות. עיינו כאן באיגרת.
באיגרת שתשוגר היום נכתב: "בדחיפות חמורה, אני קורא לך היום לקרוא לישיבה דחופה של מועצת הביטחון, לאחר דוח האו"ם מאתמול על הפשעים הנוראיים שביצע חמאס נגד נשים וילדות ישראליות ב-7 באוקטובר, כפי שהוצג על ידי השליחה המיוחדת לאלימות מינית בסכסוכים פראמילה פאטן. בדוח היא ציינה כי יש 'מידע ברור ומשכנע' לפיו בני ערובה שנתפסו ב-7 באוקטובר ומוחזקים כעת בעזה עברו אונס ועינויים מיניים.
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם גוטרש. בישראל סבורים כי לא יפעיל את סעיף 99
(צילום: Spencer Platt/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
שר החוץ כץ. ישראל תפנה ל-8 מדינות "החולקות ערכים משותפים"
( צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"היא ציינה גם כי יש לה יסוד סביר להאמין שהאלימות המינית הזו נמשכת נגד אותם בני ערובה שעדיין מוחזקים על ידי חמאס וקיצונים אחרים בעזה", נכתב באיגרת שתישלח לגוטרש. "יתרה מזאת, פאטן מצאה כי יש יסוד סביר להניח שאלימות מינית הקשורה לעימות התרחשה בכמה מקומות, כולל אונס ואונס קבוצתי לפחות בשלושה מקומות בדרום ישראל. הם מצאו דפוס של קורבנות - בעיקר נשים - שנמצאו עירומים לחלוטין או חלקית, קשורות ונורו על פני מספר מקומות".
עוד נכתב באיגרת כי "פאטן ציינה שידיעת ההיקף האמיתי של האלימות המינית שבוצעה במהלך מתקפות 7 באוקטובר 'עלולה לקחת חודשים או שנים, ואולי לעולם לא ייוודע במלואו'. מזכ"ל האו"ם הפעיל בדצמבר 2023, באופן חסר תקדים, את סעיף 99 של אמנת האו"ם כדי לכנס ישיבת מועצת הביטחון דחופה בנוגע לעזה ולמצב ההומניטרי שם. מדובר בעניין דחוף בחומרה מרבית, שחייב לקבל את מלוא תשומת הלב של מועצת הביטחון. המצב ההומניטרי החמור של החטופים ראוי לתשומת לב דומה. אני קורא לכם לקרוא לאלתר לכינוס מהמועצה, לאור הסכנה הברורה צמד חמאס לביטחון האזורי והאיומים המתמשכים על בני הערובה שלנו. על חמאס לתת דין וחשבון ולהגדיר אותו כארגון טרור".