נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז אמש (יום ב') כי לא יסכים למנות ראש ממשלה מטעם רשימת השמאל "החזית העממית החדשה", הכוללת אנשי שמאל קיצוני רבים, אף שזו זכתה במספר המושבים הגדול ביותר בבית התחתון של הפרלמנט, האספה הלאומית, בבחירות הדרמטיות שנערכו בחודש שעבר. מקרון, שרשימת המרכז שלו הגיעה למקום השני בבחירות הבזק שעליהן הכריז ביוני, נועד אתמול עם נציגי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה פן מהימין הקיצוני, ואלה הבהירו לו כי יזמו מיד הצבעת אי-אמון נגד כל ראש ממשלה מטעם השמאל, כדי למנוע ממנו להקים ממשלה.
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
הנשיא מקרון בבחירות ביולי. "ממשלת שמאל תאיים על יציבות המוסדות"
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL)
7 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט מפגינים מה שמאל ב כיכר הרפובליקה פריז ז'אן לוק מלנשון
צרפת בחירות פרלמנט מפגינים מה שמאל ב כיכר הרפובליקה פריז ז'אן לוק מלנשון
מנהיג השמאל הקיצוני מלנשון. קורא להפגנות
(צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)
מקרון, נזכיר, מנהל שיחות על הרכב הממשלה העתידית מאז הבחירות ביולי, שבהן נגד כל התחזיות בסקרים הגיעה רשימת השמאל המאוחדת "החזית העממית החדשה", הכוללת את מפלגת "צרפת בלתי-כנועה" (LFI) של מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, למקום הראשון עם 190 מושבים. רשימת המרכז של מקרון סיימה הרחק מאחוריה עם 160, ו"האיחוד הלאומי" של לה פן, אף שזכתה להישג הטוב בתולדותיה, סיימה עם 140 מושבים במקום השלישי – הרבה פחות משצפו לה הסקרים, שהעריכו כי תסיים במקום הראשון.
לתוצאות המפתיעות ביולי תרמה במידה רבה התאחדותן של מפלגות השמאל, המרכז והימין המתון נגד "האיחוד הלאומי" של לה פן: בסיבוב השני והמכריע של הבחירות הן הסירו את מועמדותם של שלל מתמודדים מטעמן שלא היה להם סיכוי גדול לנצח, וכך אפשרו לבוחרים להתאחד סביב מועמד מוסכם אחד בכל מחוז בחירה ולסכל ניצחון של הימין הקיצוני בו.
על אף ההישג הגדול של רשימת השמאל, הלכה למעשה הובילו התוצאות למבוי סתום פוליטי, שבו לשום גוש אין רוב גדול מספיק כדי להקים ממשלה בלי פשרות דרמטיות שיאפשרו הקמת קואליציה. מאז תחילת החודש שעבר מנהל מקרון שיחות קדחתניות עם נציגי הרשימות השונות ובראשן אנשי "החזית העממית החדשה", אך לא השיג פריצת דרך.
7 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט כיכר הרפובליקה ב פריז דגלי פלסטין תוצאות
צרפת בחירות פרלמנט כיכר הרפובליקה ב פריז דגלי פלסטין תוצאות
תומכי השמאל חוגגים בכיכר הרפובליקה בפריז עם פרסום התוצאות ביולי - ומניפים גם דגלי פלסטין
(צילום: Alain JOCARD / AFP)
7 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט תוצאות שמאל חוגג דגל גאווה דגל פלסטין
צרפת בחירות פרלמנט תוצאות שמאל חוגג דגל גאווה דגל פלסטין
(צילום: Sameer Al-Doumy / AFP)
"החזית העממית החדשה", ובמיוחד מפלגת השמאל הקיצוני LFI של מלנשון, תבעה לעצמה בחודש וחצי האחרונים את הזכות להקים ממשלה מתוקף הגעתה למקום הראשון, אבל גם מפלגות המרכז, ולא רק הימין הקיצוני, הבהירו כי יפילו כל ממשלה כזו בהצבעת אי-אמון. מקרון עצמו, שבעבר כינה את ה-FBI תנועה "קיצונית" והציג אותה כקנאית לא פחות מ"האיחוד הלאומי" של לה פן, אמר כי ממשלה המתבססת על השמאל בלבד תופל מיד על-ידי כל שאר הסיעות באספה הלאומית, ו"לפיכך היציבות הלאומית של ארצנו מחייבת אותנו שלא לבחור באפשרות הזו". בהודעתו אתמול קרא לסוציאליסטים, לירוקים ולקומוניסטים בברית השמאל – תוך שהוא רומז בבירור למפלגתו של מלנשון – "לשתף פעולה עם כוחות פוליטיים אחרים".
