ימים טובים לפרו-פלסטינים ולתומכי חמאס בספרד, ימים גרועים לישראל: לפני כשבועיים הגיש שגריר פלסטין את כתב אמנתו למלך פליפה, וזאת לאחר שספרד הכירה לאחרונה רשמית במדינה פלסטינית. השבוע התקבל במדינה ברוב כבוד יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, שביקורו כלל גם פגישה חמה וידידותית עם ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס. בקרוב, כך הבטיח סנצ'ס, יתקיים מפגש בילטרלי רשמי בין ספרד לפלסטין, לאחר שלפני 10 ימים התקיימה ועידה בינלאומית גדולה בהשתתפות שרי חוץ ממדינות ערב ומדינות אירופיות כדי לקדם את פתרון שתי המדינות.
2 צפייה בגלריה
דגלי ספרד נורבגיה ואירלנד מונפים מחוץ לעיריית שכם
דגלי ספרד נורבגיה ואירלנד מונפים מחוץ לעיריית שכם
דגלי ספרד ופלסטין
המדינה היחידה שלא הוזמנה לוועידה, שזכתה לחשיפה כאירוע בינלאומי מרכזי, הייתה ישראל, שנתפסת על ידי ממשלת ספרד הנוכחית כלא רלוונטית לתהליך. במשרד החוץ הישראלי בחרו להימנע מהתקפה ישירה נגד ספרד, יוזמת המפגש, ובחרו למקד את האש דווקא בשר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, שמסיים את תפקידו בסוף חודש אוקטובר.
ב-6 וב-7 באוקטובר יקיימו כמה ארגונים, שחלקם מקבלים מימון איראני, אירועים ברחבי ספרד כדי לחגוג את "מבול אל אקצה" - השם שנתן חמאס לטבח 7 באוקטובר - וארגון עובדי הדואר של ספרד בחר לשבות כמחאה על "התוקפנות הישראלית" ב-9 באוקטובר, כאילו טבח חמאס בדרום לא התרחש מעולם. מעבר לכל אלה הצטרפה ספרד, בשונה מכל מדינות אירופה, לתביעה של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי (ICJ), החוקרת פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על-ידי ישראל.
ר"מ ספרד מודיע על הכרה בפלסטין
(צילום: רויטרס )

בתוך כל הפעלתנות האנטי-ישראלית הזאת, נראה שישראל עצמה נעדרת מהזירה בספרד וקולה כמעט ולא נשמע שם. לא שאין לישראל ידידים במדינה או אנשים שהיו מוכנים לסייע, אבל כשהשגרירות נמצאת חודשים ארוכים (מאז חודש מאי) ללא שגריר ומתנהלת במעין מתכונת חירום, קשה להביא את קולה של ישראל לתקשורת או ליזום פגישות עם בכירים בספרד. גורמים שמעורים ביחסי ישראל-ספרד אומרים כי השארת הזירה ריקה רק מחזקת את הקו האנטי-ישראלי ויוצרת תחושה שוויתרנו על ספרד.
השגרירה הישראלית בספרד, רודיקה רדיאן, אשר הוחזרה לארץ בחודש מאי לאחר ההכרה במדינת פלסטין, כבר פרשה לגמלאות. צבי ופני, שמונה במקומה, ממתין להחלטה של הדרג המדיני לצאת לספרד, ובינתיים יושב על המזוודות בישראל.
2 צפייה בגלריה
שלט חוצות דיגיטלי עם השוואה  של  היטלר לנתניהו  בכפר בספרד
שלט חוצות דיגיטלי עם השוואה  של  היטלר לנתניהו  בכפר בספרד
הפגנה פרו-פלסטינית בספרד
(צילום: אביחי בוב)
במקביל, שגרירות ישראל במדריד פנתה לרשויות המתאימות בספרד כדי שיפעלו על מנת לבטל תהלוכה מתוכננת של ארגון "מאסר בדיל", המקיים קשרים עם חמאס, לחגוג בעיר את ״מבול אל-אקצא״, אך למרות פניות השגרירות נכון להיום תהלוכת השטנה תתקיים. גורמים בכירים ציינו כי השגרירות פועלת ללא לאות כדי להיאבק בנרטיב הפלסטיני וכדי שקולה של ישראל יישמע - גם בקרב גורמים רשמיים - בממשלה ובאופוזיציה - וגם בציבור הספרדי. אמנם הממשלה נוקטת במדיניות עוינת לישראל, אך חשוב לציין שיש בספרד גורמים ידידותיים. השגרירות פועלת יחד עם אותם גורמים, כדי לשלב כוחות ולפעול יחד למען האינטרסים של ישראל בספרד.
חשוב להזכיר שספרד אינה רק יעד תיירותי מבוקש, אלא הכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי, עם אוכלוסייה של כמעט 50 מיליון בני אדם, והיא השנייה בגודלה אחרי צרפת. כלכלתה משגשגת והיא קיימה קשרים עסקיים-כלכליים ענפים עם ישראל, שהניבו רווחים לשני הצדדים, אך עומדים היום בסכנה, אם יתחזק הקו העוין שם. "כעסה של ישראל על התנהלותה של ספרד בתקופה האחרונה ברור ומוצדק, אבל זו העת להיכנס לתוך הזירה, להחזיר שגריר למדריד ולקדם קו אגרסיבי ונחרץ מול ההידרדרות הנמשכת. אסור לאבד את ספרד וכדי למנוע זאת אנחנו צריכים לפעול שם בסד"כ מלא", הוסיפו הגורמים.