השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר הצליח להכעיס היום (ג') שוב את הקהילה הבינלאומית, וגם הפעם הסיבה הייתה עלייתו להר הבית. אחרי שבמדינות ערביות גינו את בן גביר שהצהיר, בניגוד לעמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "המדיניות היא לאפשר תפילה" - ואף תועד ליד עשרות יהודים שהשתחוו בניגוד לנהלים, גם במערב תקפו אותו, בין היתר על העיתוי, בזמן קריטי של המגעים לעסקה ובצל ניסיונות למנוע או למתן את תגובת איראן.
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל כינה את התנהלותו של בן גביר במקום כ"פרובוקציה". "במהלך ביקורו במקום הקדוש הוא תמך בהפרת הסטטוס קוו", מסר. "האיחוד האירופי חוזר על הקריאה לקיים את הסטטוס קוו, כולל ביחס לתפקיד המיוחד של ירדן".
ביקור בן גביר בהר הבית, הבוקר
(צילום: דוברות עוצמה יהודית/אור נחמיה)

4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
הצליח להרגיז גם את המערב, "בזמן קריטי". בן גביר בהר הבית, היום
(צילום: ארנון סגל)
סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, העביר ביקורת חריפה על השר לביטחון לאומי ואמר כי ביקורו בהר הבית "בלתי-מתקבל על הדעת" ומפריע ליציבות באזור ולעסקת חטופים, שנמצאת כעת על השולחן, רגע לפני פסגה שנחשבת למשמעותית ביותר מאז חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. "אנחנו מסתכלים מקרוב על מעשיו, שאנחנו רואים ככאלה שמפריעים לביטחון של ישראל ו'תורמים' לאי-היציבות באזור. זה בהחלט המהלך שראינו היום מבן גביר", אמר.
פאטל התייחס לעובדה שגם בלשכת ראש הממשלה התנערו מבן גביר ואמר כי "אפילו משרד רה"מ הבהיר שהמעשים הבוקר הם סטייה מהמדיניות הישראלית וסטייה מהסטטוס-קוו. ארה"ב עומדת באדיקות על שמירת הסטטוס-קוו ההיסטורי ביחס לאתרים הקדושים בירושלים וכל מהלך חד-צדדי כזה, שמסכן את הסטטוס-קוו, לא מתקבל על הדעת. הוא מסית, בזמן קריטי, שבו אנחנו מנסים להשיג הפסקת אש".
4 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
"פרובוקציה". ג'וזפ בורל
(צילום: FREDERICK FLORIN / AFP)
גינוי חריף השמיע בהמשך גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שמסר בהודעה רשמית לכלל הכתבים בארה"ב: "ארה"ב מתנגדת נחרצות לביקורו של בן גביר בהר הבית". בלינקן מתח ביקורת קשה על השר "שהפגין התעלמות בוטה מהסטטוס קוו ההיסטורי ביחס לאתרים הקדושים בירושלים. פעולות פרובוקטיביות אלה רק מחריפות את המתיחות ברגע מרכזי שבו כל התמקדות צריכה להיות במאמצים הדיפלומטיים המתמשכים להשיג הסכם הפסקת אש ולהבטיח את שחרורם של כל בני הערובה וליצור תנאים ליציבות אזורית רחבה יותר".
בלינקן הבהיר כי הבית הלבן יפנה לממשלת ישראל כדי למנוע אירועים דומים בעתיד, והדגיש כי "גם בלשכת ראש הממשלה נתניהו הבהירו כי פעולותיו של השר בן גביר אינן עולות בקנה אחד עם מדיניות ישראל. ארה"ב מאשרת מחדש את מחויבותנו לשימור הסטטוס קוו ההיסטורי ותמשיך להתנגד לצעדים חד-צדדיים שאינם יעילים להשגת שלום ויציבות ופוגעים בביטחון ישראל".
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
גם בלינקן גינה: "פרובוקציה שרק מחריפה את המתיחות"
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
משרד החוץ של צרפת מסר מצדו כי "מדובר בהפרת הסטטוס קוו של המקומות הקדושים בירושלים. הפרובוקציה החדשה הזו אינה מתקבלת על הדעת. צרפת קוראת לממשלת ישראל לנקוט כל אמצעי נדרש כדי להבטיח את כיבוד הסטטוס קוו".

