יותר מ-20 אורחים ממדינות שונות במפרץ הפרסי ובאפריקה הגיעו היום (רביעי) לישראל לביקור היסטורי בירושלים. בין האורחים, שחלקם הגיעו ממדינות שאיתן אין לישראל יחסים דיפלומטיים, נמצאים נציגים של מכוני מחקר, מכוני דיפלומטיות יישומית ועיתונאים. הם ישתתפו בכנס שיימשך שלושה ימים בנושא יחסי ישראל עם מדינות אפריקה והמפרץ הפרסי.
2 צפייה בגלריה
בכירים ממדינות אפריקה והמפרץ הגיעו לביקור היסטורי בירושלים
בכירים ממדינות אפריקה והמפרץ הגיעו לביקור היסטורי בירושלים
אורחים ממדינות אפריקה והמפרץ הפרסי הגיעו לביקור היסטורי בירושלים
( בועז אופנהיים, עבור המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה)
בין המשתתפים שהגיעו לכנס, ביוזמת המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, נמצאים נציגים מסעודיה, סומליה, ג'יבוטי, תוניס, מאוריטניה וסודן - מדינות שלא מקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל. בנוסף, הגיעו נציגים מאיחוד האמירויות, בחריין, צ'אד, אתיופיה, גאנה, ירדן, קניה, מרוקו, נמיביה, ניגריה, רואנדה, ערב הסעודית, סומלילנד, דרום אפריקה, דרום סודן, אוגנדה. לכנס הגיעו ראש אגודת העיתונאים של בחריין לשעבר, וכתב סעודי בכיר שהגיע באישור השלטונות בסעודיה.
בנוסף לפאנלים בנושא יחסי המפרציות ומדינות אפריקה וישראל, האורחים סיירו במקומות משמעותיים במדינה, ביקרו בכנסת ונפגשו עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מוקלטת למשתתפים, וראש המל"ל צחי הנגבי הגיע לשיחה איתם.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מוקלטת לאורחים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה דן דייקר אמר כי "מדובר במפגש היסטורי חסר תקדים של נציגים ממדינות שבאקלים הנוכחי לא היו אמורים להגיע לישראל ולדון בחיזוק היחסים של ישראל עם אפריקה וחיזוק הסכמי אברהם". לדבריו, "הם הסכימו להגיע לירושלים כדי לדבר על הקונספט של ביטחון לאומי במובן הרחב של המילה, שכולל לא רק מלחמה בטרור וברדיקליזציה אלא גם התפלת מים, בטיחות מזון ומלחמה ברעב".
עבדל עזיז אל חאמיס, לשעבר העורך הכלכלי של עיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי, היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, וכיום מגיש תכנית ראיונות בסקיי ניוז בערבית, אמר בכנס: "סעודיה היא ליבת האזור החשובה ביותר. אם היא תצטרף להסכמי אברהם כל מדינות המפרץ יצטרפו". לדבריו, "הם יסתכלו על ישראל כידידה ויהיה להן קל יותר לשתף פעולה. ללא סעודיה לא יהיה המשך להסכמי אברהם".
"זה מעבר לכלכלה, זה היסטורי. אתם מדברים עם מדינה שיכולה להביא את ישראל למדינות רבות", הוסיף עבדל עזיז אל חאמיס. "צריך להסתכל על זה בצורה כזאת, שלום עם ערב הסעודית זה לא רק הזדמנות כלכלית - זה שער לפתרון סופי".
נשיא ארגון ירדני לסיוע רפואי, ד"ר יארופ אג'לאווני, אמר: "ירדן יכולה לעזור לכם מבחינה כלכלית. אנו פתוחים לשיתוף פעולה, ולא שמים חומות בעשיית עסקים באזור, אבל אתם צריכים להיות יותר זולים". הוא הוסיף כי "קיימת תחרות ובישראל הכל יותר יקר ממדינות אחרות. במצב כזה קשה לעשות עסקים. אפילו בשר כשר אנחנו יכולים לקנות בלונדון או בבודפשט במחיר זול יותר".