בהכרזה אמש, אחרי שיחות שקיים כאמור עם נציגי "האיחוד הלאומי", הסביר מקרון כי לא ימנה ראש ממשלה מטעם רשימת השמאל משום שמהלך כזה "יאיים על יציבות המוסדות": "האחריות שלי היא לוודא שהמדינה לא תמצא עצמה חסומה או חלשה", אמר. "אני קורא לכל המנהיגים הפוליטיים להתעלות לגודל השעה ולגלות אחריות". מקרון הצהיר כי היום יחדש את השיחות בניסיון למצוא פתרון למבוי הסתום הפוליטי. בהמשך הבהיר מקור המקורב אליו כי הנשיא הצרפתי יימנע משיחות נוספות לא רק עם ה-LFI של מלנשון, אלא גם עם "האיחוד הלאומי" של לה פן ועם מפלגת הרפובליקנים מהימין המתון.
7 צפייה בגלריה
צרפת מרין לה פן נאום ניצחון סיבוב ראשון בחירות פרלמנט האספה הלאומית
צרפת מרין לה פן נאום ניצחון סיבוב ראשון בחירות פרלמנט האספה הלאומית
לה פן. השמאל ומתוני המרכז והימין התאחדו - וסיכלו ניצחון שלה
(צילום: EPA/Cuenta Oficial Marine Le Pen en)
7 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט כיכר הרפובליקה פריז תוצאות
צרפת בחירות פרלמנט כיכר הרפובליקה פריז תוצאות
עם דגלי צרפת ופלסטין וכרזה נגד "הג'נוסייד" בעזה: השמאל הקיצוני חוגג את התוצאות בחודש שעבר
(צילום: Geoffroy VAN DER HASSELT / AFP)
7 צפייה בגלריה
עימות בחירות ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל
עימות בחירות ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל
ראש הממשלה אטל. תקופת המעבר הארוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה
(צילום: Dimitar Dilkoff, Pool via AP)
מפלגות השמאל של "החזית העממית החדשה" הגיבו אמש בזעם על הצהרת מקרון, הפצירו בתומכיהן לצאת לרחובות להפגין – ואף קראו להדחת הנשיא. ה-LFI כינתה את הצהרתו של מקרון "הפיכה אנטי-דמוקרטית", ומנהיגה מלנשון קרא ל"תגובה חזקה ונחרצת" מצד הציבור והפוליטיקאים, כולל פתיחה בהליך ההדחה. מנהיג המפלגה הקומוניסטית פביאן רוסל קרא ל"התגייסות עממית גדולה" ופסל את האפשרות של פתיחה במשא ומתן חדש. מנהיגת מפלגת הירוקים מרין טונדלייר הצהירה ש"העם חייב להיפטר ממקרון למען הדמוקרטיה. מקרון הוא כאוס וחוסר יציבות".
מאז הבחירות מכהן ראש הממשלה היוצא גבריאל אטל, איש מפלגתו של מקרון, כראש ממשלת מעבר. תקופת כהונתו כראש ממשלת מעבר היא כבר כעת הארוכה ביותר בצרפת של אחרי מלחמת העולם השנייה. הלחץ עליו גובר משום שהממשלה חייבת לגבש את התקציב ל-2025 בתוך קצת יותר מחודש מעכשיו.