גינויים גם מבית ומהשכנות

משרד החוץ של ירדן פרסם הודעת גינוי רשמית לעלייתו של בן גביר יחד עם השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, יחד עם מתפללים רבים נוספים, שבה נכתב כי "הסתערותם של שני שרים קיצוניים מממשלת ישראל על הר הבית, בחסות המשטרה, היא הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי והמצב ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים". עוד, נכתב כי הדבר "משקף את ההתעקשות של ממשלת ישראל וחבריה הקיצוניים לזלזל בחוקים הבינלאומיים".
כל אירוע חריג בהר הבית, במיוחד כזה שעלול להוות שינוי או איום על הסטטוס-קוו הרגיש במקום, גורר אחריו בצורה מיידית תגובה ירדנית - עקב היותה של ירדן האחראית על הווקף המוסלמי במתחם.
גם משרד החוץ המצרי פרסם הודעת גינוי רשמית ל"פריצת שני שרים ישראלים, חברי כנסת ישראלים ומאות מתנחלים לאל-אקצא, והנפת דגל ישראל בתוכו בחסות משטרת ישראל". בהודעה המצרית נכתב כי "מדובר בחוסר אחריות, פרובוקציה והפרה של החוק הבינלאומי והמצב ההיסטורי והחוקי בירושלים". מצרים הדגישה כי על הקהילה הבינלאומית "להתמודד עם ההפרות הישראליות שמטרתן לסכל את המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה".
4 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, משה גפני
בינימין נתניהו, משה גפני
רמז לנתניהו? "נבדוק אצל רבותינו אם אנחנו יכולים להיות שותפים איתו"
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
הפלסטינים גינו אף הם את השר לביטחון לאומי. "ההסתערות של בן גביר על אל-אקצא היא הפרה בוטה של ​​המקומות הקדושים, וההמשך יוביל להסלמה של כל המצב הביטחוני באזור", מסר הפתח.
בחודש שעבר, נזכיר, השר בן גביר הצהיר בכנסת כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית". הוא אמר את הדברים, שמנוגדים באופן גמור לסטטוס-קוו, במהלך כנס "שיבת ישראל להר הבית" בכנסת. במפלגות החרדיות לא נותרו חייבים אז, וגם לא היום.
יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, תקף את בן גביר בבוקר ורמז כי במפלגתו יהדות התורה יבדקו אם יוכלו להיות שותפים של בן גביר בממשלה. "הפגיעה בקדושת ההר ובסטטוס-קוו לא מעניינת את השר, שהולך נגד גדולי ישראל והרבנים הראשיים לדורותיהם", אמר גפני. "הנזק שהוא גורם לעם היהודי הוא גדול מנשוא, וזה מוסיף לשנאת חינם ביום חורבן בית המקדש. נצטרך לבדוק אצל רבותינו אם אנחנו יכולים להיות שותפים איתו, ונבהיר זאת גם לראש הממשלה".
גם שר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס התבטא נגד עליית המתפללים להר הבית. "כבר פסקו גדולי הדורות ועימם הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם על חומרת איסור העלייה להר הבית", אמר. "מלבד איסור חמור, יש בזה גם התגרות מיותרת באומות העולם, וזו גם הייתה דעתם של גדולי הרבנים הלאומיים ובראשם הרב קוק ובנו, שהתבטאו כי אין מחזיקים את ריבונות ישראל בדרך של איסור תורה".
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התנערה כאמור מבן גביר. "קביעת המדיניות בהר הבית כפופה ישירות לממשלה ולעומד בראשה", נמסר. "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית - לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. האירוע הבוקר בהר הבית הוא חריגה מהסטטוס-קוו. המדיניות של ישראל בהר הבית לא השתנתה - כך היה וכך יהיה".